Gå til innhold

NAV som arbeidsplass for helsepersonell, noen med erfaring?


Gaea

Anbefalte innlegg

Noe helsepersonell som jobber/har jobbet i NAV, og som har erfaring å dele? 

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt på NAV som potensiell arbeidsgiver, jeg har nok tenkt hovedsakelig sykehus eller bydel som de mest aktuelle arbeidsgiverne. Men prøver å være open-minded og forhøre meg litt rundt hvordan det er å jobbe på NAV, ønsker å høre både positive og negative sider. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs mykje på stillinga. Mange av rettleiararstillingane stiller berre krav om bachelorgrad eller høgare, og er dermed opne for mange ulike fagfelt.

Jamt over så vil du i mykje mindre grad bruke graden din direkte, men fordelen for mange er at i NAV får du kontorjobb med berre dagarbeid. 

 

Sjølv om eg ikkje har erfaring å kome med sjølv, så tenker eg at helsepersonell bør ha litt praktisk erfaring innafor faget sitt før ein byttar over til kontorjobb. Heilt nyutdanna bør praktisere faget sitt før ein går over i anna jobb, også fordi delar av den kompetansen som NAV vil innhente fra helsepersonell er erfaring frå helsevesenet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har noen år med praktisk erfaring som helsepersonell og med en mastergrad innen tverrfaglig helseforskning i tillegg. 

Jeg tror i utgangspunktet at NAV ikke er mest riktig for meg som arbeidsplass, pga mine helseutfordringer med utmattelse og migrene, da møter og arbeid med pc er det som gjør meg mest utmattet og bidrar til smerter, og jeg tipper en arbeidshverdag hos NAV betyr mye arbeid med skjerm og møter.   Direkte pasientkontakt gjør meg ikke sliten i samme grad, men det er det nok mye mindre av i jobb hos NAV. NAV er imidlertidig en veldig stor og variert arbeidsplass, så jeg spør mest for å ha passet på at jeg ikke utelukker en evt potensiell arbeidsgiver i videre jobbsøk. 

En stor fordel er at det er bare dagarbeid mht til at jeg trenger stabil døgnrytme for å ikke trigge migrene, men jeg jobber fra før av uansett kun dagtid på sykehuset jeg jobber på nå.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 minutter siden):

Direkte pasientkontakt gjør meg ikke sliten i samme grad, men det er det nok mye mindre av i jobb hos NAV.

Nå vet jeg ikke om du er kvalifisert for noe sånt, men har du tenkt på noe ala rådgiver i Hjelpemiddelsentralen? Der ville jeg tro at det blir mer direkte kontakt / konsultasjon med den som skal ha et eller annet hjelpemiddel tilpasset seg. Sikkert en fin jobb. 

Lenke til kommentar

Det var ikke dumt tenkt, faktisk. Nå er det riktignok de i kommunen/bydelene som gjerne er de som drar ut til brukerne (eller tar med brukerne til NAV hjelpemiddelsentral for utprøving), men jeg er absolutt kvalifisert til å jobbe hos hjelpemiddelsentralen og det kan evt være en aktuell jobb. Det er ikke den delen av fagfeltet mitt jeg er best på, men jeg har faktisk tenkt at jeg kanskje har hatt mer lyst til å gå over til en mer teknisk del av fagfeltet mitt/fortsette innenfor medtech, for å jobbe i et mer blandet miljø kjønnsmessig. 

Endret av Gaea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cf2d1...426
22 hours ago, Gaea said:

Jeg har noen år med praktisk erfaring som helsepersonell og med en mastergrad innen tverrfaglig helseforskning i tillegg. 

Jeg tror i utgangspunktet at NAV ikke er mest riktig for meg som arbeidsplass, pga mine helseutfordringer med utmattelse og migrene, da møter og arbeid med pc er det som gjør meg mest utmattet og bidrar til smerter, og jeg tipper en arbeidshverdag hos NAV betyr mye arbeid med skjerm og møter.   Direkte pasientkontakt gjør meg ikke sliten i samme grad, men det er det nok mye mindre av i jobb hos NAV. NAV er imidlertidig en veldig stor og variert arbeidsplass, så jeg spør mest for å ha passet på at jeg ikke utelukker en evt potensiell arbeidsgiver i videre jobbsøk. 

En stor fordel er at det er bare dagarbeid mht til at jeg trenger stabil døgnrytme for å ikke trigge migrene, men jeg jobber fra før av uansett kun dagtid på sykehuset jeg jobber på nå.

Det kommer veldig an på hva du jobber med. De vanligste jobbene i Nav er nok veileder, hvor man jobber med mennesker og litt mindre på pc, mens som saksbehandler jobber man primært på pcen med lite til ingen kundekontakt. Tror utdannelsen din ville vært nyttig som saksbehandler på ytelsesområdet ufør, evt aap.

Anonymous poster hash: cf2d1...426

Lenke til kommentar

Jeg tror i utgangspunktet du har en erfaringsbase og personlig erfaring som burde komme godt med i en klientorientert jobb i NAV. Det jeg tror blir utfordringen er at NAV legger for mye opp til standardbehandling, noe jeg tror vil stresse deg opp og dytte deg i retninger du ikke ønsker å jobbe med. Tror nok du er en type menneske som vil føle deg brukt og overstyrt av NAV-systemet og at du ikke får brukt de gode egenskapene dine slik at de fungerer best mulig for deg og "kundene" dine.

Tror du trenger et miljø å jobbe i som er mindre byråkratisk og mer fokusert på klientmuligheter. NAV skal jo i utgangspunktet gjøre dette og prøver jo også å markedsføre seg sånn, men de har langt å gå fremdeles for å være i nærheten av å jobbe på denne måten.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk veldig god brukerfaring med NAV.  Har opplevd dem som fleksible, og at de vil det beste i min sak. Sist møte jeg hadde med med arbeidsgiver opplevde jeg nesten at NAV fungerte som en slags "bistandsadvokat" som vil meg mitt beste og passer på at rettighetene mine i arbeidslivet blir ivaretatt. De har passet på at jeg får den medisinske oppfølgingen jeg skal ha, og de passer på at jeg får tilretteleggingen jeg trenger og skal komme varig tilbake i arbeidslivet.  Ingen personer jeg har reagert noe negativt på, alle har vært hyggelige, fleksible og forståelsesfulle. Dette har faktisk åpnet øynene mine for om NAV kan være en aktuell arbeidsplass, jeg har erfaring med at de har en fleksibilitet og en forståelse, og at det har skjedd en del positive endringer hos NAV i måten de jobber på. Foruten den hjelpen jeg har fått gjennom arbeidsavklaringsperioden min, så har jeg også fått et hjelpemiddel av NAV som jeg bruker og har ingenting å utsette på NAV som bruker selv :) Jeg har mest interesse for noen veldig spesifikke fagområder innenfor fagfeltet mitt (f.eks. med der jeg jobber nå) og liker jo best direkte pasientkontakt, men jeg tenkte det var greit å sjekke ut hva slags muligheter som finnes innenfor NAV. 

Lenke til kommentar

Hvis du får jobbe i et sånn miljø som har fungert godt for deg som klient kan det vel fungere for da er det veldig stor forskjell mellom ulike steder og avdelinger. Noen har kanskje tid til god personlig oppfølging mens andre er totalt overarbeidet og knapt innkaller klienter til de lovpålagte oppfølgingene.

Siden du jobber i et personlig service-yrke fra før av og har den historikken du har sitter du jo sånn sett med erfaringer fra begge sidene av bordet, så havner du rett sted i NAV jobbmessig så burde dette ha et bra potensiale. Veldig ofte er de som skal behandle andre bare teoretisk anlagt og kan derfor for klienter føles som en byråkratisk maskin. Om du får riktige klienter så har du en helt annet grunnlag for å skape riktig set og setting for å kunne bidra konstruktivt.

Mine tanker om NAV vs helsevesenet er sånn sett natt og dag. Håper sånn sett din erfaring reflekterer mer reelt hvordan folk opplever NAV og at jeg sitter med et tabloid oppkonstruert mediebilde av dem skapt for å selge aviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...