Gå til innhold

Tips til telefon til 14-åring


Anbefalte innlegg

Har en som snart fyller 14 og han ønsker seg ny mobil. Han har en Huawei P20 som har gjort en god jobb i over 2 år nå. 

Men så er det denne jungelen med telefoner da. Før kunne jeg bruke Prisguiden for å hjelpe meg, men nå er den kjøpt opp av Klarna og blitt uoversiktlig og bortimot ubrukelig.

Hva kan man få for under 2.500 kr nå for tiden? Gjerne noe som er bedre enn P20 og med minst 128 GB lagring. ANdroid, da han foretrekker det. 

Noen som kan anbefale noe i den prisklassen? (Ikke bare ramse opp en liste med telefoner som er tilgjengelige)

Tar gjerne imot anbefalinger og gjerne litt om hvorfor denne anbefales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen som jeg tror er de beste av de som var rimeligst på prisjakt.no nå. Den første koster 1990/2490, mens resten er fra ca 3000 og oppover.

Best pris på OnePlus Nord CE 2 Lite 5G Dual SIM 6GB RAM 128GB Mobiltelefoner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Samsung Galaxy A33 SM-A336B/DS 5G Dual SIM 6GB RAM 128GB Mobiltelefoner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Samsung Galaxy A34 SM-A346B 5G Dual SIM 6GB RAM 128GB - Prisjakt

Google Pixel 6a 5G Dual SIM 6GB RAM 128GB - finn riktig produkt og pris med Prisjakt.

Av brukte Samsung kanskje:

Galaxy A33 5G

Galaxy A52 5G

Galaxy A52s 5G

Galaxy S modeller

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ga opp ny telefon markedet og går nok for en brukt. Utrolig hvor dyrt det er blitt å kjøpe nytt. Selv svake telefoner med dårlige specs koster 4.000 kr eller mer. Ikke greit i det hele tatt.

Har fått mulighet til å kjøpe en veldig pent behandlet Samsung Galaxy A52 5G. Ikke all verdens specs på den heller, men ikke i bunnsjiktet, stor nok lagringsplass(128 GB) og til 1.500 kr tror jeg ikke jeg finner noe bedre.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Sharpings skrev (På 29.6.2023 den 19.50):

Har en som snart fyller 14 og han ønsker seg ny mobil. Han har en Huawei P20 som har gjort en god jobb i over 2 år nå. 

Men så er det denne jungelen med telefoner da. Før kunne jeg bruke Prisguiden for å hjelpe meg, men nå er den kjøpt opp av Klarna og blitt uoversiktlig og bortimot ubrukelig.

Hva kan man få for under 2.500 kr nå for tiden? Gjerne noe som er bedre enn P20 og med minst 128 GB lagring. ANdroid, da han foretrekker det. 

Noen som kan anbefale noe i den prisklassen? (Ikke bare ramse opp en liste med telefoner som er tilgjengelige)

Tar gjerne imot anbefalinger og gjerne litt om hvorfor denne anbefales.

Google Pixel 6a er en glimrende god telefon som koster ca 4000. Den er solid og rask og har bra kamera.

Men vet ikke om han blir fornøyd iforhold til riking-barna som mobber. Ikke lett å være ung idag.

Jeg har den som lånemobil og jeg digger den, fin er den også.

Er brukt butikker i Norge, husker ikke hva de heter, nesten ny mobil ellns.

Jeg ville heller kjøpt av en godkjent brukt handler da disse er kontrollert og servet..

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke kjøp budgett Samsung, det er søppel. De virker ikke som man forventer, bugs, dårlig lyd, dårlig skjerm, dårlig kamera etc, Toppmodellene deres er bra.

Google Pixel derimot er veldig seriøse budgett mobiler.

Disclaimer unnskyld til alle som har budgett Samsung. Det er meg og venners erfaringer bare etter å ha eid mye budgett nettbrett og telefoner såkalte 52 etc

 

Å gå fra P20 til Samsung 52 er en stor skuffelse. Huawei toppene var solide bra telefoner for prisen i sin tid.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at budget Samsung er dårlig. F.eks vil jeg tro at Galaxy A52 5G modellen var grei, men forholdsvis middels prosessor og treg software.

Nyere modeller en det har fått raskere prosessor og dermed blitt mye bedre da dette med treghet var et problem på budget modellene.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at budget Samsung er dårlig. F.eks vil jeg tro at Galaxy A52 5G modellen var grei, men forholdsvis middels prosessor og treg software.

Nyere modeller en det har fått raskere prosessor og dermed blitt mye bedre da dette med treghet var et problem på budget modellene.

Jeg tenkte på i forhold til konkurransen, men var ikke meningen å disse folk med budget Samsung.

Det er ikke kun prosessor som gjelder, lyd i samtaler, bugs og kamera etc

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Markiii skrev (16 minutter siden):

Må det være Android? Hva med en litt eldre iPhone?

Han vil helst ha Android siden han har lært seg Android bra og han påstår at han har flere muligheter til å modde spill og lignende hvis han har det. Vi har uansett kjøpt en Samsung Galaxy A52. Ga 1500 kr for den og kan ikke bruke 4-5000 kr på en (sikkert bedre) telefon. Bruker ikke så mye på meg selv engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Ikke kjøp budgett Samsung, det er søppel. De virker ikke som man forventer, bugs, dårlig lyd, dårlig skjerm, dårlig kamera etc,

Tror dette er en oppfatning som gjelder gamle modeller:

Tek har testet A54, i mellomsjiktet prismessig, og den har fått god omtale: Samsung Galaxy A54 - Test - Tek.no

Tek har også testet A14, en av de billigste Samsungmodellene, og den har fått god omtale: Samsung Galaxy A14 - Test - Tek.no. Notebookcheck er av samme oppfatning: Samsung Galaxy A14 5G review - A pepped up introductory smartphone for a low price - NotebookCheck.net Reviews

Jeg bruker iPhone selv, men kjøpte en A14 da den ble lansert, bare for å se hva en billigtelefon til under 2k kunne yte. Slett ikke verst: Ikke spesielt rask, men ok for prisen. Grei lyd til samtaler, ok skjerm (for prisen). Både ansiktgjenkjenning (noe Pixel 6a ikke har) og fingeravtrykksleser, begge er raske (nok). Ganske rent UI, men ikke helt Pixel/Motorola. De fleste fabrikkinstallerte apper kan avinstalleres.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Tror dette er en oppfatning som gjelder gamle modeller:

Tek har testet A54, i mellomsjiktet prismessig, og den har fått god omtale: Samsung Galaxy A54 - Test - Tek.no

Tek har også testet A14, en av de billigste Samsungmodellene, og den har fått god omtale: Samsung Galaxy A14 - Test - Tek.no. Notebookcheck er av samme oppfatning: Samsung Galaxy A14 5G review - A pepped up introductory smartphone for a low price - NotebookCheck.net Reviews

Jeg bruker iPhone selv, men kjøpte en A14 da den ble lansert, bare for å se hva en billigtelefon til under 2k kunne yte. Slett ikke verst: Ikke spesielt rask, men ok for prisen. Grei lyd til samtaler, ok skjerm (for prisen). Både ansiktgjenkjenning (noe Pixel 6a ikke har) og fingeravtrykksleser, begge er raske (nok). Ganske rent UI, men ikke helt Pixel/Motorola. De fleste fabrikkinstallerte apper kan avinstalleres.

Jeg stoler ikke på nettaviser, men på min egen og andres erfaringer om Samsung billigprodukter. Og de er rett og slett fæle erfaringer. Kameraten min hadde 52, han er ikke kresen, har hatt Realme, one plus og Huawei.

Samsung Galaxy 52 var den værste mobilen han har eid.

Om dere er fornøyd med de og holdbarheten så er det bare fint. Men er mulig dere var heldige. Er ganske stor feilprosent på disse.. dvs mandagsvare 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg stoler ikke på nettaviser, men på min egen og andres erfaringer om Samsung billigprodukter. Og de er rett og slett fæle erfaringer. Kameraten min hadde 52, han er ikke kresen, har hatt Realme, one plus og Huawei.

Poenget mitt var at de nye budsjettmodellene fra Samsung er bedre enn de gamle, og 52 er 2 år eldre enn 54. Som nevnt kjøpte jeg en A14 bare for å se hvordan den var, og ble positivt overrasket. Ser at A13 og eldre har fått dårligere vurderinger, så jeg hadde inntrykk av at de hadde skjerpet seg. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Poenget mitt var at de nye budsjettmodellene fra Samsung er bedre enn de gamle, og 52 er 2 år eldre enn 54. Som nevnt kjøpte jeg en A14 bare for å se hvordan den var, og ble positivt overrasket. Ser at A13 og eldre har fått dårligere vurderinger, så jeg hadde inntrykk av at de hadde skjerpet seg. 

Jeg vil ikke snakke unødvendig negativt om en mobil som kanskje mange har, eller har lyst på. 

Jeg bare mener det finnes bedre mer totale alternativer.

Greia med Android er at de alltid sparer inn på ting for å presse prisene, og stjele markeder fra iPhone..

Det er noen få merker som gjør rimelige Android seriøst.

En forhåndsregel på budget er at du styrer klar av de store merkevarene. Og Samsung er særskilt en av disse.

Du er way bedre off med iPhones budgett versjon. Eller Google eller Motorola.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (2 timer siden):

Han vil helst ha Android siden han har lært seg Android bra og han påstår at han har flere muligheter til å modde spill og lignende hvis han har det. Vi har uansett kjøpt en Samsung Galaxy A52. Ga 1500 kr for den og kan ikke bruke 4-5000 kr på en (sikkert bedre) telefon. Bruker ikke så mye på meg selv engang.

Jeg håper den passer sønnen din, er mulig det holder. Nå må jeg unnskylde meg selv litt. Jeg er generelt veldig negativ til Samsung, men topp produktene deres er bra.

Det er mange som ikke har god råd nå, og det må vi respektere. Å kjøpe brukt er da et godt alternativ, men jeg råder til å handle brukt gjennom butiikk, da private er ikke til å stole på.

 

Lenke til kommentar

Telefoner er blitt helt idiotisk dyrt. Når "mid-range" modeller koster 5-6000 kroner, så er det lett å bli litt oppgitt. De færreste av oss trenger vel egentlig funksjonene man betaler for oppover i prisklassene også.

Samsungs A14 fikk god omtale av tek.no i samletest av billige ("billige"...) telefoner. 

https://www.tek.no/samletest/i/zEbmGb/dette-er-de-beste-rimelige-telefonene

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...