Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

har påvist urinveisinfeksjon, men lege-kontoret nekter å skrive ut resept på noe?? hva nå?


Gjest 66467...422

Anbefalte innlegg

Gjest 66467...422

Så jeg er veldig tissetrengt, og må mange ganger på do både i løpet av dagen og om natten. Noe jeg aldri har hatt særlig behov for tidligere. Men så kommer det stort sett bare en liten skvett hver gang, og så går det kanskje 10 minutter eller 30 minutter, før jeg må på do igjen. Det føles jo ut som jeg må VELDIG på do hver gang. Men veldig lite som faktisk kommer ut når jeg først sitter der. 

Derfor var jeg innom lege-kontoret i dag tidlig, og måtte ta med en urin-prøve. Jeg dukket vel opp ved ni-tiden, men måtte sitte der til klokken var nærmere tolv før jeg faktisk fikk komme inn. Prøven visste at det faktisk var påvist urinveisinfeksjon. Mulig det var noe proteiner i urin / elektrolytter (eller what ever de kan måle i sånne prøver) som ikke var normalt der. Men det sa dem ingenting om, annet enn at det var påvist infeksjon.

Men likevel nektet legen å skrive ut resept på antibiotika!! Jeg har allerede gått med dette i tre-fire dager nå. Men hun ville likevel at jeg ser det ann, og kanskje kan komme tilbake i begynnelsen av neste uke - med mindre ting har bedret seg. Er dette virkelig normalt?? Temmelig ubehagelig å gå på do hele tiden, pluss kvalme og vondt i magen. Finnes det noe annet jeg kan forsøke i mellomtiden?? 

Anonymous poster hash: 66467...422

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rart. Det siste du ønsker når det kommer til en urinveisinfeksjon er at den skal spre seg til nyrene. En betennelse i nyrebekkenet fører til frysninger, høy feber og alvorlig kvalme. Da har du ikke noe annet valg enn å ta antibiotika.

Fortell legen din om denne bekymringen og spør om risikoen for antibiotikaresistens oppveier risikoen for at UVI utvikler seg til noe verre.

Danske leger anbefaler vanligvis sine pasienter å drikke mye øl når de har dine problemer. Jeg kan ikke bekrefte om det er sant, men det er uansett en morsom historie.

Lenke til kommentar
Gjest 66467...422

Men jo mer væske man får i seg, desto oftere må man på do. Så det føles i alle fall som om hele situasjonen bare blir VERRE fordi man forsøker å drikke mest mulig. Det blir bare enda mer irritasjon der.

Dersom alt vannet hadde kommet ut på en gang, så kunne ekstra væske kanskje vært en løsning. Men når alt man drikker bare kommer ut i noen små skvetter uansett, så er det egentlig ikke særlig "effektivt" for å skylle ut noe som helst. 

Anonymous poster hash: 66467...422

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest 66467...422 said:

Men jo mer væske man får i seg, desto oftere må man på do. Så det føles i alle fall som om hele situasjonen bare blir VERRE fordi man forsøker å drikke mest mulig. Det blir bare enda mer irritasjon der.

Dersom alt vannet hadde kommet ut på en gang, så kunne ekstra væske kanskje vært en løsning. Men når alt man drikker bare kommer ut i noen små skvetter uansett, så er det egentlig ikke særlig "effektivt" for å skylle ut noe som helst. 

Anonymous poster hash: 66467...422

Har du sjekket deg for kjønnssykdommer for å kunne utelukke dette?

Det kan også være en ide å vaske seg oftere i underlivet og skifte sengetøy slik at man ikke ligger i en haug med bakterier.

Greia er å skylle ut en mengde bakterier med vann over tid, og så la kroppens immunforsvar ta seg av resten.

Greit at det er ubehaglig, men nå varer det jo ikke mer enn ca en uke så er det enten borte eller du får en antibiotika kur.

 

Som skrevet i en kommentar over her, hvis du får frysninger, kvalme og smerter i ryggen (nyrene) skal du ringe til akuttmottaket og høre om de kan hjelpe deg, eventuelt bestille en akutt-time hos fastlegen neste dag.

 

Lenke til kommentar
Gjest 66467...422
RRhoads skrev (17 minutter siden):

 Skift fastlege og drikk mye vann til du får time hos ny lege.

Det er bare tre forskjellige fastleger her jeg bor, og en av dem skal pensjonere seg i løpet av året.

Så det er ikke akkurat mange å velge mellom. Noe som kanskje ikke hjelper uansett, dersom alle sammen er like strenge.  

Anonymous poster hash: 66467...422

Lenke til kommentar
Gjest 66467...422 skrev (10 minutter siden):

Det er bare tre forskjellige fastleger her jeg bor, og en av dem skal pensjonere seg i løpet av året.

Så det er ikke akkurat mange å velge mellom. Noe som kanskje ikke hjelper uansett, dersom alle sammen er like strenge.  

Anonymous poster hash: 66467...422

https://www.euroclinix.net/no/urinveisinfeksjon

Kjøp resept her

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Gjest 66467...422
RRhoads skrev (2 timer siden):

Kjøp Selexid 200 og 400mg • Få e-resept på nett • euroClinix®

Der får jeg bare opp denne beskjeden: 

Denne behandlingen er for øyeblikket ikke tilgjengelig hos euroClinix. Vennligst oppgi din e-postadresse dersom du ønsker å bli oppdatert når vi har fått denne, eller et alternativ, inn på lager igjen.

Anonymous poster hash: 66467...422

Lenke til kommentar
14 hours ago, Guest 66467...422 said:

Kjøp Selexid 200 og 400mg • Få e-resept på nett • euroClinix®

Der får jeg bare opp denne beskjeden: 

Denne behandlingen er for øyeblikket ikke tilgjengelig hos euroClinix. Vennligst oppgi din e-postadresse dersom du ønsker å bli oppdatert når vi har fått denne, eller et alternativ, inn på lager igjen.

Anonymous poster hash: 66467...422

Jepp, jeg ringte de tidligere for å høre hvor dyrt det er i tilfelle jeg trengte noe selv ved en senere anledning. De tilbyr ingen behandling mot urinveisinfeksjon for øyeblikket.


 

"De vanligste symptomene på urinveisinfeksjon er sviende smerter når du later vannet og trang til å tisse oftere enn vanlig. Urinen kan ha en blakket farge, lukte vondt eller inneholde blod. Du kan også ha smerter nederst i magen.

...

Som et praktisk råd anbefales 2 glass vann ekstra til hvert måltid for de kvinnene som er plaget med UVI opp til 3-4 ganger i året.

Det kan være lurt å unngå sure drikker som fruktjuice og drikker som kan irritere blæren, som for eksempel kaffe."

 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/urinveisinfeksjon-blaerekatarr

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f0f24...b5f

Jeg fikk selv UVI for mange år siden. Ble utskrevet resept på Selexid av fastlegen. Etter 4-5 dager på dette så ble jeg alvorlig syk fordi Selexid ikke var sterkt nok/for sent satt i gang. Greide knapt å flytte meg mellom rom, kaldsvettet og i elendig form. Dro til legevakt (var på helg) og de konkluderte med det over og jeg fikk antibiotika som tok det.

Jeg råder deg til å dra til legevakt i dag eller i morgen hvis du bare blir dårligere. I verste fall vurdere nødnummer.

Anonymous poster hash: f0f24...b5f

Lenke til kommentar
Gjest 66467...422

Hvis man får tak i en resept hos "nettlegevakten" eller lignende tjenester. Men føler at dette ikke hjelper. Er det i så fall mulig å få tak i flere resepter i løpet av veldig kort tid? 

Eller kommer sånne tjenester til å si nei til å sende ut flere resepter hvis det er snakk om ett visst antall resepter i løpet av relativt kort tid, og heller henvise til nærmeste lege-kontor? 

Anonymous poster hash: 66467...422

Lenke til kommentar

 

On 8/11/2023 at 2:40 PM, Bastu said:

Det er rart. Det siste du ønsker når det kommer til en urinveisinfeksjon er at den skal spre seg til nyrene. En betennelse i nyrebekkenet fører til frysninger, høy feber og alvorlig kvalme. Da har du ikke noe annet valg enn å ta antibiotika.

Det siste du ønsker er at antibiotika ikke fungerer når du har nyrebekkenbetennelse. Det all den antibiotika som blir skrevet ut over en lav sko i dag, er det et tidsspørsmål før resistens blir et stort problem. Det er allerede resistens mot antibiotika man bruker mot urinveisinfeksjon, og dette vil bare øke om vi fortsatt skal "be" legen om å skrive ut antibiotika for banale og selvbegrensende infeksjoner som urinveisinfeksjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (3 timer siden):

 

Det siste du ønsker er at antibiotika ikke fungerer når du har nyrebekkenbetennelse. Det all den antibiotika som blir skrevet ut over en lav sko i dag, er det et tidsspørsmål før resistens blir et stort problem. Det er allerede resistens mot antibiotika man bruker mot urinveisinfeksjon, og dette vil bare øke om vi fortsatt skal "be" legen om å skrive ut antibiotika for banale og selvbegrensende infeksjoner som urinveisinfeksjon.

Hadde det vært snakk om å gi antibiotika mot for eksempel forkjølelse, så kunne jeg vært enig med deg. 

Men det er ofte at urinveisinfeksjoner ikke går over av seg selv, og da risikerer du faktisk at ting utvikler seg til nyrene. I verste fall kan man ende opp på sykehuset, og må bli proppet full av enda mer medisiner. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...