Gå til innhold

Kritisk profetier som kan gå i oppfyllelse i løpet av 2 år.


Jobs

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Lukas-evangeliet er skrevet basert på andre kilder (Markus, Q), skrevet  50-80 etter Jesu død, og hvem forfatteren var, er høyst usikkert https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Luke

Men du vet tydeligvis at Bibelforskere tar feil, og at det i stedet var et sannferdig øyevitne. Hvordan kom du fram til dette?

Det ser ut som du har en del feilinformasjon angående evangelistene?

Tolleren Levi blir hos Markus 2.14 kalt av Jesus, og i Matteus 9.9 blir Levi kalt for Matteus. Levi er sønn av Jakob og Lea (1.Mos.29.34)

Så er det Markus, i Apg.15.37 blir det klart at dette er Johannes som bruker Markus som tilnavn.

I Matt.11.13-14 blir det klart at Johannes er Elia. Han er også nevnt i GT.

Så jeg tror ikke din informasjon er riktig, siden man ikke vet hvordan slik informasjon skal tydes. 

Hvis man leser Åp.1.9-10 finner man Johannes på øya Patmos på Herrens dag og tok del i trengselen. Som vi vet er Herrens dag den siste dag. Så hvordan forklarer man at han levde 50-80 år før forfatteren skrev Lukas og Markus som jo var Johannes, og som selv sier han er på øya Patmos på Herrens dag? - og når var så Jesu død? Årstall?

Øyenvitnene skriver Lukas om i 1.1-2

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Det ser ut som du har en del feilinformasjon angående evangelistene?

Det forundrer meg ikke i det hele tatt at du mener å vite at verdens fremste Bibelforskere har misforstått, mens du har funnet ut sannheten 🙄

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Tolleren Levi blir hos Markus 2.14 kalt av Jesus, og i Matteus 9.9 blir Levi kalt for Matteus. Levi er sønn av Jakob og Lea (1.Mos.29.34)

Det er kanskje en overraskelse for deg, men to personer kan godt hete Levi uten at det betyr at de er den samme personen, særlig siden de skal ha levd 1500 år fra hverandre.

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Så er det Markus, i Apg.15.37 blir det klart at dette er Johannes som bruker Markus som tilnavn.

Siden Markus også hadde navnet Johannes, så mener du, i motsetning til både kirketradisjon og moderne bibelforskning at han må være den samme personen som en annen Johannes (disippelen eller døperen?) Tror du ikke det fantes personer med samme navn før i tiden?

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Så jeg tror ikke din informasjon er riktig, siden man ikke vet hvordan slik informasjon skal tydes.

Nei, det vet visst bare du, og ikke verdens Bibelforskere. 😝 Er virkelig noe så banalt som sammenfallende navn basis for tolkningen din? Da skjønner jeg at du ønsker å være vag.

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Hvis man leser Åp.1.9-10 finner man Johannes på øya Patmos på Herrens dag og tok del i trengselen. Som vi vet er Herrens dag den siste dag. Så hvordan forklarer man at han levde 50-80 år før forfatteren skrev Lukas og Markus som jo var Johannes, og som selv sier han er på øya Patmos på Herrens dag? - og når var så Jesu død? Årstall?

La meg se. Du hevder altså at Markus, Lukas, døperen Johannes, disippelen Johannes og Johannes fra Patmos alle egentlig var samme person, i tillegg til at sønnen til Jakob og Lea 1500 år tidligere, alle var samme personen - fordi de hadde noe felles navn?

Jeg hadde tre i klassen min som het noe med Ole, det vil si, jeg trodde de var tre. Men med din logikk var de visst en og samme person. Artig tolkning 😛

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (11 timer siden):

La meg se. Du hevder altså at Markus, Lukas, døperen Johannes, disippelen Johannes og Johannes fra Patmos alle egentlig var samme person, i tillegg til at sønnen til Jakob og Lea 1500 år tidligere, alle var samme personen - fordi de hadde noe felles navn?

 

Nei, Markus, Johannes og Elia er en og samme, Matteus og Levi er en og samme i følge bibelteksten, ikke i følge min tolkning. Bibelen er bygd opp på en slik måte at den forklarer seg selv. Lukas var lege. (Kol.4.14) Men det står jo noe underlig i 2.Tim.4.9-11: Kom til meg så fort du kan. For Demas forlot meg fordi han fikk den nåværende verden kjær. Han har dratt til Tessalonika, Kreskens til Galatia og Titus til Dalmatia. Bare Lukas er hos meg. Ta Markus med deg når du kommer, han er til stor hjelp for meg i tjenesten.   (Så her kan det se ut til at Lukas var i en annen verden?)  

Hvorfor antar du 1500 år? Er det dine beregninger, eller andres? Det er jo tolkning de lux! Har du lest feks Heb.11? Hvordan vil du regne ut deres tid?

Gud så for seg noe som er bedre for oss: at de ikke skulle nå fram til fullendelsen uten oss. / Heb.4. 3-7: Og det er vi som tror, som går inn til hvilen. For han sa: Så sverget jeg i min vrede: Aldri skal de komme inn til min hvile!
Guds gjerninger var riktignok fullført da verdens grunnvoll var lagt. For et sted har han sagt om den sjuende dagen: Så hvilte Gud på den sjuende dag fra alle sine gjerninger. Men her sier han: Aldri skal de komme inn til min hvile! Altså står det fortsatt igjen at noen skal komme inn til hvilen. For de som først fikk det gode budskapet, kom ikke inn på grunn av ulydighet. Derfor fastsetter han på nytt en dag: «i dag», når han lang tid etter gjennom David sier dette som vi alt har nevnt: I dag, om dere hører hans røst, så gjør ikke hjertene harde.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (28 minutter siden):

Nei, Markus, Johannes og Elia er en og samme, Matteus og Levi er en og samme i følge bibelteksten, ikke i følge min tolkning.

Din tolkning er altså at hvis to personer som ellers ikke har noe til felles, har delvis samme navn, så må det være samme person. Dette er ikke  bare en tolkning du gjør, men en helt absurd tolkning - og en tolkning som bryter med både logikk og kunnskap vi har om Bibelen og dens forfattere.

Og nei, bibelteksten sier aldri på noen måte at Markus, Johannes (hvilken Johannes, det er minst tre forskjellige, viktige Johannes-er i Bibelen) og Elia er samme person. 

Sitat

Hvorfor antar du 1500 år? Er det dine beregninger, eller andres? 

Andres, f.eks. denne som plasserer Jakob (Levis far) til 1800 - 1653 fvt. 1500 var bare et ca.-tall som var i rett område, men litt for lite.

Wall Dorf skrev (28 minutter siden):

Det er jo tolkning de lux!

Absolutt, men en mye mindre søkt tolkning enn dine. De som har beregnet dette har jo simpelthen brukt alderen på personer slik de står i Bibelen.

Jeg tror jo at mesteparten av dette er mytologi og ikke fakta, men det er altså dette Bibelen sier.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Andres, f.eks. denne som plasserer Jakob (Levis far) til 1800 - 1653 fvt. 1500 var bare et ca.-tall som var i rett område, men litt for lite.

Ok, hvordan regner du ut denne da, vi ser jo at kristendommen prøver seg på samme måte, her overser man jo Joh.8.48:  Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.» Så hvis evangelistene var der også, så kollapser vel hele tidsregningen?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 minutter siden):

Ok, hvordan regner du ut denne da, vi ser jo at kristendommen prøver seg på samme måte, her overser man jo Joh.8.48:  Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg.»

Nei, man overser på ingen måte Joh.8.48., men tolkningen av denne er ganske åpenbar: Joh. (i motsetning til tidligere evangelier) synes det er viktig å få fram at Jesus er Gud, og altså alltid har eksistert, før han steg ned på jorda som menneske.

Sitat

Så hvis evangelistene var der også, så kollapser vel hele tidsregningen?

"Hvis evangelistene var der også" - altså før Abraham var. Hvor i all verden får du denne "hvis" fra? Det må være noe du har funnet på?

Det er ingen grunn til å tro at evangelistene var mer enn mennesker som levde for rundt 2000 år siden, selv om man tror at Jesus alltid har eksistert. Det er jo til og med svært god grunn til å hevde at evangelistene ikke engang var til stede da Jesus skal ha sagt dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

"Hvis evangelistene var der også" - altså før Abraham var. Hvor i all verden får du denne "hvis" fra? Det må være noe du har funnet på?

 

Neida - Fork.1.9: Det som har skjedd, skal atter skje, og det som ble gjort, skal gjøres på nytt. Intet er nytt under solen.
3.15: Det som skjer, har skjedd før, og det som skal hende, har også hendt. Gud søker opp igjen det som forsvant.

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Det er ingen grunn til å tro at evangelistene var mer enn mennesker som levde for rundt 2000 år siden, selv om man tror at Jesus alltid har eksistert. Det er jo til og med svært god grunn til å hevde at evangelistene ikke engang var til stede da Jesus skal ha sagt dette.

Hvordan har du funnet frem til at de levde for 2000 år siden? Matteus skriver om bortføringen til Babel og at det var 14 ledd (490 år) fra bortføringen og frem til Kristus. Det er vel her regnskapet raser sammen om man tror dette er historisk?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Neida - Fork.1.9: Det som har skjedd, skal atter skje, og det som ble gjort, skal gjøres på nytt. Intet er nytt under solen.

Okei, så du bruker altså dette bibesitatet til å tolke at absolutt alt har skjedd før, og alle, inkludert evangelisten, du og meg har levd før. 

Spenstig tolkning. Har du noen som helt indikasjoner på at tolkningen din har noe med den virkelige verden å gjøre, og ikke bare er fantasi? 

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Hvordan har du funnet frem til at de levde for 2000 år siden?

Jeg baserer meg på absolutt alt vi har av bibelforskning, historiske kilder og kristne historier. 

I motsetning til deg, innbiller jeg meg ikke at jeg har funnet en sannhet som alle forskere og alle kirkefedre har oversett. Det ville vært skikkelig dumt. 

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Matteus skriver om bortføringen til Babel og at det var 14 ledd (490 år) fra bortføringen og frem til Kristus.

Nå tror jeg på ingen måte at Jesu slektstavle i Matteus er noe særlig mer enn fri fantasi, men hvor skrev han at det var 490 år? 

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Det er vel her regnskapet raser sammen om man tror dette er historisk?

Jeg ser ingen grunn til å tro at Matteus sin oppramsing av slektslede (som er helt annerledes enn Lukas sin) er historisk. 

Det er riktignok ikke så tullete som din fikse ide om at Markus, alle de forskjellige Johannesen (døperen, disippelen og han som skrev åpenbaringen), og flere andre er samme person, fordi de har delvis felles navn. Det var en skikkelig sprø bibeltolkning 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Spenstig tolkning. Har du noen som helt indikasjoner på at tolkningen din har noe med den virkelige verden å gjøre, og ikke bare er fantasi? 

Hvis du mener at du kan stryke ut Predikeren fordi du mener han har for livlig fantasi, så vil du kanskje oppdage at da må flere følge etter. Sitat fra Pred.2.16: For minnet om den vise lever ikke lenger enn minnet om dåren. I dagene som kommer, er alt for lengst blitt glemt. Ja, den vise må dø, han slik som dåren. ( verset viser til Salm.49.11 som inneholder omtrent samme tekst) Hvis man vil kvitte seg med tekst som ikke stemmer med ens tro, da vil jeg si at troen har et problem.

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Jeg baserer meg på absolutt alt vi har av bibelforskning, historiske kilder og kristne historier. 

I motsetning til deg, innbiller jeg meg ikke at jeg har funnet en sannhet som alle forskere og alle kirkefedre har oversett. Det ville vært skikkelig dumt. 

Sikkert et fornuftig valg, håper da at bibelforskerne har funnet sannheten. Paulus er visst ikke særlig overbevist i 1.Kor.1.20-21. Jeg har jo også forsket på privat grunnlag uten å være bundet opp mot lønn, men kun av egen interesse.

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Nå tror jeg på ingen måte at Jesu slektstavle i Matteus er noe særlig mer enn fri fantasi, men hvor skrev han at det var 490 år? 

Ok! Da stemmer sikkert forskernes resultat mye bedre! Matteus skriver dette i 1.17 hvor tiden er oppgitt i 14 ledd. Du klarer sikkert å få til et annet antall år. Men jeg har brukt Bibelens egen beskrivelse hos Job som fikk se sine barn og barnebarn i 4 slektsledd etter 140 år som gir 35år pr ledd.

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Jeg ser ingen grunn til å tro at Matteus sin oppramsing av slektslede (som er helt annerledes enn Lukas sin) er historisk. 

Det er riktignok ikke så tullete som din fikse ide om at Markus, alle de forskjellige Johannesen (døperen, disippelen og han som skrev åpenbaringen), og flere andre er samme person, fordi de har delvis felles navn. Det var en skikkelig sprø bibeltolkning 🤪

Nei, selvfølgelig må du tro på din egen tro om de begrunnes med slektsledd, eller historisk, hvis din overbevisning er historisk, så gjør det. Det har selvsagt ingen betydning for mine fikse ideer. Det jeg lurer mest på er hvorfor Lammet skulle kjempe mot Babylon, da det ikke fantes stort igjen av det.

Og det finnes jo bare et annet Babylon, men det er sant, det ligger jo i Åpenbaringsboken og ikke i den virkelige verden!  Du mener kanskje den er mytologisk fortalt? Den hadde visst makten over all verdens styresmakter, men okay, det må kanskje være ren fantasi eller ønsketenkning av Johannes som skrev dette - den slyngelen! Sprøe bibelfortellinger!

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 12.10.2023 den 12:10 AM):

Jeg har ikke egentlig vært borti Østbys profeti om EU, så jeg avkrefter det ikke før jeg får se hvilke tekster det dreier seg om. Hvis det er det berømmelige dyret, finner man dette forklart i Apokryfene (4.Esra 16.1, Babylon/ Åp.17)

David Østby påstod i 1999 at EU er forutsagt i Bibelen, som «Det fjerde dyret» fra Daniels bok, men argumentasjonen fra David Østbys side var mildt sagt syltynn. For å sitere hans egen bok «Bibelen forutsa det»:

Sitat

I vår tid har vi sett en helt ny samling finne sted mellom frie stater i Europa. EU bygger seg opp til en økonomisk, militær maktblokk innenfor grensene til det gamle Romerriket. Det så Daniel, og skriver om det i sine profetier for hundrevis av år siden. De bilder han bruker for å beskrive denne samling av nasjoner i Europa, er et mektig bevis på at profetene så inn i vår tid. Dette er nemlig ting som skjer i dag.

Og det aktuelle bibelsitatet som David Østby mener beskriver EU, Daniel 7:23 :

Sitat

Det fjerde dyret betyr at det skal komme et fjerde rike på jorden, et som er annerledes enn alle de andre rikene. Det skal sluke hele jorden, tråkke den ned og knuse den.

Du kan godt kritisere politikken til EU, men «sluke hele jorden, tråkke den ned og knuse den»? Det høres jo mer ut som Sovjetunionen fremfor Den Europeiske Union spør du meg. Men «Det fjerde dyret» kan jo ikke være Sovjetunionen, da Sovjet hadde opphørt å eksistere når David Østby pekte fingeren mot EU i 1999. Problemet med folk som taler om Endetiden/Jesu Annet Komme er at dette «rent tilfeldigvis» er noe som er iferd med å forekomme i personens egen levetid, og følgelig vil jo vedkommende se seg rundt og finne noe som passer med profetiene. Når Jehovas Vitner påstod at Job så inn i fremtiden mot endetiden og så damplokomotiv, så var året 1917 og damplokomotiv var vanlige. Nå derimot er det vanskelig å ikke le av en slik påstand. Men de var sikkert ikke mindre sikre i sin sak enn hva David Østby var.

Når det kommer til Endetiden/Jesu Annet Komme så klarte folk å se «bevis» for at det skulle inntreffe for hundre år siden, folk ser «bevis» for at det skal inntreffe nå, og om hundre års tid så vil jeg nok tro at folk kommer til å se «bevis» for at det skal inntreffe da.

Endret av O3K
Skriveleif.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (2 timer siden):

David Østby påstod i 1999 at EU er forutsagt i Bibelen, som «Det fjerde dyret» fra Daniels bok, men argumentasjonen fra David Østbys side var mildt sagt syltynn. For å sitere hans egen bok «Bibelen forutsa det»:

Og det aktuelle bibelsitatet som David Østby mener beskriver EU, Daniel 7:23 :

Du kan godt kritisere politikken til EU, men «sluke hele jorden, tråkke den ned og knuse den»? Det høres jo mer ut som Sovjetunionen fremfor Den Europeiske Union spør du meg. Men «Det fjerde dyret» kan jo ikke være Sovjetunionen, da Sovjet hadde opphørt å eksistere når David Østby pekte fingeren mot EU i 1999. Problemet med folk som taler om Endetiden/Jesu Annet Komme er at dette «rent tilfeldigvis» er noe som er iferd med å forekomme i personens egen levetid, og følgelig vil jo vedkommende se seg rundt og finne noe som passer med profetiene. Når Jehovas Vitner påstod at Job så inn i fremtiden mot endetiden og så damplokomotiv, så var året 1917 og damplokomotiv var vanlige. Nå derimot er det vanskelig å ikke le av en slik påstand. Men de var sikkert ikke mindre sikre i sin sak enn hva David Østby var.

Når det kommer til Endetiden/Jesu Annet Komme så klarte folk å se «bevis» for at det skulle inntreffe for hundre år siden, folk ser «bevis» for at det skal inntreffe nå, og om hundre års tid så vil jeg nok tro at folk kommer til å se «bevis» for at det skal inntreffe da.

Se det ja, spennende å se hva andre får ut av profetiene til Dan.7. Det første jeg ser er at Babel er der i v1. Kongen der har navnet Beltsasar, dette er nemlig jøden Daniel, i Dan.1.7 gir Nebukadnesar's hoffsjef de fire jødene Daniel, Hananja, Misjael og Asarja nye navn og Daniel kalte han Beltsasar, Hananja kalte han Sjadrak, Misjael kalte han Mesjak, og Asarja kalte han Abed-Nego.

I Dan. 10.1 kommer betydningen av Daniels nye navn; I perserkongen Kyros' tredje regjeringsår ble et ord åpenbart for Daniel, som ble kalt Beltsasar. Ordet var sant og handlet om en hard strid. Han merket seg ordet så han forsto synet. Babel har direkte forbindelse med Herrens dag i Jes.13 – så vi er egentlig der. Historier om Babel fortsetter fra og med Jer.29.1 og helt til Jer.52.23 så det er mye å hente der, og det fortsetter hos Esek.fra k12. Og til Esek. k.32 v11 for så og fortsette hos Dan. - Det er det samme Babylon som nevnes i Åp.17.5-6: På pannen hennes sto skrevet et navn med hemmelig mening: «Babylon den store, mor til horene og til alt som er motbydelig på jorden.» Og jeg så at kvinnen var beruset av blodet fra de hellige og fra Jesu vitner. (Åp.17.2-4 viser til Jer.25-15 ff.

Etter denne tid 70 år? Så løses antakelig Babylon seg opp i andre riker og det siste riket er intet annet enn dyret som som det vises til (i Dan.7.24 viser til Åp.17.12) Rart at ikke en mann som Østby ikke bruker vershenvisningene som gjør det enkelt å se hva det dreier seg om.

Allikevel er det spennende å se hva andre klarer å se på egen hånd, men dessverre er ikke skriften enig om egne syn. Samtidig vil jeg gjøre oppmerksom på at i Dan.2 blir Daniel sammen med de tre andre jødene satt hardt på prøve av Nebukadnesar som ville høre tydningen av drømmen sin. Hvis de ikke gjorde det ville de bli drept, men fikk en frist så Daniel fikk diskutert dette med de tre andre vennene sine. De ble enige om å be til Gud i himmelen om barmhjertighet og åpenbare dette mysteriet så de ikke skulle gå til grunne. Da ble drømmen åpenbart for Daniel i et syn om natten. Daniel gikk til Arjok som hadde fått befaling om å drepe dem og ba om å fortelle tydningen til kongen.

Kongen spurte Daniel som ble kalt Beltsasar: 

«Er du i stand til å fortelle meg både drømmen som jeg har sett, og tydningen?» 27 Daniel tok til orde og svarte kongen: «Mysteriet som kongen spør om, kan ingen vismann eller åndemaner, drømmetyder eller tegntyder fortelle kongen. 28 Men det finnes en Gud i himmelen som åpenbarer mysterier. Han har kunngjort for kong Nebukadnesar hva som skal skje i de siste dager. Dette er drømmen og synene du hadde i hodet mens du lå i sengen:
    29 Da du lå i sengen, konge, kom det opp tanker om hva som skal skje i fremtiden. Han som åpenbarer mysterier, fortalte deg det som skal skje. 30 Det er ikke fordi jeg har større visdom enn alle andre som lever, at dette mysteriet er blitt åpenbart for meg, men for at kongen skal få vite tydningen, så du får kjenne ditt hjertes tanker.

31 Konge, i synet så du en kolossal statue. Den var stor og strålte sterkt. Den sto framfor deg og så skremmende ut. 32 Hodet på statuen var av fint gull, brystet og armene av sølv, magen og hoftene av bronse. 33 Beina var av jern og føttene dels av jern, dels av leire. 34 Mens du så på, ble en stein revet løs, uten at noen hånd rørte ved den, og den traff statuen på føttene som var av jern og leire, og knuste dem. 35 Da ble alt sammen knust, både jernet og leiren, bronsen, sølvet og gullet. Det ble som agner fra treskeplassen om sommeren. Vinden tok det, og det fantes ikke mer. Men steinen som hadde truffet statuen, ble til et stort fjell som fylte hele jorden.

36 Dette var drømmen, og nå skal vi fortelle kongen tydningen. 37 Du konge, kongenes konge, som himmelens Gud har gitt kongedømmet, makten, kraften og æren! 38 Menneskene, hvor de enn bor, dyrene på marken og fuglene under himmelen, alle har han gitt i din hånd, og han har satt deg til hersker over dem. Du er hodet av gull. 39 Men etter deg skal det oppstå et annet kongerike, svakere enn ditt, og så et tredje rike, av bronse, som skal herske over hele jorden. 40 Det fjerde riket skal være sterkt som jern. Slik jernet knuser og ødelegger alt, skal det knuse og slå i stykker alle de andre, lik jern som slår i stykker. 41 Føttene og tærne som du så, var dels av pottemakerleire og dels av jern. Slik skal riket være delt. Det skal være noe av jernets styrke i det. Du så jo at jernet var blandet med leire. 42 At tærne dels var av jern og dels av leire, betyr at riket delvis skal være sterkt og delvis skjørt. 

43 Slik jernet du så, var blandet med leire, slik skal mennesker blande seg til én slekt. Men de skal likevel ikke holde sammen, like lite som jern kan blande seg med leire. 44 Men i disse kongenes dager skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet skal gå til grunne og ikke bli overgitt til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå til evig tid. 45 Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, uten at noen hånd rørte ved den, og den knuste jernet, bronsen, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort for kongen det som skal skje i fremtiden. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»

46 Da kastet kong Nebukadnesar seg ned med ansiktet mot jorden og tilba Daniel. Han befalte at de skulle bære fram offer og røkelse for ham. 47 Kongen tok til orde og sa til Daniel: «Sannelig, deres gud er gud over alle guder og herre over alle konger. Han åpenbarer mysterier, siden du har greid å åpenbare dette mysteriet.» 48 Så ga kongen Daniel høy rang og mange store gaver. Han gjorde ham til hersker over hele provinsen Babel og til øverste leder for alle vismennene der. 49 Da Daniel ba om det, satte kongen Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego over provinsen Babel. Daniel selv ble ved kongens hoff.

Dette gir i grunnen mer arbeid for å synliggjøre hvilke riker dette er, det kommer et lite hint i Apg.7.43 (det vil si videre østover ligger et stort rike, hvor innbyggerne er som gresshopper - så tallrike)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
O3K skrev (13 timer siden):

Når det kommer til Endetiden/Jesu Annet Komme så klarte folk å se «bevis» for at det skulle inntreffe for hundre år siden, folk ser «bevis» for at det skal inntreffe nå, og om hundre års tid så vil jeg nok tro at folk kommer til å se «bevis» for at det skal inntreffe da.

Det vil komme til å ta mye lengre tid. Steinen som knuste alle andre riker er det samme som det som nevnes i Dan.7.23. I Dan.2.35 nevnes steinen som til slutt blir til et stort fjell som fyller hele jorden - det er Guds rike. Også beskrevet hos Heb.12.18 - 22 under overskriften: Sinai og Sion: Dere er ikke kommet til et fjell dere kan ta og føle på, ikke til flammende ild, skyer, mørke og storm, 19 ikke til gjallende horn og en røst som talte slik at de som hørte den, ba om å bli spart for å høre mer. 20 For de kunne ikke tåle den befalingen som ble gitt: Om så et dyr kommer nær fjellet, skal det steines. 21 Ja, så gruvekkende var synet at Moses sa: « Jeg skjelver av skrekk.» 22 Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidsfeiring.

Hele Åp. 17 handler om det samme - Babylon beseires og i v17-18 er Guds plan fullført. Kvinnen er den store byen som har kongsmakt over jordens konger, nevnt ovenfor som den levende Guds by. Vers 16 beskriver at de ti hornene og dyret skal hate byen. I dette ligger en mening i at den hater seg selv i sin tidligere tilstand. (Se Gal.4.22-31 / Esek.16)

Østby tar jo egentlig ikke helt feil da Europa også blir innlemmet i stridighetene, men om EU eksisterer da vet jeg ingenting om. Men de sydlige deler av Europa blir nok innlemmet i et storrike. Det gamle Atlantis oppstår så og si på nytt. Dets utstrekning var helt fra Mexico og til og med Gobiørkenen i Asia i følge Edgar Cayse.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (14 timer siden):

Hvis du mener at du kan stryke ut Predikeren fordi du mener han har for livlig fantasi, så vil du kanskje oppdage at da må flere følge etter.

Absolutt. Som sagt så bryr jeg meg om noe faktisk er sant eller ikke, og jeg tror derfor ikke på alle mulige utrolige historier helt uten bevis. 
Jeg er fortsatt forundret over at du ikke bryr deg noe om å skille fakta fra fantasi.

Sitat

Og det finnes jo bare et annet Babylon, men det er sant, det ligger jo i Åpenbaringsboken og ikke i den virkelige verden! 

Ja. Jeg ser absolutt ingen grunn til å tro at det som står i åpenbaringen er mer enn symbolikk og fantasi. Jeg kunne spørre deg hva slags vurdering du har gjort som gjør at du mener det som står der er sant, men jeg vet jo at jeg ikke vil få noe svar, siden det ikke er en problemstilling du bryr deg om.

Sitat

Du mener kanskje den er mytologisk fortalt? Den hadde visst makten over all verdens styresmakter, men okay, det må kanskje være ren fantasi eller ønsketenkning av Johannes som skrev dette - den slyngelen! Sprøe bibelfortellinger!

Ja, ikke sant 😉

En sprø tekst skrevet av en person vi ikke aner noen ting om (annet enn at han som mange andre het Johannes, bodde på Patmos, og trodde at endetiden var rett rundt hjørnet). Det siste tok han jo beviselig feil på, så jeg aner ikke hvorfor du eller andre tolker alt mulig rart inn i teksten hans, og tror på det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Absolutt. Som sagt så bryr jeg meg om noe faktisk er sant eller ikke, og jeg tror derfor ikke på alle mulige utrolige historier helt uten bevis. 
Jeg er fortsatt forundret over at du ikke bryr deg noe om å skille fakta fra fantasi.

Ja. Jeg ser absolutt ingen grunn til å tro at det som står i åpenbaringen er mer enn symbolikk og fantasi. Jeg kunne spørre deg hva slags vurdering du har gjort som gjør at du mener det som står der er sant, men jeg vet jo at jeg ikke vil få noe svar, siden det ikke er en problemstilling du bryr deg om.

Ja, ikke sant 😉

En sprø tekst skrevet av en person vi ikke aner noen ting om (annet enn at han som mange andre het Johannes, bodde på Patmos, og trodde at endetiden var rett rundt hjørnet). Det siste tok han jo beviselig feil på, så jeg aner ikke hvorfor du eller andre tolker alt mulig rart inn i teksten hans, og tror på det.

Takk for svar! Da vet jeg mer om hvordan du tenker dette, og det syns jeg er fint å vite. Jeg er litt mer nyskjerrig på Johannes Åpenbaring fordi den viser oss rundt i hele Bibelen til de andre profetene, så hele bibelen kan man si er infisert av de noenlunde samme tekstene. Mens andre tekster fra andre deler av Bibelen viser til Åpenbaringen, så om tekstene kan høres ut som fantasi kan de faktisk være sanne likevel siden mange tar litt feil av tiden som Bibelen oppfylles i. 2.Tim.3.16 -17 lyder slik:  Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. - Anmerkning til v16: Rom 15,4, 2 Pet 1,21
Hver bok i Skriften: kan også oversettes «hele Skriften».

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Da vet jeg mer om hvordan du tenker dette, og det syns jeg er fint å vite.

Jeg forsøker å være så tydelig som mulig om hva jeg mener, hvordan jeg tenker, og hvilke definisjoner jeg bruker på ord, der det kan være tvil. Det gjør diskusjon lettere.

Jeg synes det er vanskelig å diskutere med deg, siden det virker som om du ofte unngår å svare på konkrete spørsmål, og når du gjør det, kommer du ofte med lange, innfløkte og vage svar som egentlig ikke svarer på spørsmålet. Jeg har f.eks. fortsatt ikke forstått hva som skal til for at du regner noe for en profeti, og om du på noen måte skiller mellom ekte og falske profetier.

Sitat

Jeg er litt mer nyskjerrig på Johannes Åpenbaring fordi den viser oss rundt i hele Bibelen til de andre profetene, så hele bibelen kan man si er infisert av de noenlunde samme tekstene.

Det er ikke tvil om at Johannes fra Patmos hadde lest Bibelen, og særlig lot seg inspirere av Daniel.

Sitat

Mens andre tekster fra andre deler av Bibelen viser til Åpenbaringen,

Javel? Er dette dine fantasifulle tolkninger igjen, eller kan du begrunne det med noe mindre tullete enn at andre deler av Bibelen viser til personer med navnet Johannes?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Javel? Er dette dine fantasifulle tolkninger igjen, eller kan du begrunne det med noe mindre tullete enn at andre deler av Bibelen viser til personer med navnet Johannes?

Nei, dette er helt normal lesning, et eksempel fra Jes.2.19 under overskiften «Herrens dag» :

Da skal folk gjemme seg i fjellgrotter og jordhuler for redselen Herren vekker, for hans storhet og velde når han reiser seg for å slå jorden med skrekk. (Jes 2,19: Åp 6,15f)

Dette er bare ett eksempel, jeg kan vise til mange flere, til et jeg har vist deg før, fra 1.Mos.3,15, og som du ikke kommenterte? :
Jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen,mellom din ætt og hennes ætt. Den skal ramme ditt hode, men du skal ramme dens hæl.» 1 Mos 3,15

Rom 16,20, Hebr 2,14f, 1 Joh 3,8, Åp 12,4f

Så slik er nå bibelens historie lagt opp, let så skal du finne?


 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (14 timer siden):

Nei, dette er helt normal lesning, et eksempel fra Jes.2.19 under overskiften «Herrens dag» :

Da skal folk gjemme seg i fjellgrotter og jordhuler for redselen Herren vekker, for hans storhet og velde når han reiser seg for å slå jorden med skrekk. (Jes 2,19: Åp 6,15f)

Dette er bare ett eksempel,

Dette er ett eksempel på at åpenbaringen, som ble skrevet sent i det første århundret av en person som tydelig kjente GT, refererer tilbake til de eldre tekstene i GT.

Det er noe helt annet enn din påstand, om at de andre delene av Bibelen viser til åpenbaringen. 
 

Sitat

jege kan vise til mange flere, til et jeg har vist deg før, fra 1.Mos.3,15, og som du ikke kommenterte? :
Jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen,mellom din ætt og hennes ætt. Den skal ramme ditt hode, men du skal ramme dens hæl.» 1 Mos 3,15

Rom 16,20, Hebr 2,14f, 1 Joh 3,8, Åp 12,4f

Så slik er nå bibelens historie lagt opp, let så skal du finne?

Nok et eksempel på at nyere tekster refererer tilbake til de eldre, som fortsatt er helt trivielt og noe helt annet enn du påsto.

Wall Dorf skrev (14 timer siden):

Så slik er nå bibelens historie lagt opp, let så skal du finne?

…og hvis du ikke forsøker å skille mellom din egen fantasi og hva forfatteren kan ha ment, så kan du finne alt mulig rart som det ikke er grunnlag for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Dette er ett eksempel på at åpenbaringen, som ble skrevet sent i det første århundret av en person som tydelig kjente GT, refererer tilbake til de eldre tekstene i GT.

Det er noe helt annet enn din påstand, om at de andre delene av Bibelen viser til åpenbaringen. 
 

Nok et eksempel på at nyere tekster refererer tilbake til de eldre, som fortsatt er helt trivielt og noe helt annet enn du påsto.

…og hvis du ikke forsøker å skille mellom din egen fantasi og hva forfatteren kan ha ment, så kan du finne alt mulig rart som det ikke er grunnlag for. 

Ja, dette er jo din egen tankesmie som kverner...😎

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (22 minutter siden):

Nok et eksempel på at nyere tekster refererer tilbake til de eldre, som fortsatt er helt trivielt og noe helt annet enn du påsto.

 

Eller at tekstene i Åpenbaringsboken er en oppsamling av eldre tekster som beviser at hele Bibelen omfatter akpokalypsen. Jes.46.10 Fra begynnelsen forteller jeg slutten...

Herren snakker ut i 42.14: Jeg har vært taus i lange tider, har tidd og holdt meg tilbake. Nå skriker jeg som en fødende kvinne, jeg stønner og snapper etter pusten.

I Åp.12.1 støter du på den fødende kvinnen, også i versene videre... så hele Bibelen handler om apokalypsen. Det er ikke fantasi fra min side, kun fakta. 

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg bare gjentar meg selv om og om igjen, så dette blir mitt siste innlegg i denne tråden for nå, såfremt det ikke dukker opp noe interessant.

Wall Dorf skrev (På 13.10.2023 den 11:51 PM):

Allikevel er det spennende å se hva andre klarer å se på egen hånd, men dessverre er ikke skriften enig om egne syn.

Mens David Østby påstod at «det fjerde dyret» er EU, så peker Jehovas Vitner fingeren på «den angloamerikanske verdensmakt», mens ifølge N.P. Wetterlund så er «det fjerde dyret» mennesket som misbruker skaperverket og som har henfalt seg til kjødets lyster.

Når ulike personer klarer å tolke samme «profeti» med ulikt resultat, så virker det trolig at det som blir «sett» fint bare kan være et produkt av noens fantasi.

Hvis det ikke er noen måte å skille mellom sann profetisk oppfyllelse, og innbilt profetisk oppfyllelse, så kan man likesågodt bare drite i å tro på det, og heller stresse med endetiden når den faktisk kommer. Mange som tror at endetiden skal komme i deres levetid har nok endt opp med å dø uten å ha opplevd endetiden, og jeg tror nok at jeg også kommer til å dø uten å ha opplevd endetiden. Så ingen grunn til å stresse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...