Gå til innhold

Gamal tv-serie frå vestlandsbygd i Hordaland/ Bergen


Anbefalte innlegg

Hei!
Noken som huskar namnet eller tittelen på ein gamal tv-serie som truleg gjekk på NRK på syttitalet?  Eg meiner ein ung Jon Eikemo òg var med.  TV-serien skildra det trøtte og rolege dagleglivet i ei vestlandsbygd truleg i Hordaland eller kanskje Bergen?  'Nei ikkje i dag, men i måro den dag' var gjennomgangstonen i filmen.  Dialekten meiner eg heilt sikkert var frå Hordaland.  Fint om noken kan hjelpe!
Mvh hm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eides.bensinstasjon skrev (4 timer siden):

Fint om noken kan hjelpe!

Har aldri hørt om serien, men etter litt enkel googling finner jeg ut at det må være Maksveringar.  Uansett om dette kostet meg noen ekstra klikk, er det interessant å se på husene og innredningen fra den gangen. De mellommenneskelige forholdene virker å være litt slitsomme, flere som har konflikter gående. Blant annet to enstøinger som bor like ved hverandre, de har stadige konfrontasjoner. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (1 time siden):

Har aldri hørt om serien, men etter litt enkel googling finner jeg ut at det må være Maksveringar.  Uansett om dette kostet meg noen ekstra klikk, er det interessant å se på husene og innredningen fra den gangen. De mellommenneskelige forholdene virker å være litt slitsomme, flere som har konflikter gående. Blant annet to enstøinger som bor like ved hverandre, de har stadige konfrontasjoner. 

Den tok du  kjapt?

Kanskje du klarer denne ogsaa?

Ogsaa i fra Hordaland, for det meste, skuespillere i fra det fylket. Rene skjaere kultfilmen.

To gamle enslige broedre, som bor i samme huset En gaar og skrur opp lyden paa radien og den andre, gaar og skrur den ned. Den store happeningen, er den dagen vaskekona kommer, da starter de dagen med ei halv ei, gaar og smugdrikker og  sjuler det for hverandre og sitter helt i transe og smiler fornoeyd, naar ser paa henne, vaske huset.. Plutselig dukker det opp, en soenn, som den ene broren, har ansvaret for etter, en 25 aar, gammel mopedferie i sverige. Da skjaerer det seg, mellom dem, Den avsluttes med, at den barnloese broren, forlater huset, med en koffert og gaar paa bussen, der du ser den kjoerer avgaarde.

Den eneste, skuespilleren, jeg kjente igjen, var han postbudet, han med tannpussevisen. Han hadde bare en gjesterolle.

Hadde vaert kjekt aa se igjen. Hvis jeg vet hva jeg skal soeke paa, kanskje den er paa You tube?

Kult, hvis du klarer den?

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Den tok du  kjapt?

Var opplysningen om Jon Eikemo som gjorde det, har du noen tilsvarende opplysninger? Som årstall, skuespillere, sted... Fjernsynsteatret kan vel sees på Nrk nett-tv. Kan kanskje hjelpe å spørre NRK Hordaland. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (2 minutter siden):

Var opplysningen om Jon Eikemo som gjorde det, har du noen tilsvarende opplysninger? Som årstall, skuespillere, sted... Fjernsynsteatret kan vel sees på Nrk nett-tv. Kan kanskje hjelpe å spørre NRK Hordaland. 

Riktig, husker bare, jeg saa den en gang til, for 30 aar siden. Men ikke saa lenge etter, den foerste, tror jeg.

Tror NRK Hordaland, er et godt tips. Skal ikke forundre meg, om de, var inni bildet

Sende dem en mail, kanskje?

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Karltorbj skrev (På 1.6.2023 den 21.56):

Den tok du  kjapt?

Kanskje du klarer denne ogsaa?

Ogsaa i fra Hordaland, for det meste, skuespillere i fra det fylket. Rene skjaere kultfilmen.

To gamle enslige broedre, som bor i samme huset En gaar og skrur opp lyden paa radien og den andre, gaar og skrur den ned. Den store happeningen, er den dagen vaskekona kommer, da starter de dagen med ei halv ei, gaar og smugdrikker og  sjuler det for hverandre og sitter helt i transe og smiler fornoeyd, naar ser paa henne, vaske huset.. Plutselig dukker det opp, en soenn, som den ene broren, har ansvaret for etter, en 25 aar, gammel mopedferie i sverige. Da skjaerer det seg, mellom dem, Den avsluttes med, at den barnloese broren, forlater huset, med en koffert og gaar paa bussen, der du ser den kjoerer avgaarde.

Den eneste, skuespilleren, jeg kjente igjen, var han postbudet, han med tannpussevisen. Han hadde bare en gjesterolle.

Hadde vaert kjekt aa se igjen. Hvis jeg vet hva jeg skal soeke paa, kanskje den er paa You tube?

Kult, hvis du klarer den?

 

Dette er filmen Eggs av Bent hamer 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...