Gå til innhold

Spørsmål ang. Det å takke nei til jobbtilbud


Gjest af903...83c

Anbefalte innlegg

Gjest af903...83c

Hei

 

jeg har søkt på en jobb en stund og ringt et par ganger før jeg ble tatt inn på intervju og fikk tilbud om jobb etter et par dager. 
 

En del av grunnen til at jeg søkte er at et par andre jeg kjenner der med liknende bakgrunn som meg har ganske mye bedre lønn enn jeg har pr nå. Det jeg derimot har sett nå er at de har klart å komme seg opp på et høyere lønnstrinn før det ble gjort noen endringer i bedriften, og det vil derfor være urealistisk for meg å tjene det samme uten høyere utdanning grunnet kriteriene som stilles nå. 
 

Det var snakk om lønn på intervjuet, men pga mange forskjellige tillegg for forskjellig arbeid oppfattet jeg ikke hvor stor forskjellen var, og sa bare at det hørtes bra ut, og det er uansett over det jeg har i dag.
 

Det jeg egentlig har lyst til å gjøre fremover er å se etter andre muligheter, men jeg aner ikke hvor lang tid det kan ta før jeg får et «bedre» tilbud, men tror alt fra en måned til et år eller to er realistisk.
 

Hvordan pleier det bli sett på å takke nei til et jobbtilbud? Og skal jeg gi en grunn så har jeg ikke så lyst til å si at det er mye på grunn av lønna, det det egentlig var meg som hadde litt for høye forventninger. Ønsker ikke å komme i en situasjon der jeg mister muligheten til å søke jobb hos dem i fremtiden..

 

Jeg kan også takke ja og bli der til jeg evt får en annen mulighet, men føler det kan bli litt feil dersom jeg ender opp med å si opp etter veldig kort tid. Jobben jeg har nå har jeg heller ikke hatt så lenge, men før det var jeg nesten ti år i samme firma, så hele greia er litt nytt for mye, og jeg er litt usikker på hvor «kynisk» jeg kan være uten å brenne broer…

 

noen som har noen tips eller innspill å komme med?

 

 

poster som anonym og med lite konkret info grunnet kollega som bruker forumet

Anonymous poster hash: af903...83c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest af903...83c
MailMan13 skrev (1 time siden):

Generelt er det helt uproblematisk å takke nei til jobbtilbud. Hvis de spør så sier du at du trives der du er og har bestemt deg for å bli. Du trenger ikke gi noe begrunnelse, og det er helt greit å svare både kort og vagt.


Det kan ikke bli ikke sett på som useriøst? Jeg har jo egentlig vært litt «på» for å få dette tilbudet, og angrer på en måte litt på det nå når jeg ser at jeg hadde urealistiske forventninger til lønna..

Anonymous poster hash: af903...83c

Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest af903...83c said:


Det kan ikke bli ikke sett på som useriøst? Jeg har jo egentlig vært litt «på» for å få dette tilbudet, og angrer på en måte litt på det nå når jeg ser at jeg hadde urealistiske forventninger til lønna..

Anonymous poster hash: af903...83c

Nei.

Det er helt normalt at kandidater takker nei til tilbud, det er ikke useriøst..

Lenke til kommentar
Gjest af903...83c
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Bare vær ærlig. Si at lønnen var ikke som forventet derav ditt avslag. Bedrifter er vandt til å få avslag. Jeg ga nettopp ett tilsvarende avslag da lønnen var for lav. Har de lyst på deg kommer de med nytt tilbud, om de har budsjett til det.

Når jeg ser på tabellen i personalhåndboka deres har de satt meg på et lønnstrinn som egentlig er bra med min bakgrunn. Det som ble feil var jo at jeg forventet det samme som de andre som jeg kjenner til, da jeg ikke var klar over at de hadde klart å komme seg opp på et mye høyere trinn før det ble gjort endringer i bedriften, og dette ble strengere. Så jeg kommer nok ikke til å få et nytt tilbud om høyere lønn. Men jeg er mest opptatt av å ikke «brenne broer» ved å takke nei

Anonymous poster hash: af903...83c

Lenke til kommentar
Gjest af903...83c
Reg2000 skrev (22 minutter siden):

At folk takker nei til jobbtilbud er helt normalt. Hvis du har fått et tilbud der betyr det jo at de er interessert i å få deg, og da vil de antagelig ikke ha problem med at du søker der senere. Du kan kanskje forvente å få et pørsmål om det på intervju da. 

Ok, håper du har rett i det 😊

Anonymous poster hash: af903...83c

Lenke til kommentar
Gjest af903...83c
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Nei.

Det er helt normalt at kandidater takker nei til tilbud, det er ikke useriøst..

Håper du har rett i det. Vil jo helst ha muligheten til å søke igjen ved en senere anledning dersom det skulle bli aktuelt 

Anonymous poster hash: af903...83c

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Guest af903...83c said:


Det kan ikke bli ikke sett på som useriøst? Jeg har jo egentlig vært litt «på» for å få dette tilbudet, og angrer på en måte litt på det nå når jeg ser at jeg hadde urealistiske forventninger til lønna..

Anonymous poster hash: af903...83c

Nei det er svært vanlig at folk takker nei til jobbtilbud av ulike grunner.  

Lenke til kommentar
Gjest af903...83c skrev (8 minutter siden):

Når jeg ser på tabellen i personalhåndboka deres har de satt meg på et lønnstrinn som egentlig er bra med min bakgrunn. Det som ble feil var jo at jeg forventet det samme som de andre som jeg kjenner til, da jeg ikke var klar over at de hadde klart å komme seg opp på et mye høyere trinn før det ble gjort endringer i bedriften, og dette ble strengere. Så jeg kommer nok ikke til å få et nytt tilbud om høyere lønn. Men jeg er mest opptatt av å ikke «brenne broer» ved å takke nei

Anonymous poster hash: af903...83c

I en oppegående bedrift brenner en ingen broer ved å takke nei, så lenge en er ærlig og gjør det på en god måte. Om det brenner broer er det ingen plass du har lyst til å jobbe. 

Da jeg nylig takket nei til en stilling var jeg dønn ærlig ift at jeg syntes fastlønnen var for lav ift hva jeg har i dag og dette forsto rekrutererene veldig godt. Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke ville stillet likt om jeg søkte på ny senere, jeg har forøvrig fortsatt dialog med de om å finne en god middelvei selv om jeg har avgitt endelig avslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan det jo være veldig ulikt hvordan folk reagerer, men jeg tenker iallfall ikke at du brenner noen broer, jeg tenker tvert om at du kanskje gjør deg selv litt mer attraktiv for dem ved å takke nei og si at du ikke er fornøyd med lønnen. Da virker det jo som du forstår din egenverdi og de må kanskje jobbe for å gjøre seg selv mer attraktiv.

Hva du har av vist av interesse i forkant har jo ingenting å si, selvfølgelig virker alle som søker veldig interessert i jobben de søker på, for å øke sine sjanser for tilbud. Arbeidsgivere ønsker jo at folk skal vise interesse, det betyr ikke at de forventer at alle vil takke ja til tilbud.

Om du søker igjen senere så er det jo et kompliment for dem at du velger å søke igjen, da viser du jo at de har noe ved seg som du er interessert i.

Jeg tror du må snu om tankegangen din til at det er arbeidsgiver som vil ha deg, ikke nødvendigvis at du trenger dem. Det er fortiden arbeidstakers marked, så all grunn til å ikke ta til takke med hva som helst.

(Selvfølgelig inntil en viss grense, om man risikerer å stå uten inntekt så må man muligens svelge noen kameler).

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest af903...83c
Fnugle skrev (40 minutter siden):

Nå kan det jo være veldig ulikt hvordan folk reagerer, men jeg tenker iallfall ikke at du brenner noen broer, jeg tenker tvert om at du kanskje gjør deg selv litt mer attraktiv for dem ved å takke nei og si at du ikke er fornøyd med lønnen. Da virker det jo som du forstår din egenverdi og de må kanskje jobbe for å gjøre seg selv mer attraktiv.

Hva du har av vist av interesse i forkant har jo ingenting å si, selvfølgelig virker alle som søker veldig interessert i jobben de søker på, for å øke sine sjanser for tilbud. Arbeidsgivere ønsker jo at folk skal vise interesse, det betyr ikke at de forventer at alle vil takke ja til tilbud.

Om du søker igjen senere så er det jo et kompliment for dem at du velger å søke igjen, da viser du jo at de har noe ved seg som du er interessert i.

Jeg tror du må snu om tankegangen din til at det er arbeidsgiver som vil ha deg, ikke nødvendigvis at du trenger dem. Det er fortiden arbeidstakers marked, så all grunn til å ikke ta til takke med hva som helst.

(Selvfølgelig inntil en viss grense, om man risikerer å stå uten inntekt så må man muligens svelge noen kameler).

Du har kanskje et poeng i at jeg bør tenke annerledes. 
 

men ang lønnen så er det nok flere i det firmaet som har mer relevant erfaring som antageligvis har samme lønnen som jeg ble tilbudt, så det var egentlig ikke noe dårlig tilbud i det hele tatt. Det var bare at de jeg snakket med tidligere var på et «for høyt» lønnstrinn ift firmaets nåværende retningslinjer. Så tenker kanskje det er best å ikke si noe om akkurat det. 
 

Uansett så vil det vel være bedre å takke nei nå, enn å risikere å si opp om eks et halvt år fordi jeg har fått et annet tilbud 🤔

Anonymous poster hash: af903...83c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...