Gå til innhold

Stikkontakt mangler spenning, funker sporadisk


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en stikkontakt på badet som har begynt å tulle, den er montert inni et speilskap.
Når jeg måler med multimeter får jeg ingen spenning, og heller ikke funker barbermaskin eller annet utstyr jeg har testet med.

Jeg har fjernet stikkontakt boks og har dratt litt i ledningen og fikk ikke umiddelbart liv i den da heller. Koblet til ledningen i stikkontakt igjen. Testet litt senere på kvelden med en barbermaskin og da fungerte den pluttselig, og så forsvant strømmen neste dag og er borte igjen.

Jordfeilbryter har ikke slått ut.

For 3 mnd siden hadde vi et firma inne for å ordne noe i taket på vaskerommet, som er ved siden av badet, de åpnet taket og sjekket noe ifm. et luftanlegg, de gjorde ingenting med el-anlegget, og istandsatte så taket til opprinnelig tilstand.
Det var i etterkant av dette at feilen oppstod, jeg bruker ikke stikkontakten veldig ofte så jeg testet den ikke rett i etterkant av at arbeidet var utført.

Hvis snekker har kappet, eller spikret/skrudd og truffet kabel, vil man kunne få slike feil som nevnt ovenfor uten at jordfeilbryter slår ut?

Her er bilde av taket når de holdt på.

IMG_20230207_193510.thumb.jpg.c95e1e77ef5745a9f2d3f5189e5077f4.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den noen gang fungert med noe annet enn barbermaskin (eller andre ting som bruker lite strøm)? Har du noen gang brukt hårtørker på denne kontakten f. eks.?

Kontakter integrert i baderomskap ligger ofte bak en liten skilletransformator for å isolere den fra jord. Den kan jo være døende.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Barbermaskiner har ofte en nettplugg med særdeles tynne poler. Kan det være dårlig kontakt i mellom uttaket og pluggen? Fjærene kan være slappe og kontaktflatene kan være korroderte.  Når du målte spenningen, målte du på tilkoblingsskruene eller på selve uttaket? Dersom du ikke har spenning på selve tilkoblingsskruene så er dette helt klart en jobb for en elektriker.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Bjerknez said:

Sikkert dårlig kontakt. Sikringen ryker ikke før det evt. blir en kortslutning. Ring elektrikeren som monterte dette og klag. Ikke begynn å fikle med dette selv hvis du ikke vet hva du driver med. 

Nei, ville i alle fall ikke ha fiklet med skjult anlegg i taket. Det er jo ellers bare en koblingsboks i taket som i teorien han ha noe med denne feilen å gjøre. Vet ikke hva den runde dingsen midt på er. Vet ikke om denne koblingsboksen leverer strøm videre til stikkontakten. Det skulle vel være en teoretisk mulighet slik at feilen eventuelt kan ligge i denne koblingsboksen?

Hva mener elektrikerne på forumet om denne problemstillingen? 

Lenke til kommentar

Periodisk kontaktfeil uten jordfeil er ikke uvanlig, særlig ikke når det er snakk om koblingsbokser og skjultanlegg. Er det brudd i noen kordeller i en pn leder kan den smelte/brenne av. Kan også bli kontaktfeil i wago,vrihylser og andre koblinger som f.eks skrukoblinger i forbindelse med kontaktuttak eller lignende. Du kan måle om du har varierende spenningsfall på kursen og sjekke alle eventuelle koblinger og kabelføringer.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Sikkert dårlig kontakt. Sikringen ryker ikke før det evt. blir en kortslutning. Ring elektrikeren som monterte dette og klag. Ikke begynn å fikle med dette selv hvis du ikke vet hva du driver med. 

 

Hvor mener du at det er dårlig kontakt? Der hvor ledningen er koblet til sikringen i sikringsskapet?

Jeg har målt på både tilkoblingsskruene og direkte på ledningene. Ledningene har god kontakt med skruene. Boksen var limt på innsiden av hylla.

Jeg har ikke gjort noe i sikringsskapet eller målt noe der.

Huset er fra 2016, jeg har testet jordfeilbryter, den slår ut når jeg trykker på utløsningsknappen.

Har ikke hatt problemer med noe annet på kursen, og verket kurs eller stikkontakt har blitt rørt i forkant, og skal kunne forklare dette. Hvis ikke snekker har revet i trekkerørene eller kappet/skrudd i dem.

Skjermbilde2023-07-24130703.thumb.png.1ded65b5634cf01fa67ef182ee3a2e81.png

Det svarte er merker fra en penn og er ikke sot/svimerker, det var fra før av.

Jeg har testet med flere typer elektriske enheter i stikkontakten, ingen fungerer ved tilkobling i denne stikkontakten, så det er ikke bare barbermaskinen som ikke fungerer.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
31 minutes ago, OddZen said:

Det svarte er merker fra en penn og er ikke sot/svimerker, det var fra før av.

Men det er da ingen som merker kobberlederen med svart tusj slik at det ser ut som varmgang?!

Elektrikere: Her er det brukt flerleder kabel uten endehylser. Pleier dere å gjøre det?

Hvis man ikke kan feilsøke dette på 2 minutter, så ville jeg fått tak i en elektriker til å gjennomføre den jobben på 2 minutter.

Rent visuelt så kan det jo minne litt om dårlig kontakt som følge av bruk av flerlederkabel uten bruk av endehylse.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (16 minutter siden):

Men det er da ingen som merker kobberlederen med svart tusj slik at det ser ut som varmgang?!

Elektrikere: Her er det brukt flerleder kabel uten endehylser. Pleier dere å gjøre det?

Hvis man ikke kan feilsøke dette på 2 minutter, så ville jeg fått tak i en elektriker til å gjennomføre den jobben på 2 minutter.

Så lenge det er PN kabel og ikke RK (fintrådet) så trengs ikke endehylser.

Ser ingen merker etter varmgang, alt ser greit ut her.

Endret av 3l33t3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OddZen skrev (51 minutter siden):

Hvor mener du at det er dårlig kontakt? Der hvor ledningen er koblet til sikringen i sikringsskapet?

Jeg har målt på både tilkoblingsskruene og direkte på ledningene. Ledningene har god kontakt med skruene. Boksen var limt på innsiden av hylla.

Jeg har ikke gjort noe i sikringsskapet eller målt noe der.

Huset er fra 2016, jeg har testet jordfeilbryter, den slår ut når jeg trykker på utløsningsknappen.

Har ikke hatt problemer med noe annet på kursen, og verket kurs eller stikkontakt har blitt rørt i forkant, og skal kunne forklare dette. Hvis ikke snekker har revet i trekkerørene eller kappet/skrudd i dem.

Skjermbilde2023-07-24130703.thumb.png.1ded65b5634cf01fa67ef182ee3a2e81.png

Det svarte er merker fra en penn og er ikke sot/svimerker, det var fra før av.

Jeg har testet med flere typer elektriske enheter i stikkontakten, ingen fungerer ved tilkobling i denne stikkontakten, så det er ikke bare barbermaskinen som ikke fungerer.

Du må måle på utgangen av sikringen. Eventuellt sammenligne spenning for og avdekke spenningsfall mellom uttak og sikring. Det er ikke tilfeldigvis ABB automat du har på den kursen?

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (1 time siden):

Kan være de takgutta har vørt uheldig og borret/skrudd gjennom noen av rørene der, ikke sikkert det blir umiddelbart jordfeil av slikt.

Hvordan fungerer det i praksis da?

Jordfeil skal slå ut når jord kommer i kontakt med strømførende deler? Right.
Med utgangspunkt i at de skrur/stifter eller kapper i ledning, i hvilke tilfeller slår ikke jordfeil ut?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
OddZen skrev (4 minutter siden):

Hvordan fungerer det i praksis da?

Jordfeil skal slå ut når jord kommer i kontakt med strømførende deler? Right.
I hvilke tilfeller slår ikke jordfeil ut? Da ta eksempel i at de skrur/stifter eller kapper i ledning.

Andre må rette på meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror sikringen slår ut i følgende scenarioer:

1. Hvis leder kommer i kontakt med jord så vil du få jordfeilvarsel.

2. Hvis leder kommer i kontakt med nøytral så blir det kortslutning og sikringen går. 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, OddZen said:

Hvordan fungerer det i praksis da?

Jordfeil skal slå ut når jord kommer i kontakt med strømførende deler? Right.
Med utgangspunkt i at de skrur/stifter eller kapper i ledning, i hvilke tilfeller slår ikke jordfeil ut?

Nei, det er jo ikke noen jordfeil og jordfeilvernet slår jo heller ikke ut. Det tar to minutter å måle seg fram til feilen. Feilen er etter all sannsynlighet dårlig kontakt i koblingsboks eller stikkontakt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bjerknez said:

Andre må rette på meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror sikringen slår ut i følgende scenarioer:

1. Hvis leder kommer i kontakt med jord så vil du få jordfeilvarsel.

2. Hvis leder kommer i kontakt med nøytral så blir det kortslutning og sikringen går. 

På et gammelt anlegg (i bolig) med en jordfeilalarm så kan det fungere slik. Ved bruk av moderne jordfeilautomater, så vil automatsikringen alltid slå ut ved (stor nok) jordfeil. 

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg ikke bare kontakter elektriker direkte og ønsker å finne ut litt i forkant er pga. jeg ønsker å eventuelt gå via byggfirma som åpnet taket og istandsatte det etterpå.

Hvis det er sansynlig at det er noe de gjorde feil som medfører problemene jeg nå har, så er det de som bør sende ut en elektriker og ta regningen for å fikse det og ikke jeg. Å komme i etterkant med en regning og si at det var deres feil er ikke alltid like lett, da er det bedre at de sier at vi skal ta kontakt med elektriker som skal se på problemet.

Så da blir spørsmålet, hva er mest sannsynlige feilkilde gitt opplysningene jeg nå har gitt?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bjerknez said:

Andre må rette på meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror sikringen slår ut i følgende scenarioer:

1. Hvis leder kommer i kontakt med jord så vil du få jordfeilvarsel.

2. Hvis leder kommer i kontakt med nøytral så blir det kortslutning og sikringen går. 

 

Forsåvidt riktig, men leder trenger ikke komme i direkte kontakt med jord. Selv en indirekte forbindelse skal få jordfeilvern/varsler til å slå ut. F.eks. leder via en pære, et varmeelement eller en stakars person i dusjen.

Jordfeilvern slår ut når strømmen i leder og nøytral (eller L1 og L2) ikke er like.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...