Gå til innhold

Finner ikke trådløst nettverk. Wifi router død?


Anbefalte innlegg

Så plutselig så finner jeg ikke mitt trådløse nettverk lenger. Har prøvd mange ulike løsninger for at dette skal vises for meg igjen, men har ikke lykkes. Har også restartet routeren. Jeg mistenker at kanskje min wifi router har tatt kvelden. Er noen år gammel.

Noen som kan hjelpe meg å feilsøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ruter er det? En gjenganger er jo at en del rutere har knapp for å deaktivere wifi, og at noen har kommet borti denne knappen.

Hvis den ikke har en knapp for å slå av/på wifi, vil ellers tipset være å gjøre en factory reset. Sjekk dokumentasjonen. Normalt sett er det en liten nedfelt knapp på baksiden merket "reset" som holdes inne i f.eks. 10 sekunder mens ruteren er påslått.

Lenke til kommentar
NULL skrev (17 minutter siden):

Hvilken ruter er det? En gjenganger er jo at en del rutere har knapp for å deaktivere wifi, og at noen har kommet borti denne knappen.

Hvis den ikke har en knapp for å slå av/på wifi, vil ellers tipset være å gjøre en factory reset. Sjekk dokumentasjonen. Normalt sett er det en liten nedfelt knapp på baksiden merket "reset" som holdes inne i f.eks. 10 sekunder mens ruteren er påslått.

Har en https://www.dlink.com/en/products/dir-842-wireless-ac1200-mu-mimo-wi-fi-gigabit-router

 

Bak på ruteren er det en liten knapp det står "WPS" på.

Og på fronten så lyser det på den med "wifi" symbolet.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Er det Samsung telefon du forsøker koble til?

Har nylig opplevd at Samsung ikke finner noe særlig med nett. Forsøkte tre telefoner med samme dårlige resultat. Synes det var rart da det normalt er masse nett i området så forsøkte på laptopen og alle i nabolaget kom opp. Forsøkte deretter en annen mobil enn Samsung og alle nettverk kom opp. Forsøkte så disse tre Samsungtelefonen igjen og ingen nett kom opp, ikke engang vårt eget.

Aner ikke hva som er feil.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan jeg vite med sikkerhet at routeren er død?

Sjekk om lysene slår seg på - eventuelt hvilke.

Prøv å ping ruteren. (ping 10.0.0.1, ping 192.168.0.1 eller ping 192.168.1.1 pleier å virke) om du har LAN.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Er det Samsung telefon du forsøker koble til?

Har nylig opplevd at Samsung ikke finner noe særlig med nett. Forsøkte tre telefoner med samme dårlige resultat. Synes det var rart da det normalt er masse nett i området så forsøkte på laptopen og alle i nabolaget kom opp. Forsøkte deretter en annen mobil enn Samsung og alle nettverk kom opp. Forsøkte så disse tre Samsungtelefonen igjen og ingen nett kom opp, ikke engang vårt eget.

Aner ikke hva som er feil.

Nei, det er både med min motorola telefon og konas samsung. Finner heller ikke trådløst på pcen jeg bruker nå, som er stasjonær. Bruker kablet nå, men bruker vanligvis trådløs på stasjonær også

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Sjekk om lysene slår seg på - eventuelt hvilke.

Prøv å ping ruteren. (ping 10.0.0.1, ping 192.168.0.1 eller ping 192.168.1.1 pleier å virke) om du har LAN.

3 grønne lys lyser.

1. på

2. wifi

3. Der nettverkskabelen er plugget i

Lenke til kommentar
nightowl skrev (18 minutter siden):

Høres merkelig ut: At lyset for WiFi står på, men at WiFi ikke dukker opp.

Kanskje en factory reset kan hjelpe.

ja jeg vet. Får prøve en factory reset

Etter factory reset lyser ikke wifi symbolet lenger.

Finner heller ikke nettverket i listene mine.

 

Rettelse: WIFI lyset er på igjen.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 21.6.2023 den 12.45):

Etter factory reset må du trolig konfigurere ruteren på nytt, med mindre du ikke hele tiden har kjørt med evt. nettverksnavn og passord som var satt opp på fabrikk og vel også da skulle vært der nå etter factory reset.

Ja nå er det ille. Mistet etterhvert (etter restart av pcen) også kabelnettet. Så nå er jeg helt uten nett. Ja kom opp et slikt konfig bilde på pcen men tror den bare gikk bort igjen. Får prøve igjen når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar

Har kontaktet internettleverandøren min og de sier ingenting er feil med nettet mitt i hvert fall.

Det er veldig mye rart som skjer og jeg klarer ikke se sammenhengene men her er litt info:

 

1. I dag fikk kona opp en wifi konfigureringsboks opp på sin laptop, og hun fikk fullført prosessen. Skrev inn brukernavn(nettverksnavn) og passord. Trodde da at wifi ruteren var konfigurert men kom alikevel ikke på nett via wifi.

2. Tidligere var stasjonær pc koblet til en slik switch tror jeg, og denne switichen hadde igjen en kabel som var koblet til veggen. Men nå virker bare kabel nett hvis jeg er koblet direkte til veggen. Og jeg måtte gjøre mye diagnose før jeg fikk det til å virke. 

nettverkstilbakestilling.thumb.PNG.098cdcd9b5a38da09f579428df000f64.PNGkabelinternett.PNG.000e4a1f1eb9e8a779b74c8a34dd9261.PNGdiagnose.PNG.caec2e24aa5ae66e96f882187b43e5bc.PNG

Lenke til kommentar

Nå tror jeg endelig at jeg skjønner problemet ditt. 😀

Du har brukt denne boksen som trådløst aksesspunkt, muligens også svitsj for kabeltilkobling. Og ikke som ruter, fordi du allerede er bak en ruter et annet sted - derav muligheten for å få Internett ved å bruke nettverkskontakten på veggen direkte.

Hvis WLAN-et dukket opp for din kone, tyder det på at du faktisk har WLAN igjen etter nullstillingen. Du trenger bare gå inn på boksen og skru av DHCP - denne står på som standard. I tillegg må du sette en statisk IP-adresse som aldri vil bli forsøkt brukt, pluss riktig subnett. Dette gjøres best ved å logge inn på den egentlige ruteren og studere DHCP-innstillingene først. (DHCP = tjeneste for å gi IP-adresser til nettverksenheter.) Ruteren du allerede befinner deg bak, er den eneste enheten som bør gi ut adresser. Husk også å koble til boksen din riktig, jeg mistenker at du kanskje har benyttet WAN-porten ("Internett-porten" = gul farge), i stedet for en vanlig nettverksport. Da blir det enda mer krøll ..

Dette er ganske enkel nettverkskonfigurasjon, men det krever bittelitt peil. Å forklare hvordan man skal gjøre alt dette og hvert trinn detaljert, via et diskusjonsforum (!), blir veldig kronglete.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har mye peiling på data var den meldingen du skrev ganske vanskelig å forstå. Men skal uansett prøve

Men her er litt mer info om hvordan jeg er koblet til:

Ut fra veggen går det en kabel inn til en switch boks.

Inn til denne switch boksen er wifi routeren koblet. Koblingen er i den gule koblingen på wifi routeren.

I switch boksen er det også en kabel til stasjonær pc som nå virker ved å være koblet til via switch boksen.

nightowl skrev (8 timer siden):

Du har brukt denne boksen som trådløst aksesspunkt, muligens også svitsj for kabeltilkobling. Og ikke som ruter, fordi du allerede er bak en ruter et annet sted - derav muligheten for å få Internett ved å bruke nettverkskontakten på veggen direkte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...