Gå til innhold

Hvorfor opplest og vedtatt at 25. juni-terroren var angrep på homofile?


Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (1 minutt siden):

Spiller rolle for hva? For temaet i denne tråden, spiller det en rolle. Det er drøssevis med terroraksjoner fra islamister mot "vantro". Det er godt mulig dette bare var enda et i den rekken.

"Vantro" er vi alle uansett legning. Jeg tror det er lite sannsynlig at tid og sted ble valgt helt tilfeldig, hans meningsfeller er kjent for å kaste homofile fra tak osv. Islaminister er ikke kjent for være spesielt LHBT vennlige eller hva?  Og du sier det selv, vi må anta hans motivasjon i og med han nekter å prate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (19 minutter siden):

Spiller rolle for hva? For temaet i denne tråden, spiller det en rolle. Det er drøssevis med terroraksjoner fra islamister mot "vantro". Det er godt mulig dette bare var enda et i den rekken.

Dette er et angrep i rekken mot vantro ja, men det er fordi homofile også er vantro. Dette var et angrep mot vantro, men mer spesifikt rettet mot LGBT+ miljøet. Vantro er en utrolig stor gruppe med folk. Faktisk slik at de fleste i verden er vantro i følge muslimene. Inne i der har du ufattelige mange undergrupper, inkludert homofile.

Og med tanke på alt som har skjedd før, under, og etter angrepet så skal man kaste mye logikk ut av vinduet for å tro at det er mer sannsynlig at det ikke var rettet mot homofile. Det er helt greit å stille spørsmål, det oppfordrer jeg til, men da må man også kunne ta til seg informasjonen som er ute og ikke bare ignorere det som tilfeldigheter.

Jeg endrer gjerne mening når ny informasjon kommer ut, men per nå så tyder alt på at det var rettet mot homofile og de som deltok i pride-feiringen.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (13 minutter siden):

Nettopp. Derfor stiller jeg spørsmål angående den rådende skråsikkerheten i denne saken.

Fordi vi tar utgangspunkt i det vi vet. Fra media, politiet, muslimske miljøet osv.

Det er ingenting som peker på at det var tilfeldig at det var lgbt-miljøet som ble angrepet.

Vi spekulerer ikke. Vi ser på hva som skjedde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Fordi vi tar utgangspunkt i det vi vet. Fra media, politiet, muslimske miljøet osv.

Det er ingenting som peker på at det var tilfeldig at det var lgbt-miljøet som ble angrepet.

Ingenting? Hva med poenget jeg nevnte?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

Ingenting? Hva med poenget jeg nevnte?

Han begynte i det området med London. Det var nok vanskelig å skille ut hvor LGBT-miljøet startet og sluttet i og med at de ofte henger der i området (+ på elsker), det er pride og flagg overalt og LGBT-miljøet flyter enda mer utover de normale stedene under pride. Det er som å påstå at Breivik ikke prøvde å drepe alle i regjeringsbygget fordi han gjorde det når folk var på ferie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 timer siden):

Han begynte i det området med London. Det var nok vanskelig å skille ut hvor LGBT-miljøet startet og sluttet i og med at de ofte henger der i området (+ på elsker), det er pride og flagg overalt og LGBT-miljøet flyter enda mer utover de normale stedene under pride. Det er som å påstå at Breivik ikke prøvde å drepe alle i regjeringsbygget fordi han gjorde det når folk var på ferie.

Sier du nå at det er minimalt med heterofile ute på by'n under pride - eller hva mener du?

 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (På 3.7.2023 den 15.43):

Se det fra terroristens side: han vet at i det øyeblikk han starter skytingen, er det bare et tidsspørsmål før han blir stoppet - enten av politiet eller av noen fra publikum. Dette var tjukkeste Oslo og ikke Utøya. Derfor kan han regne med alt mellom 1/2 til maks 10 minutter før han blir stoppet. Han vet også at overraskelsesmomentet er borte i løpet av sekunder etter at han starter skytingen - mange vil rekke å komme seg i dekning kort tid etter at skytingen har startet. Hvis hans mål hadde vært å drepe og skade flest mulig homoer, er det eneste logiske at han ville begynt på London Pub.

Det kan tenkes at svaret ligger i det du selv skriver her. Utenfor London pub er det massivt med mennesker under pride, kanskje han tenkte at han ville blitt overmannet med en gang han satte fra seg bagen hvis han gjorde det der, og derfor bestemte seg for å starte angrepet noe før, på en plass der ingen kunne stoppe han umiddelbart. Han skjøt også mot London Pub, og ikke bare de andre pubene i området. 

Så er det faktisk ikke opplest og vedtatt at det er et angrep mot homofile, men alt peker mot at det er et angrep mot LBGT miljøet, og pride mtp når det skjedde og selvfølgelig hvor det skjedde, historikken de har på vedkommende og dialog de har snappet opp. Stedet virker i så måte ikke tilfeldig, ei heller målene. 

Det er mer usannsynlig at det er et rent tilfeldig angrep på tilfeldige mennesker

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (22 minutter siden):

Sier du nå at det er minimalt med heterofile ute på by'n under pride - eller hva mener du?

 

Nei, jeg skjønner ikke helt hvordan du trekker ut det fra det jeg sa. Jeg sier at det er ekstra mange i LGBT miljøet som er ute, og da blir det fullt på de vanlige stedene så da blir områdene i nærheten fyllt opp mer med LGBT miljøet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 4.7.2023 den 23.51):

Det kan tenkes at svaret ligger i det du selv skriver her. Utenfor London pub er det massivt med mennesker under pride, kanskje han tenkte at han ville blitt overmannet med en gang han satte fra seg bagen hvis han gjorde det der, og derfor bestemte seg for å starte angrepet noe før, på en plass der ingen kunne stoppe han umiddelbart. Han skjøt også mot London Pub, og ikke bare de andre pubene i området. 

Så er det faktisk ikke opplest og vedtatt at det er et angrep mot homofile, men alt peker mot at det er et angrep mot LBGT miljøet, og pride mtp når det skjedde og selvfølgelig hvor det skjedde, historikken de har på vedkommende og dialog de har snappet opp. Stedet virker i så måte ikke tilfeldig, ei heller målene. 

Det er mer usannsynlig at det er et rent tilfeldig angrep på tilfeldige mennesker

Her var det mange forutsetninger. Joda, alt er mulig og jeg utelukker jo ikke at det var et angrep spesifikt mot LBGT-miljøet, men mener det er usannsynlig. Man kan selvsagt mene terroristen handlet i affekt og derfor ikke var så rasjonell, men jeg har ikke inntrykket at dette er vanlig i slike terroraksjoner. De pleier å være godt planlagt.

Hadde han ønsket å spesifikt ramme LBGT-miljøet, ville han enten startet på et typisk homo-sted og ikke på en sted helt uten slik profil - eller: han hadde ventet til dagen etter og angrepet pride-toget på dagtid.

Det har ikke akkurat vært få tilfeller i Europa der islamister angriper det de mener er "vantro" - altså helt generelt befolkningen i vestlige land. Så basert på det meste av det vi vet på nåværende tidspunkt, tyder på at dette var nok et angrep i den rekken.

Endret av Yessmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 4.7.2023 den 23.52):

Nei, jeg skjønner ikke helt hvordan du trekker ut det fra det jeg sa. Jeg sier at det er ekstra mange i LGBT miljøet som er ute, og da blir det fullt på de vanlige stedene så da blir områdene i nærheten fyllt opp mer med LGBT miljøet

For at fordelingen skjeive/streite skal være noenlunde lik på London Pub og en bar helt uten homo-profil som Per på Hjørnet, må man vel nesten forutsette at de fleste streite holder seg borte fra by'n på kveldstid under pride.

Alternativt at terroristen var irrasjonell og ikke gjorde slike vurderinger før han startet skytingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (28 minutter siden):

Her var det mange forutsetninger. Joda, alt er mulig og jeg utelukker jo ikke at det var et angrep spesifikt mot LBGT-miljøet, men mener det er usannsynlig. Man kan selvsagt mene terroristen handlet i affekt og derfor ikke var så rasjonell, men jeg har ikke inntrykket at dette er vanlig i slike terroraksjoner. De pleier å være godt planlagt.

Hva tilsier at denne aksjonen var så godt planlagt? Hvis den var veldig godt planlagt, og skulle ramme tilfeldige og skape mest mulig skrek og gru, så er jo Per på hjørnet ihvertfall et merkelig sted å planlegge angrep.

Og så er det nå en gang slik at ikke politi har konkludert med at det er et angrep rettet mot LBGT miljøet, men de finner det sannsynlig, utifra hva de vet. Etterforskning finner det altså sannsynlig at det er et angrep rettet mot det miljøet, men når terroristen selv er stum, så kan man selvfølgelig ikke utelukke at det var tilfeldig heller. 

Yessmann skrev (32 minutter siden):

Hadde han ønsket å spesifikt ramme LBGT-miljøet, ville han enten startet på et typisk homo-sted og ikke på en sted helt uten slik profil - eller: han hadde ventet til dagen etter og angrepet pride-toget på dagtid.

Hvis han skulle være helt sikkert, måtte han spurt folk om de var homofile før han startet. Jeg vet ikke hvordan Per på hjørnet så ut den dagen, men jeg antar at Pride var rimelig høyt profilert i den gata den kvelden. Så kan man spekulere i hvorfor han ikke startet på London Pub, slik jeg spekulerte i min post. Kanskje var det planen, kanskje planen endret seg utifra forutsetningene. 

Å angripe Pride toget er en helt annen greie, der er det massevis av barn og andre, en kan spekulere i at han ikke ville angripe de. 

Yessmann skrev (37 minutter siden):

Det har ikke akkurat vært få tilfeller i Europa der islamister angriper det de mener er "vantro" - altså helt generelt befolkningen i vestlige land. Så basert på det meste av det vi vet på nåværende tidspunkt, tyder på at dette var nok et angrep i den rekken.

For deg kan det sikkert tyde på det, jeg velger å stole på at politi og etterforskning har ganske god innsikt i saken, selvom terroristen ikke vil si noe. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Hva tilsier at denne aksjonen var så godt planlagt? Hvis den var veldig godt planlagt, og skulle ramme tilfeldige og skape mest mulig skrek og gru, så er jo Per på hjørnet ihvertfall et merkelig sted å planlegge angrep.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Comma Chameleon said:

Fordi det er en sykt random og anonym plass. Det er ingenting spesielt med det stedet til vanlig. Ingen grunn til at det skal være et mål foran noe annet med mindre målet er helt tilfeldig.

Noe det ikke er i dette tilfellet.

Skal en spre generell frykt så er det vel et poeng å angripe på litt tilfeldige steder? Angripes "høyprofilerte" steder så kan folk tenke at det er trygt å oppholde seg på annonyme/"vanlige" steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 minutter siden):

Skal en spre generell frykt så er det vel et poeng å angripe på litt tilfeldige steder? Angripes "høyprofilerte" steder så kan folk tenke at det er trygt å oppholde seg på annonyme/"vanlige" steder.

Sure. Men det passer ikke inn med resten av historien. Alt tyder på at det var for å ha lgbt-miljøet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...