Gå til innhold

Er fagskole nok for å kunne få jobb innen IT?


Anbefalte innlegg

Hei alle, jeg kan starte med å si at jeg allerede har en bachelorgrad og en fast jobb, men jeg trives egentlig ikke med det og føler jeg kommer til å bli lei av det i lengden. Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med Fagskole innen IT? For eksempel ta frontend fagskole studie eller nettverk sikkerhet? Fikk dere jobb etter en slik utdanning? Virker forsåvidt greit for meg, kort studie på 1 år og ifølge disse private aktørene som for eksempel noroff så skal man kunne få seg en jobb etter det. 

Det jeg vurderer nå er å ta enten fagskole utdanning innen det overnevnte eller en bachelorgrad privat. Jeg kom ikke inn på offentlig IT studie ettersom snittet ikke var høyt nok og jeg har ikke mulighet til å flytte. Holder til i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer på det som går på frontend/utvikling, siden jeg ikke kjenner markedet for nettverk og sikkerhet.

Slik markedet er nå er det ganske usannsynlig, det er nå ganske mye tyngre for nyutdannede med bachelor og master, så med kun ett år vil man være bakerst i køen.

Selv i gode tider har man med kun ett-årig utdanning mer å bevise under intervju, og bør ha mye å vise til annet enn at man har gjennomført studiet. Det vil si hobbyprosjekter og resultater av selvstudier. Man bør ha en stor interesse for utvikling om man skal lykkes med å overbevise en arbeidsgiver til å velge deg fremfor en med bachelor/master, det at du vurderer både utvikling og nettverk/sikkerhet sier meg at du ikke har den brennende interessen for noen av fagfeltene?

 

Lenke til kommentar
rulleguru skrev (20 minutter siden):

Svarer på det som går på frontend/utvikling, siden jeg ikke kjenner markedet for nettverk og sikkerhet.

Slik markedet er nå er det ganske usannsynlig, det er nå ganske mye tyngre for nyutdannede med bachelor og master, så med kun ett år vil man være bakerst i køen.

Selv i gode tider har man med kun ett-årig utdanning mer å bevise under intervju, og bør ha mye å vise til annet enn at man har gjennomført studiet. Det vil si hobbyprosjekter og resultater av selvstudier. Man bør ha en stor interesse for utvikling om man skal lykkes med å overbevise en arbeidsgiver til å velge deg fremfor en med bachelor/master, det at du vurderer både utvikling og nettverk/sikkerhet sier meg at du ikke har den brennende interessen for noen av fagfeltene?

 

Ja, det er akkurat det jeg tenker. Blir nok mye mer å måtte vise til/bevise når man bare har ett år med studie. 

Jeg kan si at jeg har interesse for både frontend/backend, hadde IT på VGS hvor jeg jobbet med SQL, dreamweaver og fikk bra resultater. Ikke så veldig interessert i nettverk/sikkerhet, men jeg har hørt at jobbmulighetene er ganske gode der. 

Generelt sett så har jeg stor interesse for IT og elektronikk, jeg mener jeg hadde klart meg godt uansett hvilken retning jeg hadde gått, vet jo at det innebærer selvstendig jobbing for å kunne lykkes. For meg akkurat nå er målet å få en sikker jobb jeg liker å gjøre, fremfor å fortsette med det jeg driver med akkurat nå som jeg ikke trives med.

Endret av Zork-
Lenke til kommentar

Har man driv ift f.eks. nettverk/sikkerhet så er det et godt marked for genuint interesserte.   Kan man et fag til fingerspissene og viser dette/gjør seg til ressursperson, blir det fort lagt merke til.

https://www.kristiania.no/studier/it-utdanning/  Nettstudier på endel.

F.eks. få en stilling som er litt på siden (drift/brukerstøtte) i firma som har konsulenter innen det du vil jobbe med og ta studier på siden (evt med støtte fra firmaet) og over tid komme i posisjon til ønsket stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er veldig interessert så trenger du knapt utdanning, men det krever litt av deg. (Selvstudier, F.eks. CCNA om du vil jobbe med nettverk). Eller Azure for skyteknologi osv.

Det krever også at du sannsynligvis at du starter på 1. linje/servicedesk, men igjen du kan klatre fort om du vet hva du gjør.

Anyways, lykke til med hva du ender med :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Zork- said:

Ikke så veldig interessert i nettverk/sikkerhet, men jeg har hørt at jobbmulighetene er ganske gode der. 

Då hadde eg absolutt styrt unna. En klarer ikke slike fag, og i hvertfall ikke jobbe med det, viss du ikke har et snev av interresse bortsett fra gode jobbmuligheter. 

Prøv et par måneder, å sett deg inn i frontend, og vær ærlig med deg selv og se hvordan du klarer å sette noe sammen, og hvordan det føles underveis. Har du interresse og glede av dette, gratulerer, du har egentlig klart det, nå er det bare å holde liv i dette, så garanterer eg deg, at du får jobb, og en god jobb. 

Vi hadde en kar på jobben vår, som ikke fullførte vgs engang, han hadde ingenting annet enn frontend glede som hobby. Han kom inn via NAV faktisk, og nå er han den viktigste frontend fyren vi har og har gjort utrolig mye for oss. Han er fast ansatt, og han er egentlig litt sær, så det var ikke de sosiale ferdighetene som fikk han inn.  
Poenget er at har du en glød for programmering, så har du jobb litt lengre frem. Synes du det er tungt å jobbe med det, og det krever mye av deg, så vet eg ikke, kanskje en skole for å få en fot innenfor kan hjelpe. 

Personlig hater eg å lære programmering (nye ting) gjennom disse video snuttene, det går så jævlig tregt for meg, og eg føler meg ikke innvolvert (kan kanskje anbefale å lage noe helt annet enn han duden, så du hvertfall får tenkt litt). Så synes du det å lære fra video er kjedelig, er det ikke bare du som synes det. Foretrekker faktisk tekst eg. 
Husker kurset Epic react, det var også videosnutter, men det var lagt opp til mye lab øvelser. Og i dag har du ChatGPT som hvertfall eg synes er genial til å spørre om spesifikke ting når eg står fas, men vær obs på "Garbage in, garbage out", så stiller du dårlige spørsmål, får du dårlige svar, men ikke alltid like lett å vite. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Zork- skrev (På 1.8.2023 den 10.58):

Hei alle, jeg kan starte med å si at jeg allerede har en bachelorgrad og en fast jobb, men jeg trives egentlig ikke med det og føler jeg kommer til å bli lei av det i lengden. Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med Fagskole innen IT? For eksempel ta frontend fagskole studie eller nettverk sikkerhet? Fikk dere jobb etter en slik utdanning? Virker forsåvidt greit for meg, kort studie på 1 år og ifølge disse private aktørene som for eksempel noroff så skal man kunne få seg en jobb etter det. 

Det jeg vurderer nå er å ta enten fagskole utdanning innen det overnevnte eller en bachelorgrad privat. Jeg kom ikke inn på offentlig IT studie ettersom snittet ikke var høyt nok og jeg har ikke mulighet til å flytte. Holder til i Oslo.

Jeg took nesten ett år med c++ programmering på høyskole, samtidig tok jeg frontendt kurser på udemy.com,så lagde jeg en utvidelse av den nettsiden jeg bygde gjennom kursene, så lagde jeg en generell søknad som jeg sendte 3 steder og det ble 1 jobbtilbud. Det var for ca. ett år siden jeg startet som junior frontend utvikler.
Jeg føler det var litt vanskelig å overbevise arbeidsgiveren om å ansette meg, jeg tror dem var litt på gjerdet, men veldig gode referanser og en jobbtilbud i en annen bransje samtidig har nok hjulpet å overbevise at jeg var seriøs og var å stole på.
Nå jobber jeg i et lite team (meg og 2 fullstackere) lager app som skal brukes av hele Norge. Jeg har aldri hatt det så moro på jobben. Er ikke lei ett sekund for å ha gått ned i lønn.

Lenke til kommentar
Gjest d6183...186

Nettverk & it sikkerhet er betydelig dårligere betalt enn frontend utvikling. IT-Drift er dårligere betalt enn frontend utvikling, men mange får ikke jobb innen drift en gang, men ender opp på IT support. Verst betalt av alle IT jobber og du må snakke med alt fra Karens til bestemødre som ikke skjønner noe.

 

Eller enda verre enn ren it-support.. Support som er blanding av IT, fakturering, salg..

Anonymous poster hash: d6183...186

Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (På 11.8.2023 den 13.18):

Jeg took nesten ett år med c++ programmering på høyskole, samtidig tok jeg frontendt kurser på udemy.com,så lagde jeg en utvidelse av den nettsiden jeg bygde gjennom kursene, så lagde jeg en generell søknad som jeg sendte 3 steder og det ble 1 jobbtilbud. Det var for ca. ett år siden jeg startet som junior frontend utvikler.
Jeg føler det var litt vanskelig å overbevise arbeidsgiveren om å ansette meg, jeg tror dem var litt på gjerdet, men veldig gode referanser og en jobbtilbud i en annen bransje samtidig har nok hjulpet å overbevise at jeg var seriøs og var å stole på.
Nå jobber jeg i et lite team (meg og 2 fullstackere) lager app som skal brukes av hele Norge. Jeg har aldri hatt det så moro på jobben. Er ikke lei ett sekund for å ha gått ned i lønn.

Nå endte jeg opp med å ta frontend. Driver å jobber med det på fritiden også nå. Skal starte på egne prosjekter imens jeg studerer. Håper at jeg også klarer å få en jobb som frontend utvikler i løpet av neste sommer. Det er godt å lese det du har skrevet, det beste er å jobbe med noe man liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...