Gå til innhold

Windows 10 - oppstartselement som kun heter "Program"


Anbefalte innlegg

Hei. Dette gjelder en arbeids-PC i et domene.

Grunnen til at jeg spør her er fordi kanskje noen gjenkjenner denne oppføringen slik den fremstår på vedlagt skjermkopi. Skulle gjerne ha googlet etter svar på dette, men av ganske åpenbare grunner så er ikke google veldig behjelpelig med søkefrasen "Windows startup Program" (har ca 4 varianter av dette uten noe håp om at google skulle "forstå problemet".

Heller ikke kan jeg være sikker på hvordan tilsvarende skjermkopi (hvis mulig) ville ha sett ut på en engelskspråklig W10.

Spørsmål: Er det noen her inne som har vært borti tilsvarende oppføring i lista over oppstarts-apper?

I vedlagt skjermkopi er det altså 5. nederste ikonet med den veldig generelle tittelen "Program".

oppstartsliste.png

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, MailMan13 said:

Du har samme opplisting i task manager (oppgavebehandling på norsk?), men der mener jeg det er en høyreklikk-meny som lar deg navigere til programfilene.

Kanskje det kan avsløre noe mer?

Ja, dette er det beste for å grave etter mer info. Høres umiddelbart ut som noe som burde disables om det ikke virker som noe fornuftig. Seriøse aktører prøver ikke å skjule noe, men har logiske navn på ting om det ikke bare en er orphan som henger igjen slik som innlegget over viser til.

Er du i tvil ville jeg bare kjørt en oppdatert virus/malware scan offline via bootcd / USB-drive / PXE etc.

Kan være greit å scanne evt mistenkelig filer med virustotal.com.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MailMan13 said:

Du har samme opplisting i task manager (oppgavebehandling på norsk?), men der mener jeg det er en høyreklikk-meny som lar deg navigere til programfilene.

Takk for forslag. Glemte å opplyse om det i første tråden, dette har jeg allerede sjekket og det finnes ingen prosesser med tilsvarende navn.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, geir__hk said:

Takk for forslag. Glemte å opplyse om det i første tråden, dette har jeg allerede sjekket og det finnes ingen prosesser med tilsvarende navn.

Bare for å være klar: Jeg mente ikke å se etter prosesser.

Jeg mente "startup apps"-fanen i Task Manager. Usikker på hva det heter på norsk. Den har en tilsvarende opplisting av registrerte oppstartsapplikasjoner, men med kontekst-meny på punktene. Mulig du kan drille ned derfra.

Innslagene derfra, og i panelet du viser, kommer forsåvidt fra register-nøkler under HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Mulig det ligger et innslag der som ikke finnes på maskinen lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...