Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lov å selje traktor "som den er"?


Anbefalte innlegg

Eg har ein traktor som eg vurderer å selje privat. Den er nokon år gammal, og den har i alle fall eitt teknisk problem som potensielt kan verte dyrt for ein eventuell ny eigar (eller det kan gå bra resten av traktorens levetid). Spørsmålet er om eg kan selje den "som den er" slik at eg ikkje risikerer ein eventuell reklamasjon på dette?

Eg har alltid trudd at dette var ei mogelegheit, men her om dagen sa ein kjenning til meg at det ikkje er lov å selje køyretøy med slikt atterhald lenger?

Er det nokon her som veit noko om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, denne siden sier noe annet: 
https://advokatmatch.no/kjopsloven-19

Sakset dette fra linken: 

"Selv om varen selges “som den er”, vil selgeren kunne være ansvarlig hvis feilen er såpass stor at varen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente"

Du kan altså bli holdt ansvarlig ved å holde tilbake informasjon, men det skal vel strengt tatt mye til for å bevise at du har holdt tilbake med vilje.  

Det moralsk riktige er vel egentlig å informere evt kjøpere om det du skrev i innlegget ditt: 

"den har i alle fall eitt teknisk problem som potensielt kan verte dyrt for ein eventuell ny eigar (eller det kan gå bra resten av traktorens levetid)"

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (18 minutter siden):

Det moralsk riktige er vel egentlig å informere evt kjøpere om det du skrev i innlegget ditt: 

Ja, det var planen å gjere uansett. Alt skal på bordet ved eit eventuelt sal, både denne og ein del mindre skavankar som eg veit om.

Det var berre det at eg hadde fått ei oppfatning av at eg uansett kunne ende opp som ansvarleg sjølv om eg opplyste om alt eg veit om som er gale, men då er det kanskje feil oppfatning frå mi side?

Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (3 minutter siden):

Ja, det var planen å gjere uansett. Alt skal på bordet ved eit eventuelt sal, både denne og ein del mindre skavankar som eg veit om.

Det var berre det at eg hadde fått ei oppfatning av at eg uansett kunne ende opp som ansvarleg sjølv om eg opplyste om alt eg veit om som er gale, men då er det kanskje feil oppfatning frå mi side?

Svaret på det får du nok heller i juss-delen. Jeg vil anta, at du kan bli holdt ansvarlig selvom du ikke visste om feilen, men det skal nok mye til. At man informerer så godt man kan, tror jeg gagner din side, dersom du skulle havne i en tvist. 

Jeg tror det må bevises eller være hevet over tvil at du bevisst har holdt tilbake informasjon som har en vesentlig betydning for salgsummen.  Fra hva jeg husker fra tvister ved hussalg, så skal det mye til før man begynner å kreve erstatning, det må være en vesentlig del av summen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Garegaupa said:

Ja, det var planen å gjere uansett. Alt skal på bordet ved eit eventuelt sal, både denne og ein del mindre skavankar som eg veit om.

Grovt sagt kan ikkje kjøpar reklamere på forhold han kjende til eller burde kjenne til på kjøpstidspunktet. Opplys om problema skriftleg som del av kjøpsavtalen. Då kan ikkje kjøpar seinare påstå det er ein feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (12 minutter siden):

Grovt sagt kan ikkje kjøpar reklamere på forhold han kjende til eller burde kjenne til på kjøpstidspunktet. Opplys om problema skriftleg som del av kjøpsavtalen. Då kan ikkje kjøpar seinare påstå det er ein feil.

Problemet er vel at kjøperen i teorien kan klage på en vesentlig mangel, som selger ikke har informert om, også selvom selgeren faktisk ikke visste om dette. Jeg tror dog det er vanskelig for kjøper å vinne frem i en slik situasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selges som forevist, ingen ulyder eller åpenbare feil som du burde vite om = ryggen fri. 

Spesielt om du legger deg litt under markedspris. Tror (heldigvis) dette har blitt strammet inn de siste årene, så idioter som ikke vet hva de kjøper har mindre rettigheter.. :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...