Gå til innhold

Mobilkranfører


Gjest ac7a8...fad

Anbefalte innlegg

Gjest ac7a8...fad

Hei!

Jeg vurderer å bli mobilkranfører, og lurer på om noen kan svare på om det er mulig å ta med hund på jobb?


Vet det ofte kan bli lengre dager, og da hadde det vært perfekt om hunden kunne blitt med i lastebilen/mobilkrana. 

Anonymous poster hash: ac7a8...fad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv eller ring til Arbeidstilsynet.

Det høres ut som en stor HMS risiko, overrasker meg sterkt om det tillates.

Hunden kan bli skremt/stresset av brå lyder med mer, en brå og feil bevegelse på en joystick og annet kan gi ulykke.

Endret av plankeby
Ser det nevnes mobilkran. Hund i lastebil førerhus blir litt annet.
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Skriv eller ring til Arbeidstilsynet.

Det høres ut som en stor HMS risiko, overrasker meg sterkt om det tillates.

Hunden kan bli skremt/stresset av brå lyder med mer, en brå og feil bevegelse på en joystick og annet kan gi ulykke.

Helt enig,kan aldri tenke meg, at det gaar.

De kjoerer en beinhard sikkerhet.

Lenke til kommentar
Gjest ac7a8...fad skrev (6 timer siden):

Hei!

Jeg vurderer å bli mobilkranfører, og lurer på om noen kan svare på om det er mulig å ta med hund på jobb?


Vet det ofte kan bli lengre dager, og da hadde det vært perfekt om hunden kunne blitt med i lastebilen/mobilkrana. 

Anonymous poster hash: ac7a8...fad

Har hvist kuppa traaden her jeg,

Er den liten eller stor?

Hundebur? 🤥

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

HVORFOR?

Hvis man i praksis ikke kan ta seg av en hund slik man bør, er man da egentlig skikket til å være hundeeier? Eventuelt, kan man timeshare hunden med andre slik at hunden får den tid, trening og oppmerksomhet den fortjener? Opplegget som skisseres høres mildt sagt ikke ideelt ut for hunden. Kanskje hundehold egentlig ikke er noe for en kranfører med lange dager på jobb, men jeg skjønner jo at man kan ha følelser for denne vennen. Men er det fornuften eller følelsene som vinner fram?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kranfører, spesielt på anlegg, kan ha en hektisk hverdag på jobb hvor det å ivareta hunden ikke kan stå i fokus om man faktisk ønsker å drive med akkurat dette. Tar du med deg hund på jobb bør du være klar over at de færreste er interessert i å måtte stoppe sitt arbeid fordi du må lufte dyret i 10 minutter nå og da. I verstefall kan dette bety at din arbeidsgiver får en telefon med klar beskjed at det er uaktuelt at du dukker opp igjen dagen etterpå med hund, eller i det hele tatt får lov til å komme tilbake på arbeidsplassen fordi din oppdragsgiver har tapt mye tid på ditt dyr.

Hundens velvære kan rett og slett ikke stå i fokus på hektiske dager, så spørsmålet her er om det er verdt å ha med dyret på jobb av denne grunnen. Det skal jo sies at det finnes og dager man knapt gjør noe og har mer enn nok tid til å drive med dyret i vente på neste hiv.  

Når det er sagt har jeg sett folk ha med seg hund (av mindre rase) i mobilkran ved flere anledninger, og det har fremstått som problemfritt. Det kan være litt kjedelig for dyret å ligge på gulvet annet enn i lunsjpausene, og man som sjåfør må vel nesten avse de 1 eller 2x 30 minuttene man har på en arbeidsdag til dyret og en god luftetur.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):

Eller sette den i baand, til et tre, mens han bruker kranen?

Helst ikke. Inne på anlegg hvor de fleste mobilkraner befinner seg så foregår det mye annen aktivitet og et vilt dyr, selv om det står i bånd, kan være utsatt for risiko. Det er og heller uheldig om dette treet befinner seg på utsiden av byggegjerdet.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Skriv eller ring til Arbeidstilsynet.

Det høres ut som en stor HMS risiko, overrasker meg sterkt om det tillates.

Er vel lurere å kontakte en potensiell arbeidsgiver og høre med denne om hvordan det stiller seg å ta med dyr på arbeidsplassen sin.

plankeby skrev (2 timer siden):

Hunden kan bli skremt/stresset av brå lyder med mer, en brå og feil bevegelse på en joystick og annet kan gi ulykke.

Miljøtrening bør være på plass før man tar med seg et dyr på jobb, uavhengig om det er i et kontorlandskap eller på en anleggsplass. Og plassering av hunden bør være en plass i førerhytten på krana der eier har god oversikt og den ikke kan gjøre ugang. Mange kraner har god plass mot døra eller frontruta til mindre hunderaser.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 minutter siden):

Er det så mye bedre at den er hjemme alene hele dagen istedenfor?

Staar og uler, hele dagen i en garde utforbi? Er enig i at det er mangen som ikke skulle hatt hund. Understreker at dette ikke er et angrep paa traadstyrer, vi vet ikke, hvordan hunden hans, har det, han bryr seg i hvert fall om den. 

Hansien skrev (5 minutter siden):

Helst ikke. Inne på anlegg hvor de fleste mobilkraner befinner seg så foregår det mye annen aktivitet og et vilt dyr, selv om det står i bånd, kan være utsatt for risiko. Det er og heller uheldig om dette treet befinner seg på utsiden av byggegjerdet.

Ser den, en hund, har ingenting, paa en arbeidsplass, aa gjoere.

Men traadstyrer, lurte paa, lover og regler, slik som jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (12 minutter siden):

Er vel lurere å kontakte en potensiell arbeidsgiver og høre med denne om hvordan det stiller seg å ta med dyr på arbeidsplassen sin.

Miljøtrening bør være på plass før man tar med seg et dyr på jobb, uavhengig om det er i et kontorlandskap eller på en anleggsplass. Og plassering av hunden bør være en plass i førerhytten på krana der eier har god oversikt og den ikke kan gjøre ugang. Mange kraner har god plass mot døra eller frontruta til mindre hunderaser.

Proevde aa google, men fant ikke noe.

Er det ingen lover og regler paa dette?

Uavhengig om den er godt dressert eller ikke?

Eller sjefen godtar det?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 minutter siden):

Proevde aa google, men fant ikke noe.

Er det ingen lover og regler paa dette?

Uavhengig om den er godt dressert eller ikke?

Eller sjefen godtar det?

Ingen konkrete lover rundt dette nei, annet enn hva arbeidsgiver eller entreprenør/oppdragsgiver selv setter rundt dyr på jobb. Derfor bør man kontakte sin arbeidsgiver før man går til anskaffelse av dyr eller faktisk søker jobb der vell viten at man må ha med dyret rundt. Tillates dette så forventes det jo at du har kontroll nok på dyret til at det er trygt at den er med på jobb, og ikke en villstyring som faktisk kan forårsake skade på materiell eller personell. Har selv aldri hørt om ulykker som er forårsaket av husdyr på anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (30 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvis man i praksis ikke kan ta seg av en hund slik man bør, er man da egentlig skikket til å være hundeeier?

Er det så mye bedre at den er hjemme alene hele dagen istedenfor?

Hvordan i all verden klarer du å lese ut fra sitatet at det er et forslag fra min side?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Hvordan i all verden klarer du å lese ut fra sitatet at det er et forslag fra min side?

Fordi jeg har et inntrykk av at det er normalt blant hundeeiere å la dyret være 8 timer + hjemme alene mens man er på jobb.

Så nei jeg leste ikke dette i innlegget ditt, men jeg synes det fortjener en sammenligning av det som fremstår som normalen blant hundeeiere med 8-16 jobb og en som ønsker å ta med dyret på jobb.

Endret av Hansien
La til litt mer forklaring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...