Gå til innhold

Internett for midlertidig bopel?


Anbefalte innlegg

Aiven skrev (2 minutter siden):

Ok, da vet jeg ikke.

Tvillingsimmen funket bra i min router for et år siden hvertfall. Med Data frihet.

De kan jo ha sperret muligheten kanskje. Forstår i så fall hvorfor, de tjener vel mer på å selge mobilabonnement og bredbånd separat.

Ja det stemmer at der er økonomiske motiver bak, det er jo ingen som tilbyr datasim som har over 100GB i mnd. pga dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3l33t3 skrev (18 minutter siden):

Dem sa det gikk med deres vanlige abb. men ikke med Data Frihet på chetten før idag.

Og dem anbefalte ikke og sette data sim i ruter

På nettsiden har det alltid stått at tvilling og data ikke kan bruke data frihet, men i praksis så har det alltid fungert og gjør det fortsatt.

Datasim er jo nettopp det man helst setter i ruter, så det var dårlig råd. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 time siden):

På nettsiden har det alltid stått at tvilling og data ikke kan bruke data frihet, men i praksis så har det alltid fungert og gjør det fortsatt.

Datasim er jo nettopp det man helst setter i ruter, så det var dårlig råd. 

Datasim er selvsagt å foretrekke, da det koster noen kroner mindre. Tvilling fungerer dog også.

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden):

På nettsiden har det alltid stått at tvilling og data ikke kan bruke data frihet, men i praksis så har det alltid fungert og gjør det fortsatt.

Datasim er jo nettopp det man helst setter i ruter, så det var dårlig råd. 

Ok, bra info!

Anbefaler det ikke, men jeg klarte å flette datastrømmen med router og mobil til å få opp mot 20 Gbit/s på pcen, via en proxy-tjeneste som tilbyr denne "flette"-tjenesten spesifikt. Men jeg tror ICE lukta lunta og klarte å blokkere det etter noen uker, så jeg bare fikk 10 Gbit totalt stort sett.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
On 8/9/2023 at 1:57 AM, Komplett ubrukelig said:

På nettsiden har det alltid stått at tvilling og data ikke kan bruke data frihet, men i praksis så har det alltid fungert og gjør det fortsatt.

Datasim er jo nettopp det man helst setter i ruter, så det var dårlig råd. 

Jeg vil anta at de løfter som gis har noe med kostnader og forpliktelser å gjøre. Det som er ekstra goder som ikke er avtalt eller solgt som rettighet, det kan man jo trekke tilbake, hvis godene misbrukes eller hvis kostnadene med å levere blir for store.

For min del så bruker jeg stort sett bare ett sim kort av gangen, og så sørger jeg for å laste ned alle de store filene på andre nett enn mobilnettet. Datavolum pleier å være rundt 100 GB/mnd. Jeg er opptatt av mitt bruk skal være bruk og ikke misbruk.

For min del så har jeg gjennomgående fått levert en god del mer og bedre produkt enn det som egentlig er avtalt. Samtidig så har jeg også sørget for at det ikke skal koste mer enn nødvendig for Ice å levere meg disse tjenestene. 

Man kan vel spørre hva man skal med 1TB hvis man har et moderat forbruk, men det er altså akkurat dette med å slippe noen plagsomme grenser og å slippe å bytte om på simkort, og at alt bare kjører, år etter år, uten et eneste problem. Dekningsgrad skulle jo være et problem. Jeg har brukt modem om bord og i bil, og nei, det har aldri vært et eneste problem med dekningsgrad. Utlandet har heller ikke vært noe problem. Alt sammen har fungert slik som ønsket.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 8.8.2023 den 21.59):

Ok, bra info!

Anbefaler det ikke, men jeg klarte å flette datastrømmen med router og mobil til å få opp mot 20 Gbit/s på pcen, via en proxy-tjeneste som tilbyr denne "flette"-tjenesten spesifikt. Men jeg tror ICE lukta lunta og klarte å blokkere det etter noen uker, så jeg bare fikk 10 Gbit totalt stort sett.

Har du 10 Gbit/s har du ei alvorleg rask tilkopling.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
On 8/14/2023 at 2:31 AM, Aiven said:

Oida, der gikk det litt fort i svingene. Mente 10 Mbit/s og 20 Mbit/s :)

Nå kan man vel egentlig velge den farten man vil ha. Betaler man 250 kroner, eller hva det nå er,  for 40 GB så har man jo stort sett samme farten som de andre leverandørene. Det er vel bare når man velger å betale 100 kr ekstra for 1 TB at man får struping av hastigheten. Også mulig å konfigurerte vekk hastighetsbegrensningen, slik at man får full hastighet, men da går det på de 40 GB'ene. Når man ser hvor bra det fungerer med 10 Mbit/s, så ønsker man jo ikke det, men muligheten er der jo hele tiden, hvis man av en eller annen grunn skulle ønske å prioritere full hastighet. Hvis man gidder å drive å fikle med det så kan man jo også kjøre 40 GB med full hastighet og så den resterende terabyte med 10 Mbit/s struping.

Da jeg fikk abonnementet som nytt for noen år siden, skjedde akkurat det. Forsøkte å konfigurere manuelt, og da fikk jeg akkurat det jeg ikke ønsket, full hastighet og forbruk av de 40 GB. Når man velger automatisk konfigurering så finner den selv ut av å bruke redusert hastighet og forbruk av datavolumet på 1 TB.

I utgangspunktet så har man full hastighet. Så kan man i praksis velge en oppgradering til kroner 100,- som reelt sett for de fleste vil være "uendelig data". Da skjer det en struping av hastigheten på 10 Mbit/s. Uten en struping i hastighet, så ville kostnadene i form av forbruk av båndbredde blitt så store at det ikke ville være mulig å levere en slik tjeneste.   

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...