Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det variasjoner i blodtrykket?


Gjest a067c...794

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første jeg bemerka er at du har ett relativt lavt blodtrykk på mange av målingene, har du noen symptomer fra det? Noen har lavere blodtrykk enn "skole bok" verdiene og det er sa normalt for noen, men ville anbefalt deg en tur til legen for oppfølging av det, hvertfall hvis du har symptomer.

Blodtrykks målinger kan bli påvirket av ekstremt mange ting, bare det at du snakker kan gi små endringer.

Andre ting som kan påvirke er stress, plassering av blodtrykksmansjett, kroppstilling, hvor lenge du var i hvile før du tok blodtrykk, væske balanse, elektrolytter balanse, hormon balanse.  Og mange mange flere som jeg ikke husker i farten.

Kroppen styrer blodtrykket med hjelp av hvor kraftig hjertet slår, hjertefrekvens, hvor stramme/slappe blodårene er i kroppen, med hjelp av RAAS (hormonstyring av langtidsblodtrykk som involverer flere prosesser i nyrene), nervesystemet regulerer blodtrykket ut ifra om du er parasympatikus (avslappet modus) eller sympatikus (kamp/flukt) stimulert. Jeg forklarer det ikke i detalje men som du ser så er det ganske komplisert og flere prosesser som kan påvirke blodtrykket.

 

Utstyret kan også være nøyaktig/unøyaktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest a067c...794
18 hours ago, Sippe said:

Det første jeg bemerka er at du har ett relativt lavt blodtrykk på mange av målingene, har du noen symptomer fra det?

Lite energi? Jeg kan ikke så mye om blodtrykk. 
 

ser ut til at det har gått litt opp i det siste så da er vel det bra? 

 

IMG_2242.thumb.jpeg.1283603fe0ebf1ef99dbe8ea3d9ef76d.jpeg

Anonymous poster hash: a067c...794

Lenke til kommentar

Litt vel manisk med så mange målinger, og jeg antar at mange av de målingene er feilverdier.
Det er nok hovedårsaken til de "ville" variasjonene.

Men sånn generelt er blodtrykk/puls lav rett etter søvn og kan være ganske høye ved stress. både psykisk og fysisk stress.

Når muskler (eller overvekt) klemmer på blodårene vil jo både systolisk og diastolisk trykk øke betraktelig.

Lenke til kommentar
  • Gavekort låst og gjenåpnet denne emne
Fartnoccio skrev (5 timer siden):

Litt vel manisk med så mange målinger

Mulig det burde spres mer utover flere dager, men utifra det jeg har lest så burde man ta en del målinger og så ta gjennomsnittet av disse målingene. 12 målinger leste jeg en plass. Det fjerner nok en del av unøyaktigheten.

Gjest a067c...794 skrev (19 minutter siden):

Synes du den fungerer greit? Jeg vil vel tro at de på overarmen er mer nøyaktig, siden det er den typen de bruker hos leger.  Men stort sett er det vel kun nødvendig å måle hvis legen mener at du burde gjøre det. Ta resultatene til legen så kan de tolke målingene.

Lenke til kommentar
Gjest a067c...794
5 minutes ago, Comma Chameleon said:

Mulig det burde spres mer utover flere dager, men utifra det jeg har lest så burde man ta en del målinger og så ta gjennomsnittet av disse målingene. 12 målinger leste jeg en plass. Det fjerner nok en del av unøyaktigheten.

Synes du den fungerer greit? Jeg vil vel tro at de på overarmen er mer nøyaktig, siden det er den typen de bruker hos leger.  Men stort sett er det vel kun nødvendig å måle hvis legen mener at du burde gjøre det. Ta resultatene til legen så kan de tolke målingene.

Den gir error hvis man ikke holder armen riktig. Den har en slags kalibreringsfunksjon som indikerer når du holder armen riktig i forhold til hjertet. Leste litt om blodtrykksmåling en gang hvor det stod om variasjoner på blodtrykk selv på legekontor. 
 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/legetrykk-eller-kontortrykk-blir-blodtrykket-kunstig-hoyt-pa-legekontoret/

Så jeg tar høyde for feilmargin. Men alle målinger er i alle fall gjort liggende. 

Anonymous poster hash: a067c...794

Lenke til kommentar
Gjest a067c...794
2 minutes ago, Gavekort said:

Hypotensjon har ganske tydelige symptomer i form av svimmelhet, slapphet og avsviming, så om kroppen din ikke sier deg noe så er tror jeg det er hypokondri du har, ikke hypotensjon.

Jeg er sengeliggende meste av døgnet. Har hatt forbigående svimmelhet men regner med at det er krystallsyken. 

Anonymous poster hash: a067c...794

Lenke til kommentar
Gjest a067c...794 skrev (17 timer siden):

Jeg er sengeliggende meste av døgnet. Har hatt forbigående svimmelhet men regner med at det er krystallsyken. 

Anonymous poster hash: a067c...794

Ved krystallsyke bør du få gjennomført epleys manøver (f eks hos fysio eller lege), og du må i tillegg være (i passende mengde) aktivitet fremover - det bedrer svimmelheten, ikke det å ligge i ro hele tiden, det kan tvert imot gjøre deg mer svimmel. Prøv gjerne vestibulære øvelser. 

Blodtrykksmåling ved håndledd er ikke pålitelig. Du må bruke blodtrykksmåler ved overarm. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...