Gå til innhold

vpn router


Smygel

Anbefalte innlegg

hei.

 

en kammerat har kjøpt seg leilighet i Tyrkia, komplekset har felles wifi, det jeg lurer på er det mulig å kjøpe en wifi router som støtter vpn å setter den på repeater mode koble appeltv, chromecast, mobil osv til denne å se tv2play og rikstv.? eller er det et annet oppsett som fungerer? 

 

vil dette fungere på wifitale på mobil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste routere støtter nok VPN, men en Asus som kjører Merlin er etter min mening enklest, billigst og fungerer utmerket.

For å kun se TV, så funker ofte SmartDNS bedre, uten stadige blokkeringer og annet, men når man oppholder seg i et muslimsk land, så er det alltid greit å holde tunga rett i munnen, også på internett.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Utfordringen her slik jeg forstår det, er at i utgangspunktet er det kun et wifi-nett som man har tilgang til. Mao. ikke mulighet for å koble til noe kablet?

YT linken jeg la ut over er beregnet for å koble til et wifi, så opprette nytt wifi en kobler egne enheter på.  Typisk på åpne WiFi på restauranter osv, så bør fint kunne gjøres i TS tilfelle også 

Lenke til kommentar

De fleste routere ( I hver fall hvis de kjører en eller annen DD-WRT utgave ) kan settes opp som repeater, med et nytt trådløst nett som er koblet til det eksisterende trådløse nettet osv, og med OpenVPN på routeren kan man kjøre alt ( eller hva man ønsker ) gjennom VPN.

Jeg tror også dette kan settes opp på diverse utstyr fra Ubiquiti e.l.

Det gir selvfølgelig veldig liten mening å gjøre dette, og det vil påvirke hastigheten.
Hadde vært enklere med en eller annen proxy-løsning i Norge, eller SmartDNS.

Eventuelt få seg en dekoder fra Allente e.l. Så vidt jeg vet har de tatt bort geoblokkering, men det må man nesten sjekke først (og de funker over internett, uten parabol)

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

De fleste wifi-routere støtter oppsett som VPN-server og/eller VPN-klient. Har mest erfaring med Asus og der kan du sette opp OpenVPN, WireGuard og InstantGuard (støtter også IPSec og PPTP hvis du må) server.

Jeg bruker en løsning med OpenVPN server på Asus router (med Merlin FW) hjemme. Er årlig på 2 måneders ferie i Brasil og det fungerer knirkefritt å se Viaplay, Allente, NRK og TV2 (F1, PL, NRK/TV2 nyheter etc..).

Lenke til kommentar
On 8/11/2023 at 10:48 PM, 0laf said:

De fleste routere ( I hver fall hvis de kjører en eller annen DD-WRT utgave ) kan settes opp som repeater, med et nytt trådløst nett som er koblet til det eksisterende trådløse nettet osv, og med OpenVPN på routeren kan man kjøre alt ( eller hva man ønsker ) gjennom VPN.

Jeg tror også dette kan settes opp på diverse utstyr fra Ubiquiti e.l.

Det gir selvfølgelig veldig liten mening å gjøre dette, og det vil påvirke hastigheten.
Hadde vært enklere med en eller annen proxy-løsning i Norge, eller SmartDNS.

Eventuelt få seg en dekoder fra Allente e.l. Så vidt jeg vet har de tatt bort geoblokkering, men det må man nesten sjekke først (og de funker over internett, uten parabol)

De fleste må vel gjerne stå i ruter-modus for at VPN-klient og en del annen funksjonalitet skal fungere. I AP-modus vil de gjerne ikke ha denne funksjonaliteten.

Vil tro Allente, som alle andre av slike aktører, kjører med IP-begrensninger når det gjelder å sperre tilgang for bruk uten for EU/EØS-området. Og det kan være at en del tjenester også blokkerer VPN-ip-ranger (noe også diskusjon.no gjør har jeg merket...)

Lenke til kommentar

Rpi med software som jeg linket til over gjør dette. Jeg bruker den alltid på reise for å ha et sikkert nettverk til meg og familien. Kobler meg til åpne trådløse nettverk på hoteller, restauranter osv og lager et sikkert nettverk våre enheter kan koble seg på.

Har så en tilkobling til router hjemme (firewalla gold) via wireguard som gjør at vi får samme eksterne ip som om vi var hjemme. Jeg har også tilgang til enheter på lan hjemme på denne måten, uansett hvor jeg befinner meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...