Gå til innhold

9700K. 1660ti. 4x8GB 2400mhz. Oppgradere hva?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ei venninne som for ca 3 år siden fikk hjelp av sin daværende kjæreste til å bygge seg pc. Problemet var at denne typen var redd for at hun skulle ha bedre maskin enn han, så han forsøkte å nedgradere alle forslagene hun selv hadde til hardware.

Hun klarte (heldigvis) å få gjennom forslaget om Intel 9700K. Hun hadde egentlig planer om RTX 2070, men det gikk han ikke med på.

 

Maskinen er som nevnt ca 3 år, og er naturligvis ikke helt up-to-date. Hun spiller tidvis såpass tunge spill som Call of Duty MW2, men sliter med å få mere enn 60-70 fps.

 

Jeg har funnet ut at hun har følgende hardware i dag:

Intel 9700k. Kjølt med 120mm AIO
MSI GTX 1660TI 
Corsair LPX. 4x8GB. Brikkene kjører på 2400mhz. Vet ikke om de har XMP som er høyere (som ikke er aktivert)
1000w PSU
Asus Strix Z390-H

 

Hva tenkes her?
Hun er på stramt budsjett

 

Jeg har ikke så god peiling på Intel. Først og fremst synes jeg ram-brikker på bare 2400mhz høres utrolig treigt ut. Skal man se om man finner et sett på 3200-3600mhz? Vil det utgjøre noe forskjell?
Skjermkortet synes jeg høres dårlig ut. Jeg kan selvfølgelig hjelpe henne med overklocking, men det vil jo ikke være et stort ytelseshopp? Tenker egentlig at man kan se om man finner et brukt 2080, 2080TI eller 3070 til en fornuftig pris. Så selge 1660ti.

Har egentlig ikke fått et godt svar på hvor mye penger hun kan legge i det. Men forstod at 3000kr var i meste laget. Jeg ser dog på Finn at 1660TI selges for 1500-2000kr, så om skjermkort skal byttes så vil hun jo få inn noe på det.

 

Hva ville dere gjort? Tenker jeg feil når jeg vurderer ram og skjermkort bytte? Holder rammen? Kan man oppnå noe ved å klokke rammen? Vil 9700K henge med dersom man putter inn et kraftigere skjermkort?

 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står vel på RAM brikkene hva type det er. Kan også leses ut av software. Jeg tror ikke det utgjør så mye i de fleste spill.

Om det er 1920x1080 skjerm:

Jeg tror jeg ville byttet bare skjermkortet til minst RTX 3060 eller Radeon RX 6600 XT (eller 6650 XT).

En oversikt over skjermkort: GPU Benchmarks Hierarchy 2023 - Graphics Card Rankings | Tom's Hardware (tomshardware.com)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Få tak i 4 av disse https://www.komplett.no/product/1191388/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/kingston-fury-beast-rgb-ddr4-3600mhz-16gb.

Riktignok "bare" CL17 selv om 16 hadde vært å foretrekke, men pris kontra ytelse og at du har en 9700K CPU, vil du ikke merke forskjellen. Sitter selv med en gammel maskin med I9-9900K, og i gaming yter den ikke nevneverdig bedre enn 9700K.

Dette skjermkortet vil være en markant forbedring https://www.komplett.no/product/1179340/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-3060-dual, mens DETTE, vil være en bedre løsning i det lange løp https://www.komplett.no/product/1242801/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/xfx-radeon-rx-6700-speedster-swft-309. Prøvd å tenke LITT økonomi på nye produkter, men dersom lommeboka hadde tillatt det, hadde jeg gått for et XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 til 7200,- og fått ytelse som et Nvidia 3080. 3070Ti er gode, men dyre kort og tomt for hos Komplett i øyeblikket. 4070 blir litt som et "nisjekort" ytelsesmessig til minimum 7900, mens du må ut med nesten 11K for et 4070Ti som ikke er fryktelig langt unna et 3090 kort i ytelse.....

Lenke til kommentar

Visst det er begrenset budsjett så ville jeg kun ha fokusert på nytt skjermkort. RAM hastighet har ikke så mye å si med mindre man har et high end skjermkort eller er veldig CPU bound.

Ser på Finn at man kan få tak i 6700XT eller 3060TI til 3500kr. Begge vil være en grei oppgradering fra 1660TI.

 

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
On 5/30/2023 at 1:01 PM, JFM said:

Mtp budsjett så er nok 6700XT eller 3060TI fra finn forslaget jeg/vi/hun heller mot

Ville gått for 6700XT da pga mengden RAM i kortet. 3060Ti har jo "bare" 8GB mens AMD har 10. En annen ting, Nvidia er ikke flinke til å følge opp "eldre" kort hva gjelder drivere. Bare følg med når du legger inn ny driver og kjør 3D-mark. For hver oppdatering blir Score'n litt og litt dårligere, mens den på AMD blir bedre og bedre. Det har vist seg nå i flere år at kokurrerende AMD/Nvidia-kort har ytelsesendringer over tid. N-vidia blir dårligere, siden de bare "prioriterer" de nyeste og rå korta, mens AMD sørger for at de gamle korta henger med på lasset med gradvis bedre og bedre score.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...