Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Maurproblemer og 1 års binding på kollektivet


Gjest da58c...7f0

Anbefalte innlegg

Gjest da58c...7f0

Hei. Jeg flyttet inn i et kollektiv med andre voksne som jobber/studerer. På visning ble jeg informert om maurproblemer og så at det stod en vlå rund boks i hjørnet på gulvet. Ca 1 uke etter at jeg flyttet inn legger jeg merke til at det er som en maurinnovasjon fra en sprekk i veggen mot taket (Det her er en sokkel). Jeg løper opp på kjøkkenet og henter maurspray og sprayer over de. 2 dager senerer er det på'n igjen. Jeg lurer på om problemet kanskje er større enn først antatt? Hva kan jeg gjøre med dette, har 1 års binding? En annen ting er at det ikke er vasket til jeg flyttet inn og fortsatt er det ikke det, 2 uker etter innflytting. Jeg tenker jeg bør klage til huseier, men bør jeg ta det med de andre i kollektivet først før jeg går til huseier? De andre som bor her flytter i løpet av sommeren, tidlig høst

Anonymous poster hash: da58c...7f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde det samme, viste seg at en maurdronning hadde kommet seg inn gjennom lufteventil plassert inni et innebygd klesskap. Der døde hun, noe som gjorde at maur trakk inn over alt i et halvt års tid. Hun utsonderte sikkert en lukt. Hvertfall etter at jeg fant dronningen å kastet henne ute så forsvant maurene.

Hjalp litt med maurfeller og maurgift langs listene den perioden det stod på

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar
Gjest da58c...7f0
Gjest da58c...7f0 skrev (På 6.7.2023 den 21.20):

Hei. Jeg flyttet inn i et kollektiv med andre voksne som jobber/studerer. På visning ble jeg informert om maurproblemer og så at det stod en vlå rund boks i hjørnet på gulvet. Ca 1 uke etter at jeg flyttet inn legger jeg merke til at det er som en maurinnovasjon fra en sprekk i veggen mot taket (Det her er en sokkel). Jeg løper opp på kjøkkenet og henter maurspray og sprayer over de. 2 dager senerer er det på'n igjen. Jeg lurer på om problemet kanskje er større enn først antatt? Hva kan jeg gjøre med dette, har 1 års binding? En annen ting er at det ikke er vasket til jeg flyttet inn og fortsatt er det ikke det, 2 uker etter innflytting. Jeg tenker jeg bør klage til huseier, men bør jeg ta det med de andre i kollektivet først før jeg går til huseier? De andre som bor her flytter i løpet av sommeren, tidlig høst

Anonymous poster hash: da58c...7f0

Merk at det er sukkermaur og ikke stokkmaur. Kan jeg be huseier utbedre for å minske problemet? Naboen i andre rommet har samne problem 

Anonymous poster hash: da58c...7f0

Lenke til kommentar

Det er huseiers ansvar, med mindre du som leietager har gjort noe som førte til at maurene kom seg inn (f.eks skadet en lufteventil eller lignende).

Dokumenter alt grundig, gå gjerne sammen med de andre slik at dere står sterkere i en eventuel tvist.

Som leietager har du også et ansvar for å ikke la mat stå fremme, fjerne matrester fra gulvene og vaske ofte (maurene legger igjen duftspor som andre maur kan følge til matkilden)

Om dere vil forsøke å bli kvitt dem selv (gjerne i samarbeid med huseier) anbefales det at sukkermaur (svart jordmaur) bekjempes med giftåte i pulverform, det som skjer da er at arbeiderene tar med seg denne maten til dronningen og forgifter henne. Hele prosessen med å bli kvitt maurene kan ta opptil ett år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest da58c...7f0
Kakkelfant skrev (9 timer siden):

Det er huseiers ansvar, med mindre du som leietager har gjort noe som førte til at maurene kom seg inn (f.eks skadet en lufteventil eller lignende).

Dokumenter alt grundig, gå gjerne sammen med de andre slik at dere står sterkere i en eventuel tvist.

Som leietager har du også et ansvar for å ikke la mat stå fremme, fjerne matrester fra gulvene og vaske ofte (maurene legger igjen duftspor som andre maur kan følge til matkilden)

Om dere vil forsøke å bli kvitt dem selv (gjerne i samarbeid med huseier) anbefales det at sukkermaur (svart jordmaur) bekjempes med giftåte i pulverform, det som skjer da er at arbeiderene tar med seg denne maten til dronningen og forgifter henne. Hele prosessen med å bli kvitt maurene kan ta opptil ett år.

Ok takk for svar

Anonymous poster hash: da58c...7f0

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (13 minutter siden):

Det er to typer gift - den umiddelbare, som ikke løser problemet. Den andre typen tar maurene med tilbake til tua og de dør etter en stund - inkl maurdronningen.

Riktig.

En leilighet jeg bodde i, for en del aar siden, holdt det aa spraye utvendig, med den umiddelbare, en gang i aaret.

Husverten, proevde vel, med den andre, men det var den umiddelbare, som loeste problemet.

Men som sagt, det var andre regler da, paa styrken paa giften. Type gift, ogsaa kanskje?

Lenke til kommentar

Du bør melde frå til huseigar så tidleg som råd, då du kan miste muligheita for reklamasjon om du venter for lenge. Strengt tatt plikter du også å gi huseigar beskjed om ting som kan føre til skade på husrommet. 

Kva du skal gjere heilt konkret bør du vurdere litt, det beste er sjølvsagt å få ein dialog og eit samarbeid. 

Vanlegvis så melder ein inn slike ting som ein mangel og krever utbetring, erstatning eller kanskje også heving. I denne situasjonen er det kanskje litt uklart om kor stor denne mangelen er sidan du har vært informert om maurproblematikk, slik at det blir eir spørsmål om du har fått mangelfull informasjon eller om problemet har blitt større enn huseigar viste om. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 8.7.2023 den 10.07):

...

Men som sagt, det var andre regler da, paa styrken paa giften. Type gift, også kanskje?

Du får kjøpt liten tube som er bra for sukkermaur - legge på en plastbit el lign forskjellige steder innendørs der du ser at de går men så du/gjester ikke kommer borti.  De spiser dette men dør ikke med en gang - kvitt problemet i løpet av ca 2 uker. Noen maur lar seg ikke lokke, så evt blande med solbærsaft el lign for å gjøre mer attraktivt.

Annet som finnes er vanne-middel mot maur for utendørs bruk -  bland ut i vankanne,  løft på steiner osv og vann under der du ser det kan være maur/maurganger - de dør etter å ha kommet i kontakt med middelet.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (42 minutter siden):

Du får kjøpt liten tube som er bra for sukkermaur - legge på en plastbit el lign forskjellige steder innendørs der du ser at de går men så du/gjester ikke kommer borti.  De spiser dette men dør ikke med en gang - kvitt problemet i løpet av ca 2 uker. Noen maur lar seg ikke lokke, så evt blande med solbærsaft el lign for å gjøre mer attraktivt.

Annet som finnes er vanne-middel mot maur for utendørs bruk -  bland ut i vankanne,  løft på steiner osv og vann under der du ser det kan være maur/maurganger - de dør etter å ha kommet i kontakt med middelet.

Hoeres veldig greit ut.

Tror jeg hadde vannet godt langs grunnmuren ogsaa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...