Gå til innhold

Kjøpt hund, måtte avlive på grunn patellaluksasjon. Vennligst les


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og samboeren min kjøpte oss en Siberian Husky i april.

Da vi kjøpte den så hadde selger krysset av "Hunden er veterinær besiktet. Attest heftes ved avtale" [JA]

Men samme dag vi hentet han merket vi at hunden haltet, og for dagene som gikk ble det bare verre og verre. Selger mente det var "lang kjøretur som gjorde at han haltet".

Men så ba selger meg gå til veterinær for å undersøke hunden, noe som vi også gjorde. Vi ble videresendt og måtte ta røntgen av han.

Da vi gjorde dette så var vi hos en godkjent NKK-dyrlege som fant ut at hunden hadde det som kalles patella luxation grade 4 - klikk for å lese om det. Kort fortalt så er det at kneskålen ikke er på plass, og holder seg ikke på plass om du vipper den tilbake, uten operasjon. Denne dyrlegen sier også at det er fra barndom, men ikke avl. 

Selger i ettertid nektet å svare meg på 2 uker og da var jeg aktiv på å be henne hjelpe oss å ta en riktig avgjørelse på hunden. Dessverre så ble vi totalt oversett de to ukene uten at selger leste eller svarte, men var aktiv. Da falt en endelig avgjørelse på oss, og vi måtte ta livet av han.

Nå samler vi opp dokumentasjon for å opprette sak mot selger, og har funnet ut av selger har solgt oss en hund med "helseattest" som er tatt FØR vaksinering, og dyrleger stadfester til meg at denne IKKE kan brukes som salgs attest da undersøkelsen koster 7xx kr INKL. vaksinering. En salgs attest skal ha utvidet helsesjekk, og på NKK sine nettsider finner man en salgs attest hvor det bla. SKAL sjekkes ben og ledd.

Jeg trenger hjelp her, hvem skal jeg gå til og hva kan jeg gjøre?😔 Selger nekter for alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fakta er ganske klare: 

1) Selger hevdet hunden hadde helseattest.  Det hadde den ikke, så det foreligger en mangel ved salget.  Vil vel tro hunden har hatt tegn på dette som en erfaren oppdretter må forventes å se før salget gitt at dere så det med en gang. 

2) At selger a) ønsker å bortforklare halting som dere umiddelbart oppdager og b) ikke svarer på uker styrker denne antagelsen.

3) Samtidig kan selger hevde at dere avlivet hunden før hen fikk gjort noen avbøtende tiltak (operasjon el lign).  Her blir det ord mot ord sikkert ift hvor tilgjengelig selger var eller påstander om hva som er kommunisert muntlig

Men så blir det over til hva som kan gjøres. 

Det er dessverre ikke slik at den som lyver blir straffet - det kan nesten virke motsatt.

Om det gjelder mindre enn 40 000,- er det heller ikke lønnsomt å gå til domstolene med mindre du har sterke bevis (som går utover ord-mot-ord).

Det som er relativt rimelig er å bruke Forliksrådet.  De kan f.eks. treffe avgjørelse om økonomisk kompensasjon som blir rettskraftig om ikke motparten anker til Tingretten.  Koster ett rettsgebyr som p.t. er 1243 + mva å få saken behandlet av Forliksrådet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt står det selger fritt å lyve til sin fordel og deres ulempe.   Selger kan hevde det har vært muntlig kommunikasjon utenom meldinger for å ta ett eksempel.

Det er dessverre mange som vinkler en sak til sin fordel eller lyver for økonomisk vinning.  I et sosialt eksperiment jeg har denne erfaringen fra så ligger f.eks. en økonomisk terskel for å lyve så lavt som ca 300 kr... selv hos "vanlige" folk.

Bekrefter ordtaket "Det er forskjell på å ha rett og få rett"

 

Lenke til kommentar

Opptrer selger i næringsvirksomhet? (Det vil si, er det kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder?)

 

Rent praktisk må dere passe på å reklamere i tide. Her virker det mest nærliggende å kreve heving av kjøpet, tilbakebetaling av salgssum og eventuelt erstatning for kostnader som følge av mangel.

Kontrakten kan ha betydning for hva som kan kreves.

 

Edit: Det er en del saker om hundesalg i Forbrukerklageutvalget. Man kan søke på saker her: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak . Ett eksempel på sak: https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfdocument.ashx?journalpostid=2022059877&dokid=706914&versjon=1&variant=A& 

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Vet dere om noen som har kullsøsken/hund fra samme oppdrett og rase til hunden dere måtte avlive? Kan være greit for å se om det er flere av hundene som har (hadde) samme disposisjon, i så fall kan det være at dere stiller sterkere i saken(e).

Sitat

Alle dei sju eigarane [av hund fra samme oppdretter] trudde lenge at dei var åleine om å ha ein kvalp som ikkje var bra, men oppdaga ved slump at dei har felles historier. NRK

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
2 hours ago, Salvesen. said:

Skal ikke kommentere jussen her da jeg ikke vet. Men, avlive? For en kneskade? Hvorfor ikke operere? 

Det virker drastisk, og det er midt i ferien. At folk ikke svarer på noen uker er å forvente i normalt arbeidsliv i feriemånedene. 

Ikke alle ha 30,000 på sparekonto til en operasjon som oppstår fordi oppdretter avler på dårlige gener.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Forsikring er også en fordel.. ca 100-200 kroner per måned..

Quote

Vær oppmerksom på at forsikringen ikke gjelder for sykdommer, skader eller andre skadehendelser som anses å være medfødte eller som har begynt å utvikle seg før forsikringen ble kjøpt.

https://www.agria.no/forsikring-og-skade/karenstid/

Det er mange oppdrettere som bevist avler på dårlige gener eller ikke oppfylle de behovene som hundeoavling krever slik at hundene utsettes for sykdommer.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...