Gå til innhold

Kan man kjøre en 1300 W vannpumpe på et bilbatteri?


Anbefalte innlegg

arne22 skrev (55 minutter siden):

Bildet er tatt fra en slik vinkel at man ikke kan se dataene for den øverste raden med sikringer. Der ser det ut til å sitte et jordfeilvern og et overspenningsvern, så det må vel være der oppe at hovedsikringen er?

De to sikringene merket 9 og 10, som er av type C15, er det to kurssikringer som går ut til annekset.

Hvis det eventuelt er tilfellet, så bør det fungere helt fint å bruke de to kursene, en for vaskemaskin og en for pumpe, fra de to kursene i anekset. (HVis det er lagt opp slik.)

Det finnes kanskje også en kursfortegnelse?

Spørs hva som står på den sikringen som er merket "6"

Årstall for øvre rad ser ut til å være rundt år 2000, mens nedre rad er ettermontert etter 2010?

Ja, aner ikke hvor gamle sikringene er. Alt er fiksa uten godkjenning av fagperson av tidligere eier. Dette bildet er tatt før jeg fikk fagfolk til å sjekke systemet og legge til en ekstra sikring. Har ikke andre bilder akkurat nå.

 

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jo konklusjonen enda litt uklar med hensyn til samlet kapasitet, men det framstår vel som overveiende sansynlig at antallet kurser indikerer en samlet kapasitet til å trekke en vaskemaskin pluss en pumpe, til sammen ca 3.8 kw eller 16A.

Opplegget med å koble vaskemaskin til stikkontakt og å drive pumpen via en skjøteledning fra en annen sikringskurs bør fungere. Det er restrisjoner på "fast bruk" av skjøteledninger, og ikke alle skjøteledninger er beregnet til ligge ute. 2.5 kvadrat gir bedre sikkerhet ved eventuell kortslutning, enn 1.5 kvadrat og også mindre spenningsfall.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (12 minutter siden):

Da er jo konklusjonen enda litt uklar med hensyn til samlet kapasitet, men det framstår vel som overveiende sansynlig at antallet kurser indikerer en samlet kapasitet til å trekke en vaskemaskin pluss en pumpe, til sammen ca 3.8 kw eller 16A.

Opplegget med å koble vaskemaskin til stikkontakt og å drive pumpen via en skjøteledning fra en annen sikringskurs bør fungere. Det er restrisjoner på "fast bruk" av skjøteledninger, og ikke alle skjøteledninger er beregnet til ligge ute. 2.5 kvadrat gir bedre sikkerhet ved eventuell kortslutning, enn 1.5 kvadrat og også mindre spenningsfall.

Skjøteledning trenger ikke ligge ute. Avstanden er ikke mer enn 20 meter og vasking skjer ikke så ofte at det går greit å fikse ledning hver gang. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Man må eventuelt ha en tank som tåler det trykket som eventuelt skal brukes.Har aldri testet en slik tank. En gammel varmtvannsbereder er jo ellers for eksempel laget for å tåle "vanlig vannstrykk".

Det kan godt tenkes at dette stemmer, men det er ikke sikkert. Hvis innstrømningen av vann i en eller flere sammenhenger styres av timere, da vil det ikke fungere. Styres det av nivåbrytere så kan det fungere.  Pådrag må vel så godt som alltid være magnetventl. Vanligvis så vil de fungere uten en stor trykkdiferans, men det er ikke 100% sikkert. Det må eventuelt prøves ut.

Man kan jo prøve ut prinsippet med en fødetank som befinner seg på et forholdvis lavt nivå over vaskemaskinen og se hvordan det går. Null trykk kan jo ikke fungere, men lavt trykk kan jo tenkes å fungere. Det er heller ikke umulig å kombinere metoder/forslag og ha bitte litt trykk på tanken.

Det man må være 100% sikker på det er at varmeelementet ikke kommer på uten vann i maskinen. Sannsynligvis s har maskinen automatikk som hindrer dette, men man bør vel følge med slik at man har en 100% sikkerhet i forhold til akurat det. (Overheting/brann)

Den aller enkleste løsningen: Det høres jo ut som at dette er en hytte med innlagt strøm. Vaskemaskinen kobles opp mot næmeste stikkontakt. Nyinnkjøpt pumpe kobles opp via skjøteledening til en kontakt som går på en annen sikringskurs. For best mulig sikkerhet, så bruker man 2.5 kvadrat skjøteledning. Regelverket innehlder krav/anbefalinger om at skjøteledninger bare skal brues "midlertidig".

Hovedsikringa di er på 25 amp? Har du link til pumpa?

Sier jeg ville testet med den bøtta, går det ikke så slapp du ikke så billig unna, vannet skal bare gjennom en ventil, litt slange, så inn i tanken, kolben som varmer vannet må ligge inne i tanken ganske lavt, tøm ei bøtte med vann inn så den blir dekt, tviler på att det ikke er en sensor til kolben, går den varm så blir motstanden stor og sikringa går.

står det en plass hvor mye vann den bruker?

Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 timer siden):

Da er jo konklusjonen enda litt uklar med hensyn til samlet kapasitet, men det framstår vel som overveiende sansynlig at antallet kurser indikerer en samlet kapasitet til å trekke en vaskemaskin pluss en pumpe, til sammen ca 3.8 kw eller 16A.

Er TS ‘heldig’ så er det flere kurser men en hovedsikring på kun 16A… Netteier bør kunne opplyse hva som er avtalt/godkjent maks belastning fra nettet for tilknytningspunktet (sikringsskapet).

Lenke til kommentar

Denne pumpa di, er den beregnet for stengte kraner? hvis du har prøvd å starte pumpa uten att vannet kan bevege seg, så ryker sikringen, sikkerhetsventilen?, eller pumpa!

Skal du bruke pumpa til å fylle vann i vaskemaskinen, så må den styres av vaskemaskinen eller du kan bruke en liten tank med flotør, masse løsninger.

Pumpen er vel ikke beregnet for å holde trykket på ett vist nivå, da er den ganske avansert.

Var det innlagt vann på hytta men ikke anexet? da er jo løsningen satt!! slange, bare husk å tøm forvann til vintern, sprengte rør og ventiler når du kommer tilbake om sommern.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, PompelPilt said:

Denne pumpa di, er den beregnet for stengte kraner? hvis du har prøvd å starte pumpa uten att vannet kan bevege seg, så ryker sikringen, sikkerhetsventilen?, eller pumpa!

Trådstarter har jo lagt ut en link til innkjøpt pumpe, og den viser at det er snakk om en trykkregulert pumpe med presssostat (Av/På regulering av trykk + trykktank) som er beregnet til å kunne kjøre mot stengt kran i vaskemaskin, så pumpen skulle jo sånn sett være ok. (Linken er et stykke over.)

32 minutes ago, PompelPilt said:

Var det innlagt vann på hytta men ikke anexet? da er jo løsningen satt!! slange, bare husk å tøm forvann til vintern, sprengte rør og ventiler når du kommer tilbake om sommern.

Ja, dette er jo en av de aller enkleste løsningene, og kanskje den aller enkleste. Med prinsippet "skjøteledning for vann" så behøver man jo bare en enkel simpel slange som tåler normalt vanntrykk. Så kan man skru av når den ikke er i bruk og fjerne den om vinteren eller når det er frost. Man kan ve eventuelt også kveile den sammen når man ikke vasker, hvis man ønsker det.

Denne problemstillingen har vel mange løsninger, og en helt vanlig vannslange fra vannkran, det må vel bli den aller enkleste. (Tenkte litt på å foreslå dette alternativet, men tenkte da også at det har trådstarter sikkert allerede vurdert.)

Det blir spennede å se hva som blir den endelige løsningen 🙂

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Ja, dette er jo en av de aller enkleste løsningene, og kanskje den aller enkleste. Med prinsippet "skjøteledning for vann" så behøver man jo bare en enkel simpel slange som tåler normalt vanntrykk. Så kan man skru av når den ikke er i bruk og fjerne den om vinteren eller når det er frost. Man kan ve eventuelt også kveile den sammen når man ikke vasker, hvis man ønsker det.

Denne problemstillingen har vel mange løsninger, og en helt vanlig vannslange fra vannkran, det må vel bli den aller enkleste. (Tenkte litt på å foreslå dette alternativet, men tenkte da også at det har trådstarter sikkert allerede vurdert.)

Det blir spennede å se hva som blir den endelige løsningen 🙂

Hadde faktisk ikke tenkt på vannslange. Eller jeg visste ikke at det holder å feste slange til vannkranen. Kjøkkenet har vindu som vender mot annekset. Men... hvordan kan man feste en slange til en kjøkkenkran?

Lenke til kommentar

Er redd for at dette kan bli et mekkeprosjekt av de sjeldne.

Tar ikke ansvar for trykkprøving av IBC-tanker, 100-liters tanker oppe 10 m i en furu nærmest hytta, og alt det andre som antydes her. Det hva jeg nevnte under "Fasit" synes jeg er forsvarlig for en oppegående DIY-er (noe som jeg er i tvil om at TS er).

Over og ut for min del.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (3 timer siden):

hvordan kan man feste en slange til en kjøkkenkran?

https://www.clasohlson.com/no/Krankobling-til-innekran/p/31-5971

https://www.jula.no/catalog/hage/vanning/vannslange-og-tilbehor/slangekoblinger/adapter-til-blandebatteri-752236/

Er litt schkeptischk til sånne løsninger så jeg ville ikke ha dratt på tur når kranen står åpen (mulig vannlekkasje 💧🩸)men er jo en mulighet ja 😃

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, TheodorBjork said:

Hadde faktisk ikke tenkt på vannslange. Eller jeg visste ikke at det holder å feste slange til vannkranen. Kjøkkenet har vindu som vender mot annekset. Men... hvordan kan man feste en slange til en kjøkkenkran?

Det bør vel kanskje være en vannkran enten med gjenger, eller annen ferdig festeanordning for slange. Finnes det ikke, ett eller annet sted på hytta, en kran som er beregnet for tilkobling av hageslange og vanning av blomster (og vaskemaskiner) ? Hvis det er en utendørs kran, da er vel ofte de av den sorten (?!).

 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Det bør vel kanskje være en vannkran enten med gjenger, eller annen ferdig festeanordning for slange. Finnes det ikke, ett eller annet sted på hytta, en kran som er beregnet for tilkobling av hageslange og vanning av blomster (og vaskemaskiner) ? Hvis det er en utendørs kran, da er vel ofte de av den sorten (?!).

 

 

Innser jo nå at det henger en hageslange på utsiden av hytta vendt mot annekset. Epic facepalm. 
Trykket i slangen er noe svikere enn vanlige hageslanger (og går på samme rør som vannkranen på kjøkkenet) men alt jeg trenger er å forlenge slangen bittellitt og koble på en nippel slik jeg kan feste den rett i maskinen. 
 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

https://www.clasohlson.com/no/Krankobling-til-innekran/p/31-5971

https://www.jula.no/catalog/hage/vanning/vannslange-og-tilbehor/slangekoblinger/adapter-til-blandebatteri-752236/

Er litt schkeptischk til sånne løsninger så jeg ville ikke ha dratt på tur når kranen står åpen (mulig vannlekkasje 💧🩸)men er jo en mulighet ja 😃

 

Nå blir det heller å koble til hageslangen utvendig, men denne er skrudd av alltid med mindre den er i bruk. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, TheodorBjork said:

men alt jeg trenger er å forlenge slangen bittellitt og koble på en nippel slik jeg kan feste den rett i maskinen. 

Det er bra. Da har vi etter all sannsynlighet en løsning som fungerer, etter en lang diskusjon der vi har vært innom mange løsninger 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Det er bra. Da har vi etter all sannsynlighet en løsning som fungerer, etter en lang diskusjon der vi har vært innom mange løsninger 🙂

Ser ut som det. Det enkleste er ofte det beste. Selv om, for å være ærlig, jeg hadde gledet meg til et skikkelig Reodor Felgen-opplegg med pumpe og tanker. 😂

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (På 6.7.2023 den 11.09):

Ser ut som det. Det enkleste er ofte det beste. Selv om, for å være ærlig, jeg hadde gledet meg til et skikkelig Reodor Felgen-opplegg med pumpe og tanker. 😂

Denne pumpa di, er den beregnet for stengte kraner? hvis du har prøvd å starte pumpa uten att vannet kan bevege seg, så ryker sikringen, sikkerhetsventilen?, eller pumpa!

Skal du bruke pumpa til å fylle vann i vaskemaskinen, så må den styres av vaskemaskinen eller du kan bruke en liten tank med flotør, masse løsninger.

Pumpen er vel ikke beregnet for å holde trykket på ett vist nivå, da er den ganske avansert.

Var det innlagt vann på hytta men ikke anexet? da er jo løsningen satt!! slange, bare husk å tøm forvann til vintern, sprengte rør og ventiler når du kommer tilbake om sommern.

Edit:

Du kan evnt vurdere å grave ned en slange, for frost fritt så må du bruke elvestadrør hvis jeg ikke husker feil navn på den, den har ilagt varmekabel, men trenger ikke det om du graver ned til frostfritt, er en meter eller to, gravemaskin jobb, selv så har jeg rullet ut ett kobber rør (glødd rør med hvit mantling, glødd gjør kobber mykere), det er fall opp til annekset, så jeg har en krane på laveste punkt, for å få ut vannet for vintern, dette gravde jeg litt og dekte til. Tok du vare på kviteringen så kan du bytte pumpa med noe anet.. eller penga tilbake.

 

Endret av PompelPilt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...