Gå til innhold

Noen erfaringer med å jobbe off-shore?


Anbefalte innlegg

Jeg sonderer litt mulighetene for å få meg en offshore-jobb, men det vil nok kreve en viss innsats. 

Noen som jobber off-shore eller har gjort det og som vil dele erfaringer? Tenker primært på fast rotasjon og ikke en tur i ny og ne.

De få bekjente jeg har som jobber off-shore beskriver det som drømmejobben og sier at de ikke kunne sett for seg en fast jobb på land. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (22 timer siden):

Kva type arbeid ser du for deg å kunne drive med?

En bekjent som jobber off-shore sier at han hadde vært villig til å vaske toaletter off-shore fremfor å jobbe 9-5 på land. :) 

For min del også er det nok turnusen som primært lokker. Jeg har bakgrunn som håndverker med fagbrev, så jeg burde ha muligheter til praktiske jobber om jeg får tatt et stillaskurs, men litt usikker om jeg er interessert i det. 

Har utdanning som byggingeniør, så hadde håpet jeg hadde mulighet til å få noen mer tekniske jobber. Men egentlig åpen for alt.

Har alt fyrt avgårde et par søknader, men har enda ikke gått "all in". 

Lenke til kommentar

Min erfaring er skittent arbeid, og lite arbeid pga byråkrati. Jeg trivdes ikke. Gikk dog aldri fast rotasjon, men Tilfeldige turer og stort sett på båt. Har i tillegg jobbet på ett av Equinor sine landanlegg. 

Men om en liker å stort sett ikke jobbe og trives i skitne miljø når en faktisk jobber så er det vell greit. Lønnen er ok, og ganske bra om en jobber mye.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er skittent arbeid, og lite arbeid pga byråkrati. Jeg trivdes ikke. Gikk dog aldri fast rotasjon, men Tilfeldige turer og stort sett på båt. Har i tillegg jobbet på ett av Equinor sine landanlegg. 

Men om en liker å stort sett ikke jobbe og trives i skitne miljø når en faktisk jobber så er det vell greit. Lønnen er ok, og ganske bra om en jobber mye.

Takk for innspillet, Salvesen. Selvsagt også interessert i å høre negative erfaringer. :) 

Hva legger du i skittent arbeid egentlig? Jeg har jobbet som tømrer i over 10 år, så jeg er nok vant med å få litt skitt under neglene selv om jeg har vært "kontorrotte" de siste ti årene. 

Å jobbe 2 uker og ha fri 4 uker er ekstremt attraktivt for min del, men kanskje liker jeg det mindre enn jeg tror. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 minutter siden):

Takk for innspillet, Salvesen. Selvsagt også interessert i å høre negative erfaringer. :) 

Hva legger du i skittent arbeid egentlig? Jeg har jobbet som tømrer i over 10 år, så jeg er nok vant med å få litt skitt under neglene selv om jeg har vært "kontorrotte" de siste ti årene. 

Å jobbe 2 uker og ha fri 4 uker er ekstremt attraktivt for min del, men kanskje liker jeg det mindre enn jeg tror. 

Skitten kan være å jobbe på boredekk feks, med mud og allslags dritt rundtom. Eller i gamle sjakter, tanker osv. Jeg jobber innenfor automasjon og sensorer og utstyr ligger de merkeligste plasser med tilsvarende drit i området. Det er ikke noe for meg. 

En typisk 2/4 rotasjon har jeg aldri prøvd, har ikke hatt lyst på det. Blir for mye fri for min del. Har alltid reist verden rundt og jobbet for så å dra på kontoret den dagen jeg er hjemme igjen. Det passer meg.

Man kan dog tjene enorme penger om en er villig til å stå på i denne bransjen. Hadde nesten en måned i Mexico på en dykkerbåt. Aldri hatt høyere lønninger enn de jeg fikk når jeg kom hjem. Men igjen var arbeidsforholdene horrible. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeRichelieu said:

Jeg har jobbet som tømrer i over 10 år, så jeg er nok vant med å få litt skitt under neglene

Oljebransjen er en helt annen type skitt enn det man finner i byggebransjen. Ikke sammenlignbart egentlig. Det er skitten olje, gris, blanding av skitten olje og døde fisk i ballast tanker osv. Ikke hyggelig å klatre i slike tanker. Hvis du har sittet 10 år på et kontor klarer du nok ikke mange dager innen stillas, overflate og lignende, jobber som er dominert av øst-europeere.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):

Skitten kan være å jobbe på boredekk feks, med mud og allslags dritt rundtom. Eller i gamle sjakter, tanker osv. Jeg jobber innenfor automasjon og sensorer og utstyr ligger de merkeligste plasser med tilsvarende drit i området. Det er ikke noe for meg. 

En typisk 2/4 rotasjon har jeg aldri prøvd, har ikke hatt lyst på det. Blir for mye fri for min del. Har alltid reist verden rundt og jobbet for så å dra på kontoret den dagen jeg er hjemme igjen. Det passer meg.

Man kan dog tjene enorme penger om en er villig til å stå på i denne bransjen. Hadde nesten en måned i Mexico på en dykkerbåt. Aldri hatt høyere lønninger enn de jeg fikk når jeg kom hjem. Men igjen var arbeidsforholdene horrible. 

Takk for innspill! :) 

For mye fri hadde 100 % ikke blitt et problem for min del ettersom jeg har mange andre prosjekter jeg alt sjonglerer ved siden av en fulltidsjobb på land. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (21 timer siden):

Oljebransjen er en helt annen type skitt enn det man finner i byggebransjen. Ikke sammenlignbart egentlig. Det er skitten olje, gris, blanding av skitten olje og døde fisk i ballast tanker osv. Ikke hyggelig å klatre i slike tanker. Hvis du har sittet 10 år på et kontor klarer du nok ikke mange dager innen stillas, overflate og lignende, jobber som er dominert av øst-europeere.

Har du jobbet eller jobber off-shore selv?

Visste ikke at øst-europeere dominerte off-shore også. Trodde det var litt strengere krav enn hva de fleste der oppfyller - i motsetning til landbasert arbeid hvor det knapt er krav.

Nå er det ikke primært den type jobber jeg søker etter. Vet bare at det hadde vært et alternativ gitt min bakgrunn (har alt snakket med et firma). Er fortsatt i ganske bra fysisk form, så jeg skulle nok klart meg selv om det hadde blitt en overgang. Er ikke en dans på roser å jobbe "døgnet rundt" på land heller. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 1.7.2023 den 17.36):

En bekjent som jobber off-shore sier at han hadde vært villig til å vaske toaletter off-shore fremfor å jobbe 9-5 på land. :) 

For min del også er det nok turnusen som primært lokker. Jeg har bakgrunn som håndverker med fagbrev, så jeg burde ha muligheter til praktiske jobber om jeg får tatt et stillaskurs, men litt usikker om jeg er interessert i det. 

Har utdanning som byggingeniør, så hadde håpet jeg hadde mulighet til å få noen mer tekniske jobber. Men egentlig åpen for alt.

Har alt fyrt avgårde et par søknader, men har enda ikke gått "all in". 

stilas som går under iso fag er det bare og styre unna, få eller ingen faste rotasjoner , du jobber offshore når de trenger folk offshore og jobber gjeren på land mellom offshore oppdrag, du er på bunnen av "rangstigen" offshore. vet mange av stilasfirmaene her i regionen som leverer personell offshore ansetter deg som fulltid på land og så er det offshore ved behov, og det ikke er noen nevneverdig fri periode da du gå rett inn i 8-16 på land når du kommer på land igjenn, evetuelt overtid avregnes ved årslutt, men om bedriften ser du fylt årsverket får du 2 måneder fri på slutten av året så de skal slippe og betale deg overtid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mato skrev (4 minutter siden):

stilas som går under iso fag er det bare og styre unna, få eller ingen faste rotasjoner , du jobber offshore når de trenger folk offshore og jobber gjeren på land mellom offshore oppdrag, du er på bunnen av "rangstigen" offshore. vet mange av stilasfirmaene her i regionen som leverer personell offshore ansetter deg som fulltid på land og så er det offshore ved behov, og det ikke er noen nevneverdig fri periode da du gå rett inn i 8-16 på land når du kommer på land igjenn, evetuelt overtid avregnes ved årslutt, men om bedriften ser du fylt årsverket får du 2 måneder fri på slutten av året så de skal slippe og betale deg overtid. 

Er det seriøst firma som driver slikt i dag? Galskap.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Er det seriøst firma som driver slikt i dag? Galskap.

har intrykk av de jeg har truffet som jobber i iso fag at det enda er mye slik, det er ikke så mye bedre i min bransje med offshore arbeid, de fleste oppdragene er sporadiske og pga lavt behov for fast ndt personell på rigger så ender de som jobber offhore med veldig rykk og napp jobbing, ofte er det personell som jobber fast i rotasjon på verft som tar offshoreturer i friperiodene, men da der det ofte 2-5 dagers turer, ved lengere / større jobber så roterer de fra en rotasjon på verft til en offshore rotasjon, og tilbake på et ferft når oppdraget er ferdig, men storsett så klarer de ivertfal til og få til korektmengde avspasering.

siden det er så mye innen vedlikehold offshore som skjer sporadisk eller ved behov så er alle bransjene som jobber opp mot dette offshore ganske jall, ISO , Sveis , NDT og annet ikke periodisk vedlikehold er et hunde liv offshore, det er bare ikke mulig og oppretholde en rotasjon for personel.

Lenke til kommentar

Jeg jobber offshore, gjort det de siste 12 årene, både inn- og utland. I Norge på en 2/3 rotasjon og i utlandet på en 4/4 rotasjon. Og det varierer STORT fra stilling til stilling hva slags arbeidsmengde man har på et skift. Det er stor forskjell fra å sitte i et kontrollrom på en Produksjonsplattform til å være roughneck på flyter i Afrika

Jeg jobber i et serviceselskap, og der spriker det minst like mye, både på mengden arbeid, lønn og rotasjoner. Mange går feks en 5/4 rotasjon, der man er 5 uker disponibel (ikke offshore hele tiden)

Jeg trives, har mange gode kollegaer, men det er ikke alle som får det til. Man kan gjerne si at det er deilig å få så mye fri, men husk at man jobber inn den fritiden man får. Selv på en 2/4 rotasjon så jobber man 1400timer i året, og er derfor 2800 timer borte fra hjemmet. Sånn er det ikke en 9-5 jobb. Dette er det ikke alle som takler og man kan få hjemlengsel, fort. 4/4 i utlandet, da er årsverket over 2000 timer og man er mer enn halve året borte (pga reisetid). Det er lenge borte.

Det er derfor lønna er bedre, fordi det er et offer man gjør. Du skal banne på at den dagen du burde vært hjemme, enten det har skjedd noe eller du har gledet deg til favorittbandet kommer til Norge osv, så er du et sted på sjøen 

Men igjen, jeg trives med slikt og kan fint være lenge borte, så du må gjerne prøve deg. Det er en svært god erfaring, og man vokser mye på å reise litt rundt slik. Lykke til med søket 😊👍🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

 

Det er derfor lønna er bedre, fordi det er et offer man gjør. Du skal banne på at den dagen du burde vært hjemme, enten det har skjedd noe eller du har gledet deg til favorittbandet kommer til Norge osv, så er du et sted på sjøen 

 

THIS ! 

 

kan ta deg f på at alle kriser skjer når du er på jobb, og ikke har noen mulighet til og reise hjem, selv med dødsfall tar det fort en halv dag og komme deg på land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (38 minutter siden):

THIS ! 

 

kan ta deg f på at alle kriser skjer når du er på jobb, og ikke har noen mulighet til og reise hjem, selv med dødsfall tar det fort en halv dag og komme deg på land.

Man skal heller ikke glemme at det er en hel verden utenfor oljen også så står i samme båt. En er på reise også skjer det noe, eller en har jobbet i en annen verdensdel de siste ukene men en er på kontoret så snart en er hjemme.

Disse 2/4 ordningene osv er det bare oljen som har klart å få på plass. Og de er under stort press om dagen. Jeg tror disse gull ordningene ikke lever frem i 203X. Men tiden vill vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Man skal heller ikke glemme at det er en hel verden utenfor oljen også så står i samme båt. En er på reise også skjer det noe, eller en har jobbet i en annen verdensdel de siste ukene men en er på kontoret så snart en er hjemme.

Disse 2/4 ordningene osv er det bare oljen som har klart å få på plass. Og de er under stort press om dagen. Jeg tror disse gull ordningene ikke lever frem i 203X. Men tiden vill vise.

ja vi har mye 2/3 på land opp mot produksjonsbedrifter som produserer konstruksjonrer til olje og gass men og andre bransjer, så det er likt for de og , og da er det gjerne heller ikke et helikopter som kan ta deg hjem, men en lang biltur til nermeste flyplass eller bare og kjøre i 5-6 timer, noe som kan være nitrist om det er noe kjipt i vente i andre enden. 

jeg har muligeten til og reise i min bedrift, og det betaler ca 200k mere i året i diverse tilleg + kostpenger, men fåreløpig er har jeg syntes at det helt greit og jobbe lokalt og komme hjem hverdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Man skal heller ikke glemme at det er en hel verden utenfor oljen også så står i samme båt.

Samme båt kanskje, men ikke alle har like stillinger og belastning så derfor er det gjerne andre fordeler/ulemper. Det er derfor det gjerne lages forskjellige avtaler for forskjellig typer arbeid. For å si det sånn, jeg har sympati for pilotene og crew og jeg har sympati for mange turnuser på land og utland, men det finnes også de jeg ikke har sympati ovenfor :) 

 

Poenget er, det er en grunn til at reisejobber ofte betaler mer, men ofrer sin tid for arbeidsgiver/oppdragsgiver. Enten det er 2/4 eller mye verre ordninger, så er det fremdeles en ulempe for mange å gjøre dette 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Samme båt kanskje, men ikke alle har like stillinger og belastning så derfor er det gjerne andre fordeler/ulemper. Det er derfor det gjerne lages forskjellige avtaler for forskjellig typer arbeid. For å si det sånn, jeg har sympati for pilotene og crew og jeg har sympati for mange turnuser på land og utland, men det finnes også de jeg ikke har sympati ovenfor :) 

Jeg har reist i hele min karriere, ca 10 år. Avtalene er helt klart best i oljen, iallefall det jeg har opplevd. Men ulempene er gjerne langt mindre, pga lange avbrekk når en kommer hjem. I andre deler av industrien er en i konstant arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har jobba offshore siste 15 år i eit operatørselskap og trivst veldig godt med både jobb og arbeidstidsordning (2/4). På fritida har eg meir eg vil drive med enn eg har tid til, så det har aldri vore noko problem. Ja, det kræsjar av og til med hendingar på land, men sånn er det og det er ikkje noko eg er plaga med. Opp mot 66% av tida er ein uansett på land, så statistisk sett får du med deg meir enn du går glipp av.

Ei god løn og tariffavtalar (for min del) gjer at det ikkje er nødvendig å tenke på å skifte jobb eller arbeidsgjevar for å få opp inntekta. Så sant det framleis er liv laga der ute så kan eg fint ha denne type jobb resten av livet. Eg har spart og investert mykje av inntektene, og er ikkje avhengig av ei høg løn, som gjer at eg takkar meir nei til overtid og arbeid ut over to veker.

Det er absolutt store forskjellar i arbeidsoppgåver, arbeidsgjevar osv. offshore. Som tilsett i eit operatørselskap er eg heldig sånn sett og har lite å klaga på. Av kontraktørar på installasjonen så er det tyngre og tøffare arbeid for mange, men dei går ikkje inni skitne tankar kvar tur. Arbeidet som kanskje ligg nærast byggebransjen er isolatørar, som kan ha ganske fine dagar der ute utan å havne oppi for mykje skit og søl. Radiograførane likeså, men det er kanskje behov for meir utdanning i dei stillingane. Det er òg stor forskjell på installasjonane. Du har alt frå gamle installasjonar frå 70-talet til flett nye med ein heilt anna standard.

Om du kan få fatt i eit fagbrev innan elektrofag, mekanisk, prosess eller logistikk så er det der du kanskje kan få dei beste jobbane på gulvet. Leiarstillingar er òg eit alternativ, men eg veit ikkje kor lett det er å få tak på sånt utan relevant erfaring offshore. Mange leiarstillingar innehas av personar som har jobba offshore ei stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill siden sist jeg var innom! :) 

 

bshagen skrev (4 timer siden):

Jeg jobber offshore, gjort det de siste 12 årene, både inn- og utland. I Norge på en 2/3 rotasjon og i utlandet på en 4/4 rotasjon. Og det varierer STORT fra stilling til stilling hva slags arbeidsmengde man har på et skift. Det er stor forskjell fra å sitte i et kontrollrom på en Produksjonsplattform til å være roughneck på flyter i Afrika

Jeg jobber i et serviceselskap, og der spriker det minst like mye, både på mengden arbeid, lønn og rotasjoner. Mange går feks en 5/4 rotasjon, der man er 5 uker disponibel (ikke offshore hele tiden)

Jeg trives, har mange gode kollegaer, men det er ikke alle som får det til. Man kan gjerne si at det er deilig å få så mye fri, men husk at man jobber inn den fritiden man får. Selv på en 2/4 rotasjon så jobber man 1400timer i året, og er derfor 2800 timer borte fra hjemmet. Sånn er det ikke en 9-5 jobb. Dette er det ikke alle som takler og man kan få hjemlengsel, fort. 4/4 i utlandet, da er årsverket over 2000 timer og man er mer enn halve året borte (pga reisetid). Det er lenge borte.

Det er derfor lønna er bedre, fordi det er et offer man gjør. Du skal banne på at den dagen du burde vært hjemme, enten det har skjedd noe eller du har gledet deg til favorittbandet kommer til Norge osv, så er du et sted på sjøen 

Men igjen, jeg trives med slikt og kan fint være lenge borte, så du må gjerne prøve deg. Det er en svært god erfaring, og man vokser mye på å reise litt rundt slik. Lykke til med søket 😊👍🏻

 

Ser definitivt ulempene, men samtidig har jeg erfaring med å jobbe svært mye på land og da venter det aldri noe mer enn 2 dager fri i beste fall - foruten ferier da. Og jobber man lange dager på land, så er det heller ikke mye tid til overs til venner og familie uansett. Blir stort sett bare å legge seg og stå opp igjen for å jobbe. :) 

I fjor hadde jeg flere perioder hvor jeg jobbet daglig 3-4 uker i strekk. Så for meg personlig tror jeg det hadde fungert svært bra å være borte 2 uker selv om det skulle innebære mye jobbing og å være borte fra land om jeg visste at jeg hadde de neste 4 ukene helt fri.

Men jeg hadde nok ikke vært happy om jeg ikke fikk en 2/4 eller 5/4 rotasjon, men det virker kanskje som det er vanskelig å oppnå med min bakgrunn. Har en søknad inne hos et firma nå, men er ikke veldig optimistisk. Kommer nok til å følge litt med på hva som dukker opp og søke om det dukker opp noe aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...