Gå til innhold

Stille inn gir foran


RRhoads

Anbefalte innlegg

Kjøpte en brukt sykkel her om dagen. Girene foran er litt unøyaktige, dvs jeg får ikke kjedet på tannhulet/giret i midten. Når jeg girer fra laveste til det som skal være midterste, går den for langt og til høyeste gir. Det virker som at girspaken girer for langt.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Har du en mutter på girhåndtaket som justerer strammingen på vaieren?

Ja, har det. Men selv om jeg nå har justert den til det slakkeste, så girer den helt opp

Dr. Brodsky skrev (38 minutter siden):

Jeg vil tro at det enkleste er å finne en video på YouTube som viser hvordan du gjør det.

Jepp, har sett videoer, men har ikke funnet noen som tar seg av mitt problem. De videoene jeg finner, tar seg av de to skruene som justerer ytterkantene.

Mechablast skrev (24 minutter siden):

Justere skruen/mutteren på giret, til den girer nøyaktig, evt sjekke girvelgeren og bytte den

Har justert disse. Det virker som at det muligens er girvelgeren som er problemet når den strammer vaieren veldig mye per trinn. Går tungt gjør den også.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, RRhoads said:

Ja, har det. Men selv om jeg nå har justert den til det slakkeste, så girer den helt opp

Jepp, har sett videoer, men har ikke funnet noen som tar seg av mitt problem. De videoene jeg finner, tar seg av de to skruene som justerer ytterkantene.

Har justert disse. Det virker som at det muligens er girvelgeren som er problemet når den strammer vaieren veldig mye per trinn. Går tungt gjør den også.

Kan hende wire er for stram i utgangspunktet. Løsne klemma for wire, sett justeringskrue ved girvelger i midtstilling (og eventuelt en justeringskure ved giret foran). Så fester du wire *passe* stramt. 
Er noe ordentlig knot dette utgamle systemet for gir på "tråkkere", men har man gjort det utallige ganger så går det vel som en lek for de som har "teken".. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det krankgiret som er problemet? Det er det som er helt nederst under setet mellom pedalene. Navgiret er det bakerste. Greit å begynne med det aller mest elementære når det kommer til fjernhealing. 

Om girene må strammes er det to kategorier. Grov og finjustering. Får du ikke justert skikkelig med finskruen på sykkelstyret må du grovjustere ved å løsne selve vaieren med unbrako og stramme inn litt der nede og etter det for så å finjustere med skruen på styret. NB! Husk å skru helt inn skruen på styret før du strammer vaieren, slik at du kan jobbe deg utover altså finjusteringen.

Enkelt forklart, vaiere "strekker" seg ved bruk, så justering må til en gang iblant. Det finnes som regel to stoppeskruer på girskiftere. Disse stopper girskifterne fra å bevege seg for langt ut mot ytterkantene slik at kjedet ikke hopper av. Ikke prøv å skru på disse før du er sikker på at det er nødvendig. 

Det beste er at du henger opp sykkelen på et stativ (i løse luften) og prøver å fikse ved å justere den inn mens du trør med pedalene og justerer litt etter litt så ser du om du er på rett vei.

Er det 2 eller 3 gir på kranken din og hvor mange gir bakerst? Greit å vite ved diagnostisering..

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (3 minutter siden):

Er det 2 eller 3 gir på kranken din og hvor mange gir bakerst? Greit å vite ved diagnostisering..

Kommer tilbake til det andre, både det du og han over skrev, etter at jeg har vært ute og testet. Skal ut og teste litt det dere har skrevet nå. Setter veldig pris på hjelp.

Det er 3 gir. Det er det midterste giret den hopper over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå at for å få justert sykkelgirene 100% må sykkelen henges opp slik at man kommer til der det trengs og får gjort en skikkelig jobb. Er nødvendig med litt kirurgi og da må pasienten som regel "legges inn"

Prøv å ha kjedet sånn cirka på det midterste giret bakerst når du justerer. Ikke det tyngste ei heller det letteste, men et sted midt imellom. Det er "sweetspotten"

Glemte å nevne at du MÅ ha krankgirveksleren i det laveste/slakkeste giret før du strammer vaieren. 

Det er også en mulighet for at vaieren må skiftes ut om den er for kort til å strammes tilstrekkelig. Dette har med hvor kort den ble klippet forrige gang vaieren ble skiftet.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Bare å sprute på litt Zalo på girskifterne så blir det lettere å gire. Har du WD40 funker det også. Bare å bruke liberalt men ikke på selve kassetten/tannhjulene kun de bevegelige delene.

Sjekk på undersiden av sykkelen ved kranken. Det finnes en plastdel under der med noen spor i for vaierne. Viktig at vaierne ikke har hoppet ut av disse sporene. Du må snu sykkelen på hodet for å sjekke dette. Her kan vaieren ha gnaget seg litt ned i plasten slik at denne delen må byttes. Symptomer er som regel treg giring, men uansett bare sjekk i tilfelle.

Husk at du kan smøre vaierne også inni strømpene. Alt for litt smoothere giring 😉

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Gjest Baardsen

Skal teste dette i morgen. Mener bestemt at vaieren kommer inn fra oversiden, men mulig jeg tar feil.

Sykkelen bærer preg av at den er noen år, men virker som en grei sykkel. Skivebremser og greier. Dempegaffelen virker som den sitter fast, og det er ikke noe lockout her, som det er på min egen. Ikke noe big deal, da hun som skal bruke den, kun bruker den rundt omkring på asfalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, RRhoads said:

@Gjest Baardsen

Skal teste dette i morgen. Mener bestemt at vaieren kommer inn fra oversiden, men mulig jeg tar feil.

Sykkelen bærer preg av at den er noen år, men virker som en grei sykkel. Skivebremser og greier. Dempegaffelen virker som den sitter fast, og det er ikke noe lockout her, som det er på min egen. Ikke noe big deal, da hun som skal bruke den, kun bruker den rundt omkring på asfalt.

Er jo forskjellige patenter på markedet men den vanligste varianten på litt eldre sykler er vel at krankgiret går via en vaier på undersiden av rammen. Men for all del, det blir bare gjetning dette når ikke jeg vet hva slags sykkel du har. Bilder er fint.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...