Gå til innhold

MESH nyheter 2023 og tester


Anbefalte innlegg

Planlegger å bytte ut nettverket jeg har hjemme (enebolig - 3 etasjer) for bl.a. å få bedre dekning og hastighet.

Er det noen nyheter eller forbedringer på gang som gjør at at jeg bør vente til høsten/vinteren ?

Ser det er foretatt flere tester av routere med litt varierende resultater.  Hvilken test anbefales lest før kjøp ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltids litt tester som ligger rundt om kring, men mye er gjennomført på en svært dårlig måte, der det knyttet til en del vurderinger av ytelse og rekkevidde omtrent er litt tilfeldig de resultatene som presenteres. Ofte med fokus på hastigheten man fikk mot en enkelt klient, og fokus på at høy båndbredde til denne klienten er det viktigste. 

Når det gjelder nyheter til høsten og vinteren, kan man regne med å begynne å se en del løsninger med WiFi 7. Standarden er imidlertid ikke satt enda, og prisene ligger an til å være svært høye i starten. Sett erfaringen fra enkelte tidlige produkter fra tidligere WiFi-standarder, så har det fort vært at det har manglet støtte for visse teknologifunksjoner i starten som egentlig er ganske viktige på en del produkter. Jeg hadde vel nok ventet litt standarden var satt og mer optimaliserte produkter kom - noe jeg antar man ser litt ut i 2024.

WiFi 6E kan være verdt se på, spesielt om man er en "krevende bruker" eller bor i leilighetsbygg. WiFi 6E har også sine fordeler med tanke på trådløst backhaul til mesh-systemer, selv om man ikke har enheter som støtter WiFi 6E. Det begynner ellers å bli en del mobiltelefoner og PC-er som har WiFi 6E-støtte. WiFi 6E = WiFi 6 også over 6GHz-båndet, så et nytt frekvensområde som få andre bruker og dermed er det lite forstyrrelse. For backhaul til mesh kan da også kommunikasjonen mellom ruter og mesh-aksesspunkt gå på 6GHz, mens kommunikasjonen videre ut til en enhet er på 5GHz. Da får man gjerne ikke den samme ytelsesreduksjonen som når både backhaul og klientkommunikasjon skal gå på 5GHz.

Hvis man har mulighet for å legge opp mesh-aksesspunktene kablet, er det naturligvis en fordel uansett.

Om det er hensiktsmessig å vente kommer jo litt an på løsningen man har i dag. Hvis dette fungerer greit og det ikke er noen "umiddelbar krise", så kan man jo alltids vente....

Lenke til kommentar

Takk! Veldig godt svar! Da tror jeg at en 6E løsning kan være noe å se nærmere på. 

Tenker på en Mesh løsning med 2 noder, begge plassert i hver sin del av 1 etasje ( kun gang mellom disse). Tenker hver node da vil dekke sin tilsvarende del av 2. etasje og kjeller etasjen. Tenker jeg rett?  Router bør vel være fra et anerkjent merke alla Netgear, Asus, Linksys, TP-link. 

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, TB58 said:

Takk! Veldig godt svar! Da tror jeg at en 6E løsning kan være noe å se nærmere på. 

Tenker på en Mesh løsning med 2 noder, begge plassert i hver sin del av 1 etasje ( kun gang mellom disse). Tenker hver node da vil dekke sin tilsvarende del av 2. etasje og kjeller etasjen. Tenker jeg rett?  Router bør vel være fra et anerkjent merke alla Netgear, Asus, Linksys, TP-link. 

Hva mener du med "kun gang mellom disse"? Å ha mesh-aksesspunktene for nært hverandre, virker ikke helt hensiktsmessig?

Det er ingen steder i huset ellers hvor du har kablet nettverk?

Hva er grunnflaten her? Byggematerialer i etasjeskiller? Varmekabler, varmefolie, vannbåren varme i gulv?

Lenke til kommentar

Planlegger den ene Mesh routeren på kjøkkenet i 1 etasje som da vil dekke vestre del av huset (inkludert et kontor jeg har i kjelleren helt mot vest) og den andre routeren i stuen mot øst. Huset er ca 14,5 m langt og maks 8,5 m bredt. Mellom Mesh ruterene finnes en det hall (gang) og avstanden blir da ca 5-6 meter hvis Mesh router i stua plasseres ved Apple-TV boks. Blir det for nærme? Fra Telenor sin ‘fiber’ router i kjellerbod har jeg i dag en Cat-6 kabel til eksisterende (gammel) router på kjøkkenet. Router i stuen kan flyttes lenger inn i stuen (+ ca 5-6 m) hvis bedre (men greit å samle alle dingsene på samme plass i stua). Jeg har vanlig Glava 10-15 cm i innvendige trevegger og i tre-bjelkelaget mellom etasjene. Har noen rom med varmekabler i betong i alle etasjene. Har og en gedigen peis midt i stua som nok lager en ‘skygge’ for de trådløse signalene fra kjøkkenet. Blir detaljert og kanskje for komplisert å diskutere dette. Det koker vel ned til spørsmålet om hva som er optimal avstand mellom Mesh nodene og hvor mange noder en bør ha og om de bør stå i samme etasje eller fordeles på etasjene. Har tidligere tenkt litt på en Netgear Orbi løsning, men usikker. Uansett ser eg ikke for meg å bruke mer enn ca 4000 kr på nytt wifi nettverk. 
 

Lenke til kommentar

Ah, jeg tolket vel 1. etasje som nederste etasje. Hvis 1. etasje er i midten, blir det litt annerledes.

Du sier "Telenors fiberruter". Hvilken ruter er det du har fra Telenor i kjelleren? I dag er det lik at du har kun denne eldre ruteren du snakker om i 1. etasje, og den dekker i utgangspunktet ganske store deler av huset?

5-6 meter er ganske lite i en slik sammenheng, spesielt hvis det da også bare er snakk om en lettvegg. Det er vanskelig å gi konkrete forslag på hvordan dette bør være uten å vite spesielt mye om huset og hvilken løsning man velger.

Det kan også være at et sett med to mer "påkostede enheter" kan gjøre en vel så bra jobb som et sett med tre enklere enheter. OG det handler såklart også om kravene og bruksområdene man har til ytelse. Slik dette i utgangspunktet høres ut for meg, kan det være at du klarer deg fint med to enheter, der den i 2 etasje er plassert litt på skrå fra den i første. 

 

Lenke til kommentar

Kjell&co har tilbud på TP-Link Deco XE75 pakker for tiden, men huset ditt bør kunne dekkes av 1 wifi-router. Prøv det først.
Var planen å bruke kablet Mesh oppsett? Med trådløst mellom nodene er jeg redd du blir misfornøyd.
Forbruker-wifi-router-mesh oppsett (Asus, Tp-link, etc.) bruker å være lite fleksible og med middels ytelse (f.eks. mangel på konfigurering av VLAN eller veldig begrenset oppsett av VLAN, til oppsett av gjestenett, iot-nett, etc.).
SMB wifi-routere/ap/mesh er av en helt annen kvalitet og koster ikke mye mer, eks. Tp-link Omada serien.

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, bar1 said:

Kjell&co har tilbud på TP-Link Deco XE75 pakker for tiden, men huset ditt bør kunne dekkes av 1 wifi-router. Prøv det først.
Var planen å bruke kablet Mesh oppsett? Med trådløst mellom nodene er jeg redd du blir misfornøyd.
Forbruker-wifi-router-mesh oppsett (Asus, Tp-link, etc.) bruker å være lite fleksible og med middels ytelse (f.eks. mangel på konfigurering av VLAN eller veldig begrenset oppsett av VLAN, til oppsett av gjestenett, iot-nett, etc.).
SMB wifi-routere/ap/mesh er av en helt annen kvalitet og koster ikke mye mer, eks. Tp-link Omada serien.

Nå er VLAN noe som ganske sjeldent er aktuelt for "vanlige brukere". Slik jeg forstår det her, er grunnflate ca. 125 m2. Med optimal plassering midt i huset kan det godt være at bare ruter er greit, men ikke uvanlig at mesh blir en fordel. Gjestenett er det jo som regel støtte for, og opptil flere.

Når det gjelder WiFi 6E kan man gjerne få en helt annen ytelse med kablet backhaul enn tidligere, ettersom f.eks. backhaul kan gå på 6GHz, mens kommunikasjon ut til klient er på 5GHz - eller også på 6GHz, men det er langt mer kapasitet tilgjengelig på 6GHz. Men ja, kabel alltids en fordel. Og for en del kan kablet backhaul bety behov for færre aksesspunkter, pga. de ikke trenger å stå innenfor samme rekkevidde av hverandre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, enkle gjestenett er vanligvis støttet av "forbruker wifi-routere". 
Hos f.eks. Asus (RT-AX/GT-AX/ZenWiFi serien unntatt noen av Pro modellene som har støtte for VLAN på beta-firmware) er det bare støtte for Mesh-roaming av ett gjestenett pr. frekvens, resten er bare tilgjengelig på "hoved noden". I tillegg må alle noder bruke samme kanalplan. Mener å huske at TP-link har tilsvarende begrensninger.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bar1 said:

Ja, enkle gjestenett er vanligvis støttet av "forbruker wifi-routere". 
Hos f.eks. Asus (RT-AX/GT-AX/ZenWiFi serien unntatt noen av Pro modellene som har støtte for VLAN på beta-firmware) er det bare støtte for Mesh-roaming av ett gjestenett pr. frekvens, resten er bare tilgjengelig på "hoved noden". I tillegg må alle noder bruke samme kanalplan. Mener å huske at TP-link har tilsvarende begrensninger.

Fleste klarer seg med ett gjestenett. Normalt sett i dag settes det opp en felles SSID for alle frekvensene, og via band steering blir klienter styrt til mer egnet frekvens om de ikke gjør valget selv. Gjestenett i selv er normalt sett implementert via VLAN, selv om ruteren ellers ikke tilbyr spesiell funksjonalitet for dette.

Alle noder må bruke samme kanal for frekvensbåndet som benyttes til backhaul. Men hvis ikke båndet brukes til backhaul, vil det gjerne være forskjellig. F.eks. hvis 5GHz benyttes til backhaul må det være samme kanal på alle aksesspunktene, mens for 2,4GHz kan det være forskjellige kanaler.

Når det ellers gjelder dette med 5 vs 6 GHz for backhaul, kan det nevnes at en del løsninger vil kunne gjøre vurderinger for hvilken av disse frekvensene som skal brukes. En fordel her med 5GHz er at man på DFS-kanaler har en del høyere sendestyrke enn lavere 5GHz-kanaler og 6GHz-båndet. Spesielt da hvis det er litt lengre avstand mellom aksesspunktene, blir 5GHz potensielt en fordel. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, NULL said:

Fleste klarer seg med ett gjestenett. Normalt sett i dag settes det opp en felles SSID for alle frekvensene, og via band steering blir klienter styrt til mer egnet frekvens om de ikke gjør valget selv. Gjestenett i selv er normalt sett implementert via VLAN, selv om ruteren ellers ikke tilbyr spesiell funksjonalitet for dette.

Alle noder må bruke samme kanal for frekvensbåndet som benyttes til backhaul. Men hvis ikke båndet brukes til backhaul, vil det gjerne være forskjellig. F.eks. hvis 5GHz benyttes til backhaul må det være samme kanal på alle aksesspunktene, mens for 2,4GHz kan det være forskjellige kanaler.

Når det ellers gjelder dette med 5 vs 6 GHz for backhaul, kan det nevnes at en del løsninger vil kunne gjøre vurderinger for hvilken av disse frekvensene som skal brukes. En fordel her med 5GHz er at man på DFS-kanaler har en del høyere sendestyrke enn lavere 5GHz-kanaler og 6GHz-båndet. Spesielt da hvis det er litt lengre avstand mellom aksesspunktene, blir 5GHz potensielt en fordel. 

Personlig har jeg 4 "gjestenett", ett for gjester, ett for iot/microkontrollere(lys og temperatur), ett for sikkerhetskamera og ett for utleiedel. Dette lar seg ikke gjøre med Asus eller TP-links forbrukermodeller (foruten nevnte Pro modeller fra Asus).
For Asus modellene nevnt over er det bare gjestenett 1 som benytter VLAN og kan derfor propageres til nodene. Resten av gjenstenettene bruker ikke VLAN. Screenshot2023-07-20082242.png.448771ea8012cf0803fe7773de5013ca.png
Når jeg snakker om at noder følger samme frekvensplan, mener jeg frekvensene brukt til klienter, ikke noder.
Her er eksempel med mitt gamle Asus Mesh oppsett med 2 noder (hovedrouter og node). Laptop står i dette tilfellet midt mellom nodene. Nodene er selvfølgelig kablet :)

 

Endret av bar1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, bar1 said:


Når jeg snakker om at noder følger samme frekvensplan, mener jeg frekvensene brukt til klienter, ikke noder.
Her er eksempel med mitt gamle Asus Mesh oppsett med 2 noder (hovedrouter og node). Laptop står i dette tilfellet midt mellom nodene. Nodene er selvfølgelig kablet :)

Hvis nodene er kablet og de velger å benytte samme kanal, er det ikke optimalt. Men det kan være en årsak til at samme kanal er valgt også. Spesielt siden den her velger dette kanalområdet, kan det være bevisst gjort av ruteren.

Som du ser her, er det flere andre nettverk på de lavere 5GHz-kanalene. Men du er mer alene på kanal 100. Da kan det være at det er såpass mye mer ledige ressurser på kanal 100 at det er bedre å ligge der. Kanal 100 har også en annen fordel framfor de lavere kanalene - opptil 1 watt sendestyrke i stedet for 200 mW. 

Bruk av kanal 100 og andre DFS-kanaler er underlagt reguleringer. Og reguleringene kan også variere litt rundt i verden. Tildels er dette litt komplekst. Det er aktører som på noen produkter gir f... i å støtte bruk av DFS-kanalene, hvilket gir løsninger med kortere rekkevidde og dårligere ytelse. Det kan være for å ha en mindre kompleks software, eller at man prøver kjøre med en konfigurasjon som man ikke trenger å tilpasse i forhold til markedet produktet skal selges i. Kan også være at selve radiobiten blir billigere for alt jeg vet - det å skulle kunne støtte 1mW sendestyrke gir litt andre krav til radiobiten.

Også på 2,4GHz kan det være indikasjoner her på at de kan være like greit å ligge på samme frekvens med bakgrunn i hva man ser av andre nett her. Men viktig å merke seg at en "god mesh-løsning" skal se på mer enn at det finnes andre nett og signalstyrken - andre nett i nærheten som ikke er i bruk forstyrrer ikke spesielt. Det kan omså være bedre å ligge på en kanal med fem ganske så passive nett kontra en kanal med ett veldig aktivt nett. Airtime, støy og andre parametere skal her normalt sett inngå i vurderingen.

Men mulig Asus her velger å ha samme kanal på alt av en eller annen årsak. De løsningene jeg har kjørt med, inkl. Telenor-ruteren jeg bruker for tiden, er i hvert fall i stand til å velge forskjellige kanaler på annet frekvensbånd enn det som benyttes til backhaul, samt i stand til å velge forskjellige kanaler når kablet backhaul benyttes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, onkel_jon said:

wifi 7 er vel rett rundt hjørnet, ja er ikke noe enheter som støtter det enda såvidt jeg vet men hvis man planlegger å ha det et par år så er det nok verdt å vurdere men det koster som all ny teknologi

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mesh/tp-link-deco-be85-mesh-ruter-med-wifi-7-be19000-2-pk.-p65358

Som man har vært inne på: Høye priser og standarden er egentlig ikke satt. Historisk sett er erfaringene litt at det kan komme en del slike produkter tidlig som på noen måter kan være litt umodne, og ikke støtte en del av funksjonaliteten som stnadarden har. Man så dette for en rekke av de første WiFi 6-ruterne. De tidligste WiFi 5-ruterne kunne også mangle en del funksjonalitet. I teorien kunne noe vært lagt inn i ettertid, men virker som leverandørene nødvendigvis ikke tar på seg jobben med å f.eks. integrere med nye drivere fra brikkesettprodusenten, ettersom dette kan være en ganske omfattende jobb.

Personlig hadde jeg ikke kastet meg på de første WiFi 7-produktene, og heller ventet litt på løsninger som er sertifisert i forhold Wi-Fi Alliance-kravene, basert på endelig standard og prisen her kommer nok etter hvert til å gå kraftig ned.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, NULL said:

...

Men mulig Asus her velger å ha samme kanal på alt av en eller annen årsak. De løsningene jeg har kjørt med, inkl. Telenor-ruteren jeg bruker for tiden, er i hvert fall i stand til å velge forskjellige kanaler på annet frekvensbånd enn det som benyttes til backhaul, samt i stand til å velge forskjellige kanaler når kablet backhaul benyttes. 

Ja, Asus forbrukermodeller støtter kun "alt" på samme kanal. Ligger mye info på SNBForums om begrensninger hos Asus (som router, AP eller i Mesh-oppsett).

Endret av bar1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her var det mye god info.

 

Har Lyse ruter i kjeller. Cat 5 kabel fra kjeller til 2. etasje der en gammel wifi ruter står i bromodus. Litt variabel ytelse. Begge TVer går på noe gammelt trådløst som Lyse/Altobox leverte for årevis siden. Ellers er det ikke veldig "hard" bruk, men en del påloggede enheter (og flere blir det hele tiden). Lyse/Altibox 500/500 abonnement.

Wifi ruteren gir vekslende bra hastighet. De tre etasjene er rundt 100m2 hver, murt kjeller ellers tre/isolasjon.

 

Var i tanker om å guffe opp generell hastighet med ett 3 pack mesh system, en i hver etasje Så på TP link X60. Ser at Wifi 6E er ganske bra redusert i pris i disse dager. Burde jeg heller gå for det? Cat 5 kabelen burde kanskje skiftes. Da kan jeg ha backhaul mellom kjeller og 2. etasje. Kan sannsynligvis dekke hovedetasje med backhaul også (1. etg, men må da via loft over 2. etg). Da må jeg trekke mere og koble litt ser jeg. 

 

Skal jeg gå for TP Link XE75, teste uten nye kabler (backhaul) og evt skifte dersom det ikke er tilfredstillende? Eller kjøre TP Link X60 som skal være ok også...

 

Tips tas i mot :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Stordo said:

Var i tanker om å guffe opp generell hastighet med ett 3 pack mesh system, en i hver etasje Så på TP link X60. Ser at Wifi 6E er ganske bra redusert i pris i disse dager. Burde jeg heller gå for det? Cat 5 kabelen burde kanskje skiftes. Da kan jeg ha backhaul mellom kjeller og 2. etasje. Kan sannsynligvis dekke hovedetasje med backhaul også (1. etg, men må da via loft over 2. etg). Da må jeg trekke mere og koble litt ser jeg. 

Jeg tenker i hvert fall at WiFi 6E er veldig aktuelt å se på i dag. Personlig begynner det å bli noen enheter i huset med WiFi 6E-støtte allerede - et par mobiler, et par bærbare pc-er. Antar det på sikt kommer til å gå opp. For mesh-løsning blir WiFi 6E ekstra aktuelt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...