Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leieforhold


SM98

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har over en periode leid en leilighet, i kontrakten er leieforholdet definert som en tidsubestemt avtale med 3 måneders oppsigelse. Det er også nevnt under andre forhold at leieforholdet skal vare til tidligst 30.04.2024.

Vil jeg være juridisk bundet til å leie ut april 2024, livet har mange faser og vår drømmebolig kom på markedet. Vi ønsker så klart å kjøpe huset uten å også ha en leilighet stå tom i 3-4 måneder med leieutgifter.

Kontrakten nevner ingenting om at avtale ikke kan sies opp av en part før 30.04.2024. Vedlagt er utsnitter fra kontrakten, med ordlyden. Min første tanke er å gå i dialog med utleier, hvor vi kan være behjelpelig å finne ny leietaker og dekke kostnadene bundet til annonsering. Casen er hypotetisk om utleier skulle stritte imot vår oppsigelse.

Noen som har vært borti lignende saker og erfaringer med det?

Utsnitt fra kontrakt, gjennom utleietjeneste hybel.no

1-1.jpg

1-2.jpg

Endret av SM98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1aa88...93b

3 måneders oppsigelse.

Det er vanlig at overtakelse av kjøpt bolig skjer rundt 3 måneder etter budaksept. Så hva er problemet?

Anonymous poster hash: 1aa88...93b

Lenke til kommentar
Gjest 1aa88...93b skrev (36 minutter siden):

3 måneders oppsigelse.

Det er vanlig at overtakelse av kjøpt bolig skjer rundt 3 måneder etter budaksept. Så hva er problemet?

Anonymous poster hash: 1aa88...93b

Om du leser siste del i andre vedlegg. "Partene har i tillegg avtalt følgende, Leieforholde skal vare til tidligst 30.04.2024". Vil det være nok for å ikke kunne si opp leieforholdet? Vi vurderer kjøp nå til uken og forventer overtakelse desember/januar. Vil helst ikke sitte med en leilighet ut april.

Jeg lurer på om den setningen er juridisk bindene mtp at kontrakten nevner 3 måneders oppsigelses tid og er tidsubestemt.

Endret av SM98
Lenke til kommentar

Tidsbestemte leigeavtalar skal ha ei varigheit på minst 3 år med mindre det er opplyst om eit av unntaka.

Sitat

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Om vilkåra for å inngå tidsbestemt leigeavtale med berre 1 år varigheit ikkje er oppfylt så er avtalen ein tidsubestemt leigeavtale med 3 månadars oppseiingstid.

Har du fått oppgitt ein grunn til at leigeforholdet ikkje skal kunne vare lengre enn til 30.04.2024?

Lenke til kommentar

Det er rart at det står leieforholdet skal vare til "tidligst 30.04.2024", jeg går utifra at det egentlig var ment til "minst 30.04.2024" eventuelt leieforholdet kan "tidligst sies opp med effekt fra 30.04.2024". 

Så vidt jeg vet så er det lov å avtale minstetid når det gjelder leie. 

Lenke til kommentar

Dette er ikke en tidsbestemt avtale, det er en tidsubestemt avtale med minimum varighet. Det er tiltatt. "Leieforholdet skal vare til tidligst 30.04.2024" betyr at du ikke kan si opp slik at avtalen avsluttes før 30.04.2024 . Du må da sende oppsigelsen tidligere (i januar).

Ny leier, eventuelt utleiers tillatelse til fremleie, er nok den beste løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tar jeg ikke stilling til om du kan si opp kontrakten eller ikke, men hvis det virkelig er en drømmebolig som er dukket opp ville jeg bare kjøpt uavhengig av om en leilighet må stå tom i 3-4 måneder. Den kostnaden er så liten i det store bildet.

Legg inn et bud på den nye boligen 40 000 under hva du egentlig hadde tenkt? Da har du jo allerede dekket kostnaden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnist skrev (19 minutter siden):

Nå tar jeg ikke stilling til om du kan si opp kontrakten eller ikke, men hvis det virkelig er en drømmebolig som er dukket opp ville jeg bare kjøpt uavhengig av om en leilighet må stå tom i 3-4 måneder. Den kostnaden er så liten i det store bildet.

Legg inn et bud på den nye boligen 40 000 under hva du egentlig hadde tenkt? Da har du jo allerede dekket kostnaden også.

Ja bud vil bli gitt iløpet av dagen eller i morgen. Vi sitter på gjerde å følger spent på interessen i markedet. Så får vi ta den dialogen med utleier når det evt. blir avgjort og vi kanskje vet noe om når det kan overtakes.

edit: Kan nevne at vi nå leier for 18.000 pr mnd, så ett potensielt tap ser ut til å bli på 54.000 + omkostninger for strøm ved ønsket overtakelse. 

Endret av SM98
Lenke til kommentar

Dialog med utleier er det enkleste her. 
Jeg har samme betingelser i min leieavtale, fordi det er ressurskrevende å bytte leietakere, så håper å unngå at det skjer mer enn 1 gang i året, og begrense folk som later som de er interessert i langtidsleie, men egentlig bare trenger noe korttid.

Ta det opp med utleier, hvis de gjør seg vanskelig, så gjør det klart at du kommer til å forsøke å fremleie, og at de ikke kan nekte det uten saklig grunn.

Da løser det seg nok

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Dialog med utleier er det enkleste her. 
Jeg har samme betingelser i min leieavtale, fordi det er ressurskrevende å bytte leietakere, så håper å unngå at det skjer mer enn 1 gang i året, og begrense folk som later som de er interessert i langtidsleie, men egentlig bare trenger noe korttid.

Ta det opp med utleier, hvis de gjør seg vanskelig, så gjør det klart at du kommer til å forsøke å fremleie, og at de ikke kan nekte det uten saklig grunn.

Da løser det seg nok

Når det gjelder framleie, kan jeg bruke tjenester som airbnb f.eks?

Lenke til kommentar
SM98 skrev (37 minutter siden):

Hva med utleiers skadebegrensningsplikt, vil han være pliktig til å forsøke å finne nye leietakere fra dato vi flytter for å begrense vårt økonomiske tap?

Det kjem ann på. Tapsbegrensingsplikta er bygd på både rimelegheits- og lojalitetsbetraktningar. Så det må også vurderast kva som er rimeleg å forvente av utleigar.

I dette tilfellet så tenker eg at det er rimeleg å forvente at utleigar alt no startar å annonsere etter nye leigetakarar til å ta over, og at du sjølvsagt berre betalar husleige fram til det flyttar inn ny leigetakar.

Lenke til kommentar
SM98 skrev (42 minutter siden):

Ja bud vil bli gitt iløpet av dagen eller i morgen. Vi sitter på gjerde å følger spent på interessen i markedet. Så får vi ta den dialogen med utleier når det evt. blir avgjort og vi kanskje vet noe om når det kan overtakes.

edit: Kan nevne at vi nå leier for 18.000 pr mnd, så ett potensielt tap ser ut til å bli på 54.000 + omkostninger for strøm ved ønsket overtakelse. 

et tap på 58000 for å få en drømmebolig ville jeg lett stått for. Dette er jo worst case scenario. Det kan også tenkes at det er mulig å forhandle overtakelse 1-2-3 måneder frem i tid, evt få flyttet ut før. Da reduseres dette tapet betraktelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...