Gå til innhold

Subwoofer - Sikring røk - Defekt eller reparere?


Anbefalte innlegg

Skulle endelig kunne skur opp lyden litt når naboen under var dratt på ferie.

Satte på The Accountent, og kom til scenen som jeg ville se filmen for, når han tester 50mm på starten av filmen. På melon nr 2 (Det høyeste smellet), så kommer det en høy lyd fra suben, og den er død. Sjekker sikringen på den og den er poffet. Testet med litt lavere volum med ny sikring, og det samme skjedde. Gammel sikring var 4A, mens ny var 3,15A (det var det jeg hadde liggende).

Regner kanskje med at det er noe mer som er røket, som gjør at sikringen går?

Det tok ca 1 min på lavere volum fra surround forsterkeren før sikringen poffet igjen. Volumreguleringen på suben jeg har står normalt på ca 20% av maks, og hadde satt den opp til ca 25%.

Det er en Definitive Technology sub, SuperCube Referance, som gikk ut av produksjon for noen år siden. Det er ikke garanti lenger på min. Den har 1 aktivt og 2 passive 14" elementer i kabinett på 44x44x45cm kabinett, med 1800W effekt (ikke peak). Har ikke bruk for den kraften, men godt å ha litt reservekraft...

Kjøpte demo versjon av den for mange år siden, fikk den til ca halv pris for 8000,-, men Suber så har samme kvalitets nivå i dag har jo blitt enormt dyre. Regner 30-40 tusen når jeg sjekket litt i går. Har den også som "fot" for min senterkanal.

Regner med det bør være noe som kan repareres?

Det holder vel også å skru ut selve elektronikk enheten, og sende den inn? Selve suben veier ca. 50 kilo, og med en litt ødelagt hånd om dagen så greide jeg ikke å vri på den engang i går.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, AndersT2 said:

Samme problem med ny 4A sikring, så er noe i SUBen. Fikk den åpnet, og kunne ikke se noe som indikerte noe galt. Alle kondensatorer er ut som de skal, og kunne ikke se noe antydninger til noe f.eks. brent.

Så du har faktisk målt kondensatorene? Kondensatorer feiler ofte uten et eneste utvendig tegn.

Ta denne Elgen-kondensatoren på bildet under. Fra en forsterker jeg kikket på. Bortsett fra litt guffe rundt ene benet, som er helt umulig å se når den er montert, var den helt intakt. Likevel var den fullstendig død.

Skal du reparere den så må du nok levere hele subben så de har mulighet til å faktisk teste. Alternativet er å bytte f.eks. hele forsterkerkortet eller strømforsyninga avhengig av hva som er galt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (8 timer siden):

Fikk svar fra de at de ikke hadde service på det merket. Fikk svar fra produsenten, og de nevnte Hifi Klubben, så hører med de.

Nå er det vel ikke snakk om noen garantireperasjon, viktig å si det.
At de ikke har service på et bestemt merke trenger ikke ha noen betydning når garanti-tiden har gått ut. Hifiklubben har ingen verksteder selv, så de må bare videresende og du får et potensielt forsinkende (og fordyrende) mellomledd å forholde deg til.

https://www.facebook.com/bergelserv
https://elektronikk-service.no/hjem/registrer-ny-service/

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Guffe under kondensator betyr at de har røket i bunnen. De kan fortsatt virke, men er det brun guffe rundt foten så trenger den egentlig service....

På sub er det ofte lett og rimeligere å bare bytte effektforsterker som ofte sitter enkelt plassert på bakplate.

Det kan de fleste fikse selv bare løse bakplate og element og skyve ut effekten.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Guffe under kondensator betyr at de har røket i bunnen. De kan fortsatt virke, men er det brun guffe rundt foten så trenger den egentlig service....

Viktig å se forskjell på om det er elektrolytt som har lekt eller om det er lim for å holde de på plass. Og for å gjøre ting enda verre er det noe lim som faktisk skader kretskortet og komponenter.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Viktig å se forskjell på om det er elektrolytt som har lekt eller om det er lim for å holde de på plass. Og for å gjøre ting enda verre er det noe lim som faktisk skader kretskortet og komponenter.

Ja vet det med lim, men lim er jo ofte et kvalitativt tegn, da varer det lenger..

Alle sub effekter slites med tiden, og er laget for å enkelt byttes, iallefall de jeg har eid...

Det er store krefter i sving, og ofte varmeutvikling man ikke kan gjøre noe med, umulig med vifter feks som man enkelt kan bruke på feks data eller vanlige forsterkere...

Så det slites med tiden, hør med produsenten hvor mye effekt koster.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...