Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til god maling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har god erfaring med Butinox sin selvrensende maling, malte med den 12 års garanti malingen deres for 6-7 år siden og det ser like bra ut, dette var da fasaden på terassen, nå skal jeg male hele huset og har kjøpt den som har 16 års garanti.

Malingen er veldig lett og jobbe med og i dag ble jeg akkurat ferdig med å male siste oppi takutstikk rundt huset, altså oppi taket om du vil, det er ikke mange dråpene jeg har mistet ned, det fine med denne er at man kan male strøk to etter 2 timer :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 minutter siden):

Vi malte hytten med Drygolin Extrem for en del år siden og jeg er overrasket over hvor bra den har holdt på glansen. Å sammenligne disse malingene er nesten som å sammenligne Pepsi Max og Cola Zero. 

Håper jeg har kjøpt Pepsi Max :p 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (11 minutter siden):

Vi malte hytten med Drygolin Extrem for en del år siden og jeg er overrasket over hvor bra den har holdt på glansen. Å sammenligne disse malingene er nesten som å sammenligne Pepsi Max og Cola Zero. 

Skal det males her. Saa blir det Drygolin.

Den har "alltid" vaert nummer 1.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 timer siden):

Skal det males her. Saa blir det Drygolin.

Den har "alltid" vaert nummer 1.

Vi malte gamlehuset med Drygolin, ikke fornøyd med malingen, altså glans og sånn var nå grei, men vil ikke si det var hverken bedre eller verre enn Butinox, ikke er malingen noe lett og male med heller, drypper jo nesten bare du ser på kosten.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det meste av maling du får kjøpt nå om dagen er svært bra. Det handler mest om gode og dårlige kjøp. Vil anbefale Maxbo's Harmony Max (selvrensende) som jeg har veldig god erfaring med. Dette er egentlig en Gjøko-maling, som Maxbo selv mener er bedre enn Jotun Extreme. I forhold til sistnevnte sparer du en tusenlapp pr. spann.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 timer siden):

Vi malte gamlehuset med Drygolin, ikke fornøyd med malingen, altså glans og sånn var nå grei, men vil ikke si det var hverken bedre eller verre enn Butinox, ikke er malingen noe lett og male med heller, drypper jo nesten bare du ser på kosten.

 

Har også dårlig erfaring med Drygolin, var faktisk så ille at vi trodde det var produksjonsfeil. Den billige varianten ville ikke tørke og den dyre varianten sprakk opp.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (49 minutter siden):

Har også dårlig erfaring med Drygolin, var faktisk så ille at vi trodde det var produksjonsfeil. Den billige varianten ville ikke tørke og den dyre varianten sprakk opp.

Ja det trenger ikke å være best bare for det står "Jotun" på ting, desverre så er folk flest hjernevasket til å tro at kjente merkevarer er best.

Forøvrig så er Scanox som lager Butinox malingen ett datterselskap av Jotun.

Når det gjelder malekost så er jeg glad i Jordan sine, dog koster de litt, men den jeg har brukt ute nå har jeg sikkert hatt i 3-4 år og den er akkurat like god som ny, bare vaske den i vann etter hver bruk (Jordan Oval 45mm) har også ivestert i noen billige Infra koster (forøvrig så er Infra sin innemaling meget bra, lages av Gjøko for Coop) tviler på de er like bra som jotun sine koster men vi får se.

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på at du ikke maler vegg som solen står og skinner på; da tørker malingen ut før den får satt seg samt at deler av malingen fordunster fortere enn resten sånn at den neppe holder de lovede antall år. En vask av veggen før man maler er også anbefalt 😊 Jula har en teleskopisk vaskebørste som man kobler på hageslangen om ikke du allerede har noe som kan brukes?

Lenke til kommentar
NoBo skrev (4 minutter siden):

Pass på at du ikke maler vegg som solen står og skinner på; da tørker malingen ut før den får satt seg samt at deler av malingen fordunster fortere enn resten sånn at den neppe holder de lovede antall år. En vask av veggen før man maler er også anbefalt 😊 Jula har en teleskopisk vaskebørste som man kobler på hageslangen om ikke du allerede har noe som kan brukes?

Skal man male kan man bruke 50/50 med vann og klor, bare spraye på hele veggen og spyle av med høytrykkspyler (Men hold litt avstand til veggen så du ikke spyler vann inn i veggen) Dritten bare renner av med denne blandingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker litt av hvert. Jeg har en AVA P60, kost på teleskopstang og hageslange. Brukt kraftvask i dag, men har litt noia for å få det på vinduene mine, jeg har selvrensende vinduer. Har funkis, så har MANGE vinduer, og det gjør det vanskelig.
I morra kommer det bomlift, jeg har rabatter igjennom jobben, og den har jeg til mandag ettermiddag. Så håper å bli ferdig med å vaske 2.etg imorra og begynne å male der som jeg har vasket i dag

Jeg må si, satan så kjedelig vaskejobben er! Og jeg var ikke fornøyd med kraftvasken i begynnelsen, for soppen ville ikke vekk! Selv om jeg skrubbet og skrubbet. Men nå som jeg ser på det i kveld, så ser jeg soppen er borte likevel. Lurer på om det er fordi soppen er drept? Varmen gjør også at veggene er knusktørre allerede, kunne begynt å male nå, men nå har jeg tatt meg en øl og kikker litt på golf så det får bli i morra tidlig

EDIT: Av en eller annen grunn så får jeg ikke fjernet denne smileyen 😮

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Da har det gått noen bøtter Futura 16. Veldig enkelt å male med, og jeg syns den dekker kjempebra. Finishen blir et knepp mattere enn inntrykket jeg fikk i butikken, men siden jeg bor i en funkis så er det bare positivt. Håper egenskapene er verdt pengene, det er jo ingen billigmaling. Men jeg syns i alle fall den var fin :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...