Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snik på buss og rettigheter og plikter


skygamer

Anbefalte innlegg

Ble tatt i billettkontroll, og nektet å gi fra meg noe personalia. Sa at jeg måtte rekke en legetime og at noen ville bli bekymret om jeg ikke dukket opp osv. De sa jeg ikke fikk gå. Ble holdt over 10 minutter før en av dem sa at jeg måtte få lov å gå. Var dette lovlig eller holdt de meg unødig lenge? Ble også nektet å gå av på korrekt buss-stopp og måtte ta bussen tilbake, denne gangen så fulgte jeg med. 

Irrelevant om jeg hadde billett eller ikke. Men hdde dem lov til og holde på sånn? jeg er over 18 ... 

Gjelder skyss i bergen. Vektergjengen virket ganske sure, og de hadde tydeligvis storkontroll for det sto sånn 10-15 stk der. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan holde deg frem til du gir fra deg personalia og frem til disse er verifisert. De må nok jobbe rimelig effektivt for å verifisere personalia. Det er kun du som har brutt loven her med andre ord, ikke dem. Det er ikke irrelevant hvorvidt du hadde billett eller ikke, for det er manglende billett som gir dem grunnlag til å holde deg tilbake. 

 

Dette følger av yrkestransportloven § 33. Merk at det må være minst en person i kontrollen som er direkte ansatt av transportselskapet, og ikke bare innleid vekter. (Dette er foreslått endret men er såvidt jeg vet ikke vedtatt endret enda)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (21 minutter siden):

De kan holde deg frem til du gir fra deg personalia og frem til disse er verifisert.

Det kommer vel an på, ref HR-2020-2126-A.

Sitat

(17) Det er yrkestransportloven § 33 som gir lovhjemmel for å holde personer fysisk tilbake i forbindelse med billettkontroll. Særlig annet ledd er relevant for saken her, og denne bestemmelsen lyder slik:

«(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta.»

(18) Tilbakeholdsretten tilkommer altså «transportselskapet sine kontrollørar». Denne ordlyden kan også dekke kontrollører som er innleid av transportselskapet fra et utenforstående vaktselskap, og som utfører billettkontroll på vegne av transportselskapet. Når kontrollen utføres på vegne av transportselskapet, er det naturlig å betrakte dem som transportselskapets kontrollører, uavhengig av det formelle ansettelsesforholdet.

(19) Det som likevel fikk lagmannsretten til å komme til at vekteren i dette tilfellet ikke hadde hjemmel, er følgende uttalelse i forarbeidene til yrkestransportloven, Ot.prp. nr. 74 (2001‒2002) side 35: «I utgangspunktet er det transportselskapa sine eigne tilsette som skal gjennomføre dei kontrollane der det kan verte aktuelt å halde reisande tilbake. Av praktiske årsaker nyttar transportselskapa ofte tilsette i vaktselskap til hjelp i kontrollar. Dette må aksepterast. Det er ein føresetnad at tilsette i vaktselskap berre kan halde reisande utan gyldig billett tilbake i samarbeid med tilsette i transportselskapet som er til stades.»

(20) Ifølge forarbeidene har altså ansatte i vaktselskaper bare rett til å holde en passasjer fysisk tilbake «i samarbeid med tilsette i transportselskapet som er til stades».

(28) Ruter AS har altså ment at kravet i forarbeidene vil være oppfylt så lenge sjåføren er til stede som fører av transportmiddelet under kontrollen. Det er mulig at Samferdselsdepartementet da godkjenningen av reisevilkårene ble gitt i januar 2017, har vært av samme oppfatning. Formuleringen i lovforarbeidene om at tilbakeholdelsen skal skje «i samarbeid med» en ansatt i transportselskapet, og begrunnelsen for dette kravet slik den indirekte fremgår av de kritiske merknadene i høringsrunden, lar seg imidlertid etter min mening ikke forene med en slik forståelse. Både formuleringen og begrunnelsen tilsier at den ansatte i transportselskapet i det minste skal føre et direkte oppsyn med tilbakeholdelsen for straks å kunne gripe inn hvis vekterne går for langt. Det lar seg i praksis ikke forene med å ha ansvaret for transportmiddelet som sjåfør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (21 minutter siden):

Nei, det ansvaret lar seg vanligvis ikke forene med ansvaret som sjåfør, jf det som er sitert fra Høyerterett lenger oppe. 

Mange plasser er faktisk sjåføren også billettkontroll, og sjåføren er til syvende og sist ansvarlig for alt i bussen sin.
Så sjåføren har alle rettigheter til å kaste ut dem som ikke oppfører seg.
Mange plasser står også bussene i ro under kontrollene. (mange bussruter har busser uten ståplasser så bussen må uansett stå i ro under kontroll)

Her kan det fort bli et annet svar fra HR om saken var kjørt for et selskap i distriktet i stedet for Router. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 15.8.2023 den 17.21):

Mange plasser er faktisk sjåføren også billettkontroll, og sjåføren er til syvende og sist ansvarlig for alt i bussen sin.
Så sjåføren har alle rettigheter til å kaste ut dem som ikke oppfører seg.
Mange plasser står også bussene i ro under kontrollene. (mange bussruter har busser uten ståplasser så bussen må uansett stå i ro under kontroll)

Her kan det fort bli et annet svar fra HR om saken var kjørt for et selskap i distriktet i stedet for Router. 

Om bussjåføren er ein del av billettkontrollen må baserast på ei konkret vurdering. Det som høgsterett har kommentert på er at sjåføren ikkje kan være den tilsette som gir vektaren rett til å halde tilbake ein passasjer etter «i samarbeid med tilsette i transportselskapet som er til stades» når bussjåføren er tilstades som fører av transportmiddelet.

Om høgsterett hadde tatt stilling til ein situasjon der bussen parkerte og bussjåføren direkte delltek i billettkontrollen så kan det være at ein hadde enda opp med ein anna konklusjon.
Så det som er påpeikt er at Ruter AS ikkje kan tolke forarbeida så vidt at bussjåføren både kan være sjåfør og den som i samarbeid med vektaren held tilbake den reisande. Det som står i Yrkestransportlova § 33 er at "[den reisande] kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato". Det er forarbeida som har opna opp for at dette også kan bety at ein tilsett i transportselskapet kan samarbeide med vektarar eller andre om å halde tilbake reisande, det som står i lova er ganske så presist.

 

Til trådstartar: Det liten tvil om at du kan haldast tilbake om du ikkje viser fram gyldig billett, ikkje betalar kontrollavgifta på staden, eller til den reisande har oppgitt personalia og til disse opplysningane er verifisert.

Det som det kan være tvil om er om dei aktuelle vektarane som gjennomførte kontrollen hadde rett til å halde deg tilbake etter yrkestransportlova, for etter forarbeida står det også at kontrolløren i utgangspunktet skal være transportselskapets eigne tilsette, eller at kontrollen må gjennomførast i samarbeid med tilsette i transportselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...