Gå til innhold

Kan man kjøre en 1300 W vannpumpe på et bilbatteri?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, PompelPilt said:

Pumpen er vel ikke beregnet for å holde trykket på ett vist nivå, da er den ganske avansert.

Dette utrolig enkelt og er noe så godt som alle hyttepumper/brønnpumper o.l. gjør. En lufttank som buffer og en pressostat for å styre pumpa etter trykket. That's it.

Andre typer pumper vil rett og slett bare sirkulere vannet i pumpa og faktisk bruke mindre strøm hvis de går mot stengt ventil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, sedsberg said:

Andre typer pumper vil rett og slett bare sirkulere vannet i pumpa og faktisk bruke mindre strøm hvis de går mot stengt ventil.

Det kommer jo ann på hva slags pumpe det er. Denne pumpen har jo en løftevne på ca 50 meter vannsøyle, begrenset av en pressostat. Da dreier det seg vel ikke om en ett trins sentrifugalpumpe?!

En fortregningspumpe uten sikkerhetsløsning for trykk vil jo ha lett for sprenge slangen på utløpet hvis den kjører mot lukket ventil, med mindre motorvern eller sikring løser ut.

Lenke til kommentar
PompelPilt skrev (På 7.7.2023 den 12.33):

Denne pumpa di, er den beregnet for stengte kraner? hvis du har prøvd å starte pumpa uten att vannet kan bevege seg, så ryker sikringen, sikkerhetsventilen?, eller pumpa!

Skal du bruke pumpa til å fylle vann i vaskemaskinen, så må den styres av vaskemaskinen eller du kan bruke en liten tank med flotør, masse løsninger.

Pumpen er vel ikke beregnet for å holde trykket på ett vist nivå, da er den ganske avansert.

Var det innlagt vann på hytta men ikke anexet? da er jo løsningen satt!! slange, bare husk å tøm forvann til vintern, sprengte rør og ventiler når du kommer tilbake om sommern.

Edit:

Du kan evnt vurdere å grave ned en slange, for frost fritt så må du bruke elvestadrør hvis jeg ikke husker feil navn på den, den har ilagt varmekabel, men trenger ikke det om du graver ned til frostfritt, er en meter eller to, gravemaskin jobb, selv så har jeg rullet ut ett kobber rør (glødd rør med hvit mantling, glødd gjør kobber mykere), det er fall opp til annekset, så jeg har en krane på laveste punkt, for å få ut vannet for vintern, dette gravde jeg litt og dekte til. Tok du vare på kviteringen så kan du bytte pumpa med noe anet.. eller penga tilbake.

 

Jeg er på hytta året rundt, men ja, hageslange funker nå, men ikke når vinteren kommer. Grave ned slangen er en mulighet (men da har jeg ingen hageslange lengre…) dog omstendelig ettersom det er betongtrapp og stein mellom hytta og annekset. Vil kreve å grave en lang og kronglete bane. 
 

Har ikke lenger kvittering på pumpen. Tenker jeg legger den ut på Finn til noen hundrelapper under prisen. Hvis ikke er den nok kjekk å ha.

Lenke til kommentar
13 hours ago, TheodorBjork said:

Jeg er på hytta året rundt, men ja, hageslange funker nå,

Grattulerer! Meget bra. Hvis man skal kjøre hageslange om vinteren så blir nok prinsippet å kvele den sammen og ta den vekk når den ikke er i bruk og så sette den opp hver gang den skal brukes.

Om vinteren så vil jo vannkrana på veggen lett kunne fryse og da er vel gjerne vannet ut på veggen stengt av, og da går det jo ikke.

Edit: Det er jo alltid mulig å løse et slikt problem også, men da er vi vel over i noe som bør gjøres av fagfolk og som koster penger:

https://www.elproffen.no/tjenester/varme/varmekabel/vannror

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (8 timer siden):

Grattulerer! Meget bra. Hvis man skal kjøre hageslange om vinteren så blir nok prinsippet å kvele den sammen og ta den vekk når den ikke er i bruk og så sette den opp hver gang den skal brukes.

Om vinteren så vil jo vannkrana på veggen lett kunne fryse og da er vel gjerne vannet ut på veggen stengt av, og da går det jo ikke.

Edit: Det er jo alltid mulig å løse et slikt problem også, men da er vi vel over i noe som bør gjøres av fagfolk og som koster penger:

https://www.elproffen.no/tjenester/varme/varmekabel/vannror

Kan en mulighet være å stenge kranen til hageslangen (selvsagt) og koble slangen direkte til kjøkkenkranen om vinteren? 

Lenke til kommentar
6 hours ago, TheodorBjork said:

Kan en mulighet være å stenge kranen til hageslangen (selvsagt) og koble slangen direkte til kjøkkenkranen om vinteren? 

Da ville jeg nok ha spandert de nødvendige kronene på å få satt opp en ny vannkran inne, i tillegg til den eksisterende som er beregnet for tilkobling, eller eventuelt få bygd om den eksisterende. Tviler på at det vil fungere særlig bra å koble slange til "standard vannkran" ved hjelp av adapter eller lignende. For en test eler for å se hvordan det kjører, så kan det jo fungere, men vil nok tro at man konkluderer med at en slik adapter er noe rakleverk som lekker og som lett faller av. Men det er jo ikke noe problem å prøve og se om dert er slik.

Bor du ellers i hytta året rundt? Bor selv i en leilighet midt i svarteste byen og kunne godt tenkt meg å bo i et gammelt hus eller en hytte på landet og ute i naturen. Derfor så er det jo også litt gøy å diskutere litt om hvilke muligheter som finnes, både i forhold til vannforsyning og mye annet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (9 timer siden):

Kan en mulighet være å stenge kranen til hageslangen (selvsagt) og koble slangen direkte til kjøkkenkranen om vinteren? 

Litt avhengig av hvor kaldt det blir på vinteren der hytta står så kan det være at a) rommene blir kalde pga. åpne vinduer hvor slangen går ut/inn 🥶😆 og b) at vannet fryser i slangen mellom vaskesyklusene hvor vaskemaskinen tar inn vann. Vann i konstant bevegelse tåler kuldegrader men stillestående vann med liten diameter som i en vannslange kan fryse i løpet av kort tid.


Pass på å sjekke at avløpet der vaskemaskinen står er egnet for bruk på vinteren, dvs. at vannet renner dypt nok til at det ikke fryser (under bakken)  og skaper en ispropp som igjen gjør at vannet ikke renner vekk men flyter utover gulvet hvor vaskemaskinen står 😊

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 11.7.2023 den 14.34):

Da ville jeg nok ha spandert de nødvendige kronene på å få satt opp en ny vannkran inne, i tillegg til den eksisterende som er beregnet for tilkobling, eller eventuelt få bygd om den eksisterende. Tviler på at det vil fungere særlig bra å koble slange til "standard vannkran" ved hjelp av adapter eller lignende. For en test eler for å se hvordan det kjører, så kan det jo fungere, men vil nok tro at man konkluderer med at en slik adapter er noe rakleverk som lekker og som lett faller av. Men det er jo ikke noe problem å prøve og se om dert er slik.

Bor du ellers i hytta året rundt? Bor selv i en leilighet midt i svarteste byen og kunne godt tenkt meg å bo i et gammelt hus eller en hytte på landet og ute i naturen. Derfor så er det jo også litt gøy å diskutere litt om hvilke muligheter som finnes, både i forhold til vannforsyning og mye annet.

Jeg kjøpte hytta nylig men planen er å bo der året rundt. Men vinteren blir en god test ettersom hytten ikke er vinterisolert. 
Men så langt har det vært gull. Stor inngjerdet eiendom ideelt for hund (i motsetning til leilighet i byen) og fred og ro (mer eller mindre). 
Kommer an på hvilken levestandard du ønsker. Personlig kunne jeg tenkt meg å bo i campingvogn også men er stress med eiendomsrett og hygienestandard iht jobb :P.

Hva enn du velger vil du lengte etter det motsatte. De i byen savner skogen, de i skogen savner byen. 

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, TheodorBjork said:

Personlig kunne jeg tenkt meg å bo i campingvogn også men er stress med eiendomsrett og hygienestandard iht jobb :P.

Båt, kanskje spesielt seilbåt er vel også en mulighet. Da har man muligheten til å skifte tomt og omgivelser som det måtte passe. På steder der det er mulig å bo i båt, og å ha fast adresse, så er det ofte også adgang til felles vaskemaskin, bad, toalett, osv, slik at man slipper å ha en trykktank oppe i masta, for å holde oss til trådens tema.

Endret av arne22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (14 timer siden):

Båt, kanskje spesielt seilbåt er vel også en mulighet. Da har man muligheten til å skifte tomt og omgivelser som det måtte passe. På steder der det er mulig å bo i båt, og å ha fast adresse, så er det ofte også adgang til felles vaskemaskin, bad, toalett, osv, slik at man slipper å ha en trykktank oppe i masta, for å holde oss til trådens tema.

Har tenkt på husbåt. Men hvis man skal ha tilgang til felles vaskemaskin o.l må man vel også leie båtplass, som sikkert ikke er så billig. Pluss finne et sted man kan sette båten i fred for perioder.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, TheodorBjork said:

Har tenkt på husbåt.

Ville heller valgt seilbåt- Noe dårligere plass, men veldig mye mer flyttbar. Også mye lettere å finne båtplass. Pris fra  ca ca 1.000-4.000,- pr mnd for båtplass "i sentrale strøk"  pluss strøm. Hvis man er over i husbåt, så er man vel lett over i noe som ikke er så veldig sjødyktig og transporterbart pluss at de heller ikke vil passe inn i en vanlig marina. Har en selbåt og tenker på en litt større, og ja, marinaen har dusj, toalett, vaskemaskin og tørketrommel. Men bor fortsatt i leilighet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 18.7.2023 den 8.45):

Ville heller valgt seilbåt- Noe dårligere plass, men veldig mye mer flyttbar. Også mye lettere å finne båtplass. Pris fra  ca ca 1.000-4.000,- pr mnd for båtplass "i sentrale strøk"  pluss strøm. Hvis man er over i husbåt, så er man vel lett over i noe som ikke er så veldig sjødyktig og transporterbart pluss at de heller ikke vil passe inn i en vanlig marina. Har en selbåt og tenker på en litt større, og ja, marinaen har dusj, toalett, vaskemaskin og tørketrommel. Men bor fortsatt i leilighet.

Visste jeg ikke. Interessant. 
Vet fra folk jeg kjenner at båtplass ikke alltid er lett å få tak i (om det skal være nær arbeidsplass). 
Er seilbåter isolert for vinter? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, TheodorBjork said:

Er seilbåter isolert for vinter? 

Å få tak i båtplass vil være veldig mye enklere hvis man har en båt som har samme lengde/bredde/dybde som de fleste andre båtene i marinaen. Det er også lovlig å fortøye "på svai" altså ute i sjøen, gratis, og så ro i land, men det passer vel best for helgeturer, eller så blir det litt kjipt. 

Vinterisolering er vel litt variabelt. Før så var jo strømmen så billig at man kunne fyre elektrisk uten at det ble noe særlig mye kroner ut av det, men i dag så koster det vel faktisk litt. I de seilbåtene som jeg har hatt, rundt 30-32 fot, så har det gått bra å holde varmen med en vanlig varmeovn på 2000 watt. Husker ikke helt, men mulig at jeg har brukt to ovner og kjørt ca halv effekt på hver av de.

Vanlig størrelse på den elektriske kursen i båthavnene er 16 Ampere som gir ca 3.600 Watt max belastning. Skal man koke mat eller kaffe så må man skru ned på varmeovnen, ellers så blir det overbelastning og tripping av sikring. (Mikrobølgeovn bruker lite, så det går.)

Hvis man har en litt større båt eller noe som ligner på bobåt, da blir de 16 Amperene for lite. Den enkleste måten å komme rundt det på er å koble til 2 stk 16 Ampere kurser, men da gjelder jo det enkle prinsippet at strømregningen skal betales.

Noen seilbåter har varmeovner som går på diesel og nå for tiden så er det godt mulig at det blir billigst.

Det er nok triveligst ombord i båten i den milde årstiden, synes jeg, men kombinasjonen hytte/båt er jo ellers ikke helt av veien.

En annen side ved saken det er jo at det kan være litt storm og uvær av og til. Når det hiver å skvulper i timesvis og uten stans, så er det godt å ha en stillestående køye som mulig alternativ. 

Betaler litt over tusenlappen for båtplass med alle bekvemmeligheter som tilgang til dusj, toalett, vaskemaskin, men pleier sjelden å overnatte der. Da blir det heller å dra ut i øyene noen dager og så overnatte der, og så returnere til båtplass, når man enten er lei, eller man skal på jobb.

Tror man pleier å betale et par tusen mer, ca 3 tusen hvis man skal bo fast i båten. Tror det er sånn ca vanlig leie for båtplass der man kan bo, rundt om i landet. Dette forutsetter jo at man har en båt som har slike dimensjoner at den kan passe inn i de fleste marinaer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
12 hours ago, TheodorBjork said:

Er seilbåter isolert for vinter?

Det kommer an på.

Om skroget er laget i sandwich er en del gjort. Dekk i nyere tid er svært ofte laget i sandwich.

Og så har jeg lest/sett at vinterbåtboere gjerne legger masse glava-vintermatter på dekk.

Uansett er ikke dette noe man kan opplyse/diskutere i en håndfull innlegg på diskusjon.no

Lenke til kommentar
arne22 skrev (19 timer siden):

Tror man pleier å betale et par tusen mer, ca 3 tusen hvis man skal bo fast i båten. Tror det er sånn ca vanlig leie for båtplass der man kan bo, rundt om i landet. Dette forutsetter jo at man har en båt som har slike dimensjoner at den kan passe inn i de fleste marinaer.

Visste ikke det var egne regler/plasser for å bo fast i båt vs vanlig båtplass. 
Ulempen er vel kanskje at man må forholde seg til et slags «borettslag» ettersom man deler fasiliteter? 
(En av mange grunner jeg unngår blokker, selv som sosialist, er irritasjonen over spissborgerlige borettslag)

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheodorBjork said:

Visste ikke det var egne regler/plasser for å bo fast i båt vs vanlig båtplass.

Dette finnes det alle mulige varianter av. Man spør og avtaler med utleier. Det finnes noen få plasser som er organisert og tilrettelagt bare for bobåter. Har aldri bodd eller fortøyd, på noen slik plass, men vil anta at det blir litt borettslagaktig, hvis det drives i litt større målestokk. På det stedet som jeg har båtplass så er det ingen som bor fast, men tror man har muligheten til det, hvis man avtaler det og betaler en litt høyere leie. Hvis man er innom en gang i blant, så bruker man jo ikke så mye av felles ressurser. Hvis man bor der hele tiden, så gjør man jo det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...