Gå til innhold

Hvordan lyd registreres av mikrofoner


Anbefalte innlegg

Hei, har er spørsmål jeg er usikker på hvordan jeg skal formulere, men er mange kloke hoder her så jeg regner med at de riktige skjønner spørsmålet. 
 

Om en noe tungt faller, eller om man hører en smell 3-400 meter unna. Man har sett og hørt at disse smellene/ lydene hadde et visst mellomrom mellom hvert fall og smell og man har observert det første og andre smellet kom ganske tett på hverandre men det tredje og siste smellet kom noe senere enn de første to altså at takten mellom disse ikke var helt lik. Men det viser seg senere at en mikrofon fra en kamera 3-400 meter unna har registrert alle disse lydene som like høye og like intense med like kort mellomrom mellom alle tre. Hva har skjedd her? Hvordan er det mulig at dette utstyret ikke har klart å registrere mellomrommet mellom disse smellene? Hva heter denne prosessen og hvor bør man henvende seg for å få en faglig vurdering av dette altså hvem er spesialister på slikt og hva mener dere som evt skjønner spørsmålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fredrik91 skrev (4 minutter siden):

men i mikrofonen 3-400m unn

Lydhastighten i luft er ca 340 m/s. Så det kan være forklaringen. Kommer an på geometrien mellom kilden og de to observasjonspunktene. Og hvordan er omgivelsene, noe som kan gi ekko?
Intensiteten vil oppleves forskjellig, innspilling via mikrofon vil ikke følge ørets følsomhet. Signalet blir komprimert.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Lydhastighten i luft er ca 340 m/s. Så det kan være forklaringen. Kommer an på geometrien mellom kilden og de to observasjonspunktene. Og hvordan er omgivelsene, noe som kan gi ekko?
Intensiteten vil oppleves forskjellig, innspilling via mikrofon vil ikke følge ørets følsomhet. Signalet blir komprimert.

Dette er et tettsted med boliger og skog, stedet mikrofonen ligger på er høyere enn der det smeller 

Lenke til kommentar
Fredrik91 skrev (11 minutter siden):

Dette er et tettsted med boliger og skog, stedet mikrofonen ligger på er høyere enn der det smeller 

De er det ikke forskjellen mellom mikrofon og person som er av betydning, men plasseringen. Pga lydhastighet og refleksjoner.
Hvis du har to personer forskjellige steder (eller to mikrofoner) så vil de oppleve tidsforskjell.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med doplereffekten å gjøre mener jeg. Den påvirker tonefallet/lydfrekvensen, og ikke hvor lang tid det tar før en lyd når frem.

 

Hva mener du med

13 hours ago, Fredrik91 said:

Om en noe tungt faller, eller om man hører en smell 3-400 meter unna.

Har dette faktiskt skjedd, eller er dette et hypotetiskt spørsmål? Uten å ha regnet på det virker hele scenarioet lite troverdig med en slik tidsforsinkelse på så korte avstander. 

Som Hårek er inne på, så kan det kanskje ha noe med relativ plassering å gjøre, men jeg for min del klarer ikke komme på ett eneste scenario hvor det du påstår har skjedd/det hypotetiske scenarioet ditt er mulig selv om jeg er relativt god på å visualisere trigonometri mentalt uten at jeg påstår at det dermed er å anse som bevis for noe som helst.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (11 timer siden):

De er det ikke forskjellen mellom mikrofon og person som er av betydning, men plasseringen. Pga lydhastighet og refleksjoner.
Hvis du har to personer forskjellige steder (eller to mikrofoner) så vil de oppleve tidsforskjell.
 

Tidsforskjellen er jo selvsagt noe som endrer seg om man hører et smell nærstående. Spørsmålet er igjen hva gjør at man ikke får med seg når man hører på opptaket av mikrofonen at det var et litt lengre mellomrom mellom smell nummer 2 og tre. I mikrofonen hører man at det er like mye mellomrom mellom smell en smell to og smell tre. I realiteten var det to smell ganske raskt etter hverandre men det tredje kom senere 

Lenke til kommentar

Bare teoriserer litt, ikke sikkert årsak.

Man kan tenke på at lyd også beveger seg i bakken og ikke bare luft, og mikrofoner på ett montert kamera i eksempelvis fjell kan kunne fange opp lyden/vibrasjonene gjennom bakken også, men mye raskere.. Lydens hastighet i berggrunn er vel sånn ca 3-4 ganger raskere enn hastigheten i luften, og i jernbaneskinner hele 15 ganger raskere.. Viberasjoner i berggrunn og konstruksjon kan i mange tilfeller fanges opp av mikrofoner.. En kombinasjon av alt dette kan i teorien gjøre at mikrofonen kan plukke opp hele 6 smell.. I dette tilfelle vil det knapt utgjøre ett sekunds forskjell på det meste da.. Men kan teorisere at lyden kan komme fra både bakke og luft?

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Slik som du skriver så virker det som at mikrofonen/kameraet ikke er plassert på samme sted som du som observerer. Kan det hende at på grunn av refleksjoner og andre forhold rundt deg så har noe av smellet blitt støykansellert av refleksjoner, mens det ikke skjedde for mikrofonen fordi den var plassert et annet sted enn deg? 

Lenke til kommentar

Det virker urimelig at effekter som kommer fra omgivelsene kun skal påvirke det siste smellet. Det har kommet en del forslag her, men jeg sliter med å forstå hvordan de kan forklare alt du beskriver. Refleksjon høres usannsynlig ut siden du da burde plukke opp flere enn tre smell. Kansellering virker også usannsynlig fordi det kun skjer med det siste smellet, men det er vel teoretisk mulig. Vibrasjoner i bakken virker heller ikke sannsynlig, fordi man igjen vil forvente flere smell. Det vil iallefall jeg.

Når du sier senere, har du konkret data og målinger? Hvor mye senere kommer det tredje smellet og hva var mellomrommet mellom smellene da de ble skapt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fredrik91 skrev (På 14.8.2023 den 10.42):

Hei, har er spørsmål jeg er usikker på hvordan jeg skal formulere, men er mange kloke hoder her så jeg regner med at de riktige skjønner spørsmålet. 
 

Om en noe tungt faller, eller om man hører en smell 3-400 meter unna. Man har sett og hørt at disse smellene/ lydene hadde et visst mellomrom mellom hvert fall og smell og man har observert det første og andre smellet kom ganske tett på hverandre men det tredje og siste smellet kom noe senere enn de første to altså at takten mellom disse ikke var helt lik. Men det viser seg senere at en mikrofon fra en kamera 3-400 meter unna har registrert alle disse lydene som like høye og like intense med like kort mellomrom mellom alle tre. Hva har skjedd her? Hvordan er det mulig at dette utstyret ikke har klart å registrere mellomrommet mellom disse smellene? Hva heter denne prosessen og hvor bør man henvende seg for å få en faglig vurdering av dette altså hvem er spesialister på slikt og hva mener dere som evt skjønner spørsmålet?

Det du beskriver her sier vel at det tredje smellet ble registrert før det egentlig skulle komme..? Litt ettersom hvor lange lydene er så er det nærliggende å tro at den tredje lyden som registreres er en refleksjon fra de før grunnet bygninger, og om lydene er lange nok vil den tredje faktiske lyden kunne bli maskert av refleksjonen. Det er mange forbehold her, selvfølgelig.

Gitt avstanden passer det med 340m/s også, som vil kunne gi en refleksjon fra første lyden sammen med andre lyden, og den tredje man registrerer er reflaksjonen fra andre. Det mangler da et svar på hvor refleksjonen fra den tredje er selvfølgelig, men vi er da tilbake til karakteristikken av lydene som kan maskere hverandre.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (17 minutter siden):

Gitt avstanden passer det med 340m/s også, som vil kunne gi en refleksjon fra første lyden sammen med andre lyden, og den tredje man registrerer er reflaksjonen fra andre. Det mangler da et svar på hvor refleksjonen fra den tredje er selvfølgelig, men vi er da tilbake til karakteristikken av lydene som kan maskere hverandre.

Hvordan passer det hvis du ikke vet avstanden fra der lyden ble reflektert? Hvor lang tid det tar før en eventuell refleksjon vil treffe mikrofonen avhenger av avstanden til ting som reflekterer lyden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...