Gå til innhold

Finner ikke trådløst nettverk. Wifi router død?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok, takk. Tørr faktisk ikke prøve på dette nå, da jeg sannsynligvis ikke kommer meg på kablet nett igjen før om lang tid hvis wifi settingen ikke skulle virke. Skal prøve i kveld

Synes det er så rart at det skal være så vanskelig å komme på nett ved å bare plugge meg inn i veggen. Virker som det er noe rart fra nettleverandøren min også?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg forresten koble meg på 5 ghz wifi istedenfor 2.4 ghz? Ser jeg har 2.4 ghz nå. Er det også i settingen på wifi ruteren? Jeg kan ikke finne noe 5 ghz nettverk på telefonen min.

Lønner seg å være på 5 ghz når man er i en liten leilighet med bare 1 etasje?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan jeg forresten koble meg på 5 ghz wifi istedenfor 2.4 ghz? Ser jeg har 2.4 ghz nå. Er det også i settingen på wifi ruteren? Jeg kan ikke finne noe 5 ghz nettverk på telefonen min.

Lønner seg å være på 5 ghz når man er i en liten leilighet med bare 1 etasje?

Usikker på hvordan det er med den routeren. Jeg har bare hatt ASUS-routere de siste 10-15 årene.

Men ja, hvis du har en liten leilighet over en etasje, går det nok greit å være på 5Ghz.

Den Jensen-boksen din... Jensen er notorisk dårlig kvalitet. Jeg ville prøvd å koble utenom den, hvis jeg var deg.

 

Nå har du koblet slik: Vegg-->Jensen-->(Wan)Router(Lan)-->PC?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 minutter siden):

Usikker på hvordan det er med den routeren. Jeg har bare hatt ASUS-routere de siste 10-15 årene.

Men ja, hvis du har en liten leilighet over en etasje, går det nok greit å være på 5Ghz.

Den Jensen-boksen din... Jensen er notorisk dårlig kvalitet. Jeg ville prøvd å koble utenom den, hvis jeg var deg.

 

Nå har du koblet slik: Vegg-->Jensen-->(Wan)Router(Lan)-->PC?

Nå er jeg koblet:

Ethernet: Vegg- Jensen- PC 
Wifi ruter: Vegg - Jensen - Wifi ruter

Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

Ethernet adapter:

IPv4: 193.

Det er ikke en lokal ip-adresse. Du skal bruke routeren din som router, og den skal stå før jensenswitchen.

Altså…  vegg-->dlink-->jensen

Fra veggen skal den kobles til Wanporten på routeren. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (8 minutter siden):

Det er ikke en lokal ip-adresse. Du skal bruke routeren din som router, og den skal stå før jensenswitchen.

Altså…  vegg-->dlink-->jensen

Fra veggen skal den kobles til Wanporten på routeren. 

ok. 

Wan port= er det den gule der det står "internet" på wifi ruteren?

Da er kanskje den jensen greia overflødig. Det er allerede 4-5 andre porter på wifi rutern. Kan eventuelt koble en kabel derfra til Stasjonær pc?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (Akkurat nå):

ok. 

Wan port= er det den gule der det står "internet" på wifi ruteren?

Da er kanskje den jensen greia overflødig. Det er allerede 4-5 andre porter på wifi rutern. Kan eventuelt koble en kabel derfra til Stasjonær pc?

Ja, er nok den det står internet på. 

Ja, den er overflødig hvis du har nok porter på routeren, og ikke skal koble opp flere enheter et stykke unna routeren. Da er det kjekt med switch.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (40 minutter siden):

Bare redd for at når jeg gjør dette som du sier vil jeg miste internett. Hvordan kan jeg få IP adressen når jeg ikke er på nett?

Routeren din får IP på samme måte som PCen din får det. Så lenge du får IP når du kobler PCen din til veggen, vil du få det med router også.

Viktig at du bruker WAN/Internet mellom router og vegg og LAN mellom PC og router. Når du har koblet det til, restarter du routeren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 minutter siden):

Routeren din får IP på samme måte som PCen din får det. Så lenge du får IP når du kobler PCen din til veggen, vil du få det med router også.

Viktig at du bruker WAN/Internet mellom router og vegg og LAN mellom PC og router. Når du har koblet det til, restarter du routeren.

Når du sier restarter så er det bare å slå power av og på? Ikke å resette ruter?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (19 minutter siden):

jeg har trua

Nå er det nesten julestemning her. Etter at jeg gjorde som du sa så har jeg fremdeles nett på kabel på stasjonær og jamen trengte jeg bare å trykke på connect på telefonen min og så var den koblet på wifi!

 

Jeg aner ikke hva som har gått galt tidligere, fordi jeg gjorde ingen endringer på pc eller på koblinger før plutselig wifi forsvant

 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (8 minutter siden):

Nå er det nesten julestemning her. Etter at jeg gjorde som du sa så har jeg fremdeles nett på kabel på stasjonær og jamen trengte jeg bare å trykke på connect på telefonen min og så var den koblet på wifi!

 

Jeg aner ikke hva som har gått galt tidligere, fordi jeg gjorde ingen endringer på pc eller på koblinger før plutselig wifi forsvant

 

Så bra! Skjønner at det nesten er julestemning da, ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...