Gå til innhold

Hvordan bry seg om politkk og verden uten å bli deprimert eller apatisk?


Anbefalte innlegg

Man hører ofte at å kutte ut nyheter får deg til å føle deg bedre. Men er ikke dette villig ignoranse?

Jeg blir ofte lei meg og føler for mye empati når jeg hører om krig, tortur, etc. Hvordan følger man med på politikken og verden og kanskje til og med vil gjøre den bedre uten å bli trist?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedenfor å kun fokusere på innenriks og utenriksnyheter typ terror i Yemen, tapstall i Ukraina osv. Så kan det jo være greit å kanskje bytte ut noen av de med nyhetssider om vitenskap, historie og kultur. 

Som en daglig dassen-på-jobb-lese-nyheter rutine byttet jeg DB.no med National Geographic. VG.no med Historienet.no. Holder du deg til kanskje bare en eller to nyhetssider så klarer du å holde deg oppdatert med meste. Samtidig som du slipper å lese all elendighet, og hvis du leser de andre jeg anbefalte så kan du kanskje lære samtidig om at arkeologer har for eksempel  funnet spor etter et hittil ukjent folkeslag som dyrket tomater på Toten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (5 minutter siden):

Istedenfor å kun fokusere på innenriks og utenriksnyheter typ terror i Yemen, tapstall i Ukraina osv. Så kan det jo være greit å kanskje bytte ut noen av de med nyhetssider om vitenskap, historie og kultur. 

Som en daglig dassen-på-jobb-lese-nyheter rutine byttet jeg DB.no med National Geographic. VG.no med Historienet.no. Holder du deg til kanskje bare en eller to nyhetssider så klarer du å holde deg oppdatert med meste. Samtidig som du slipper å lese all elendighet, og hvis du leser de andre jeg anbefalte så kan du kanskje lære samtidig om at arkeologer har for eksempel  funnet spor etter et hittil ukjent folkeslag som dyrket tomater på Toten.

Godt forslag.

Som jeg har nevnt i en annen tråd; det er altfor mye negativt fokus i media. Stakkars ungdom uten perspektiver og erfaring nok til å distansere seg, som blir foret med ensidige, deprimerende og nedbrytende nyheter. Ikke merkelig at mange unge sliter med dårlig mental helse.  Medias inntekter er dessverre avhengig av skandaleoppslag. Nå er det dessverre antydninger om verdens undergang som avler flest likerklikk.

Det er faktisk mye positivt som skjer innen teknologi, miljø, klima, helse, skole osv osv

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...