Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta med alkohol inn til Sverige og tilbake.


Malmern

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal til Sverige i helgen og som kjent så er Systembolaget stengt i helgen så er nødt til å ta med alkohol hjemmefra viss jeg skal drikke.

Jeg er typen som liker å ha bra utvalg så planen er å ta med flere flasker inn en det som er tillatt å ta med tilbake til Norge.

Er det noen måte å registrere det når jeg reiser inn til Sverige så jeg slipper å fortolle sprit som allerede er kjøpt i Norge viss jeg skulle ende opp med å ha f.eks 2 hele flasker med sprit igjen etter turen?

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes muligheter for midlertidig eksport, for eksempel hvis varer skal til utlandet for reparasjon, verdivurdering, eller av andre grunner, for deretter å gjeninnføres til Norge.

Vet ikke om dette gjelder for alkohol også, men det er nok uansett helt uaktuelt da det alt for sent å søke om midlertidig eksport samme dag som man skal dra.

https://www.toll.no/no/bedrift/eksport/deklarering-ved-eksport/mellombels-eksport/

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

De Norske tollreglene er det minste problemet. De svenske tollreglene er enda mer kronglete. Skal du ta inn noe midlertidig inn i sverige så må man ha en tilatelse som du må søke om hos tollen for å få. Har man ikke det så må man betale inn moms og avgifter på forhånd til tollen, og de må ha pengene synlig på konto før du får lov til å passere grensen. Står litt om det her: https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/importeravaror/importeraforsarskildanvandningellerforadling/tillfalliginforsel.4.6ac2c843157b7beb007594.html#:~:text=Med ett tillstånd till tillfällig,%2C exempelvis mervärdesskatt%2C för importvaran.

Så å ta med seg alkohol inn midlertidig til Sverige bare for en sånn tur blir nok mer bry og koster mer enn det smaker.

Endret av strike_
Lenke til kommentar
strike_ skrev (2 timer siden):

De Norske tollreglene er det minste problemet. De svenske tollreglene er enda mer kronglete. Skal du ta inn noe midlertidig inn i sverige så må man ha en tilatelse som du må søke om hos tollen for å få. Har man ikke det så må man betale inn moms og avgifter på forhånd til tollen, og de må ha pengene synlig på konto før du får lov til å passere grensen. Står litt om det her: https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/importeravaror/importeraforsarskildanvandningellerforadling/tillfalliginforsel.4.6ac2c843157b7beb007594.html#:~:text=Med ett tillstånd till tillfällig,%2C exempelvis mervärdesskatt%2C för importvaran.

Så å ta med seg alkohol inn midlertidig til Sverige bare for en sånn tur blir nok mer bry og koster mer enn det smaker.

Men det er jo tydeligvis lov for nordmenn å ta med alkohol inn til Sverige siden man kan handle på fergene.

Det jeg leser ut i fra dette er at jeg kan ta med alkohol inn,
men ikke tilbake?

Lenke til kommentar

Det er lov ja, men det må deklareres og du må betale moms og avgifter hvis verdien er over en viss sum som jeg ikke husker i farten.

Å joda du kan ta det med tilbake også, men da har du 2 valg.

1. Importere det midlertidig til Sverige først, da slipper du og betale moms og avgifter på varene du tar med tilbake til norge igjen. Krever at du har både norske og svenske export/import dokumenter. Du kan søke om å få tilbake moms og avgifter du betalte i sverige når varene er gjeninnført i Norge igen, mener jeg.
2. Ikke importere det midlertidig til Sverige, du må da betale moms og avgifter både på turen inn til Sverige og du må betale Norsk moms og avgifter når du kommer tilbake til Norge igjen på varer som egentlig er norske.

Evt valg 3 som er å drikke deg dritings i Sverige å betale bare moms avgifter i sverige uten å ta med noe over kvota tilbake. :)

Endret av strike_
Lenke til kommentar
strike_ skrev (3 minutter siden):

Det er lov ja, men det må deklareres og du må betale moms og avgifter hvis verdien er over en viss sum som jeg ikke husker i farten.

Å joda du kan ta det med tilbake også, men da har du 2 valg.

1. Importere det midlertidig til Sverige først, da slipper du og betale moms og avgifter på varene du tar med tilbake til norge igjen. Krever at du har både norske og svenske export/import dokumenter. Du kan søke om å få tilabke moms og avgifter du betalte i sverige når varene er gjeninnført i Norge igen, mener jeg.
2. Ikke importere det midlertidig til Sverige, du må da betale moms og avgifter både på turen inn til Sverige og du må betale Norsk moms og avgifter når du kommer tilbake til Norge igjen på varer som egentlig er norske.

Evt valg 3 som er å drikke deg dritings i Sverige å betale bare moms avgifter i sverige uten å ta med noe over kvota tilbake. :)

Så uansett når man tar med alkohol over en viss sum til Sverige for å nyte det der så må jeg betale moms til Sverige?

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Alkoholkvoten inn i sverige er forøvrig dette fant jeg nå: 

Quote

Utan att betala avgifter får du ta med dig:

  • 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
  • 4 liter vin och
  • 16 liter starköl

Du får ta med dig alkohol från alla tre kategorier, men de olika mängderna du tar med dig får inte överstiga gränsen för respektive kategori. Du kan alltså till exempel ta med dig 2 liter starkvin, 4 liter vin och 16 liter starköl.

Om du tar med dig mer alkohol än ovan ska du deklarera den till Tullverket och betala tull och skatt.

https://tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/handlaalkoholpadinresa.4.7df61c5915510cfe9e71072d.html

I ditt tilfelle må du lese under "utenfor EU"

Lenke til kommentar
strike_ skrev (4 timer siden):

kan kanskje være forskjell om det "internasjonal handel/import" vs. reisegods?

slik er det i alle fall her i landet. Man kan f.eks. ta med ei viss kvote alkohol/tobakk fra en dagstur i Sverige, men man kan ikke få tilsendt samme varer avgiftsfritt pr. post.

I dette (sære) tilfellet til trådstarter, tror jeg at jeg bare hadde stanset på norsk side og forklart/forhørt meg og deretter på svenske tollstasjon. (hvis bemannet)

Alle vet jo" at alkohol er langt dyrere i Norge, så tror ikke de gidder sette himmel & jord i bevegelse for dette.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.M said:

kan kanskje være forskjell om det "internasjonal handel/import" vs. reisegods?

Ja, kvote varer som alkohol/tobakk/kjøtt osv gjelder kun som reisegods. Ved annen handel er det moms og avgifter fra første krone på slike varer mener jeg nå etter at 350. - kr grensen blir/ble borte 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 minutter siden):

det enkleste trådstarter kan gjøre er vel å ta med seg dobbel norsk alkohol-kvote, og satse på at halvparten blir fortært i Sverige. Og resterende er da innenfor kvote han kan ta med tilbake.

Maa vel vaere uaapnet da?

Jeg tror ikke han faar ta inn flasker som er aapnet.

Traadstarter ville ha godt utvalg.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Maa vel vaere uaapnet da?

Jeg tror ikke han faar ta inn flasker som er aapnet.

Traadstarter ville ha godt utvalg.

ja ser han skriver "bra utvalg" men han får vel bare besinne seg medmindre har vil risikere å betale avgifter. Derfor foreslo jeg "dobbel kvote" (2 helflasker/2 liter sprit, 4 flasker vin, 12 øl) å velge mest aktuelle/favorittdrikke.

og så bare fise igjennom uten å blande "myndighetene" inn i bildet.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

ja ser han skriver "bra utvalg" men han får vel bare besinne seg medmindre har vil risikere å betale avgifter. Derfor foreslo jeg "dobbel kvote" (2 helflasker/2 liter sprit, 4 flasker vin, 12 øl) å velge mest aktuelle/favorittdrikke.

og så bare fise igjennom uten å blande "myndighetene" inn i bildet.

Ser den.

Det mest praktiske, hadde jo vaert et par ti liters kanner, med hjemkokt da, saann rett over 90%.

Da er det jo bare til aa retunere, med det resterende. 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...