Gå til innhold

Bestille CPU ifra utlandet


Anbefalte innlegg

Jeg overveier å bytte prosessor siden jeg har litt bottleneck. 

Problemet mitt er at jeg har LGA 1151 socket, og jeg finner ingen norske sider som fremdeles selger de beste LGA 1151 prosessorene. Så, jeg lurer på om dere vet om noen gode nettsider som sender til Norge. Det jeg kommer på er ebay, men å kjøpe fra privatpersoner i utlandet er jeg umiddelbart skeptisk til. 

 

Tips?

Endret av Oxyforthecortex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp fra noen som har holdt på i gamet lenge nok til å ha bygget opp en bra karakterbok.

Sjekker du slikt på AliExpress før du kjøper er risikoen din i promille for å bli svindlet. Har handlet veldig mye derfra selv oppover årene, og har nesten aldri opplevd problemer.

Vær dog klar over at du bør sjekke hver eneste selger før du kjøper fra dem.

Lenke til kommentar

Man får rimelige B660 med Wifi . Bedre å kjøpe det, en i5 12400 og et minnesett som ikke er alt for jalla, man får vel ett 2x8 som duger fra 600 kr og oppover, enn å begynne å lete etter 5-6 år gamle prosessorer.

https://www.komplett.no/product/1219588/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-gaming-b660-plus-wifi-hovedkort

https://www.komplett.no/product/1191403/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/kingston-fury-beast-ddr4-3600mhz-16gb

https://www.komplett.no/product/1203836/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-12400-cpu

Eventuelt denne hvis man ikke trenger integrert grafikk.
https://www.komplett.no/product/1203826/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-12400f-cpu

Det er i alle fall hva jeg tenker om saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da går du ut i fra at TS har over 5000kr å bruke på nye PC deler? 

 

Nå skriver ikke TS hva slags prosessor h*n har fra før. Og hva slags andre komponenter som er i kabinettet. 

Har selv en i5 8400 kombinert med en RX 6600 i en mini-ITX PC her hjemme. Brukes av 6 åringen👍

Lenke til kommentar

Det skader ikke å få tilgang til WiFi 6, USB-C, USB 3.2, nyere generasjon NVME osv. Det er i alle fall mer fremtidsrettet så lenge man ikke er helt blakk.

Minne må man ofte ha uansett. Jeg ser for meg at en med så gammel plattform gjerne har 2133 MHz og da bør man ha nytt minne for å få utybytte av selv en kvassere modell i 8-9th gen.

Hvis man har feil chipset og feil minne går man glipp av mye ytelse selv om man bytter prosessor. Det er mange årsaker til ikke å bytte en prosessor med mindre man har riktig hovedkort og minne. Man ender opp med å bruke tid og penger for i verste fall minimalt løft i ytelse.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, hvis man har riktig chipset på hovedkortet og riktig minne, så man får den hastigheten man kan få.

2700 kr gir lite mening hvis man ikke har riktig minne og chipset eller har 4-5 lapper for noe nytt.

Hvis man har 2133 MHz minne og ikke får satt prosessoren til >=5 GHz så vil det ikke sparke bakenden og da er 2700 kr relativt mange kroner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (7 timer siden):

Er jo flere fordeler av å oppgradere om man har en litt sluggish pc fra før av. Man kan jo også selvsagt gå AMD veien å finne frem til en 2700x eller lignende. Da slipper han i det minste å bytte ut ram. Å HK er jo ekstremt rimelig.

Nja, avhengig av bruk så kan jeg ikke anbefale 2700x.

Gikk ifra en 2600k til 2700x, den første oppgraderingen på mange mange år og hadde store forventninger, skuffelse var stor når ytelsen i spill omtrent var lik eller i enkelte tilfeller dårligere. I Windows så var det heller ingen ting noe raskere av det jeg brukte pcen til. Var først ryzen ved 5000 serien amd fikk det på stell.

Skal sies at 2600k kjørte på 4,8 ghz, men også 2700x ble overklokket.

Lenke til kommentar

Med mindre du sitter med en eller annen Celeron/Pentium billig-CPU så vil jeg tro at å oppgradere innen samme generasjon nå vil gi veldig lite ekstra ytelse for pengene mot å kjøpe nytt.

Har bestilt CPU fra Kina (eBay/Ali) flere ganger fra diverse tilfeldige selgere. Alltid fått det jeg skulle. Men for "nyere" prosessorer så synes jeg det er alt for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...