Gå til innhold

Konvertere til Linux? Par Windows spørsmål først


Anbefalte innlegg

8 hours ago, tigerdyr said:

Du kjenner vel til google docs/sheets/osv.?  Alt at dokumenter, regneark og presentasjoner har jeg der og da er det altid up-to-date og tilgjengelig fra telefonen i de sjeldne tilfelle jeg trenger det.  En gang i året bruker jeg deres "eksporter alt" fra google kontoen og lagret det på en usb disk. 

Word, Excel, osv. har jeg ikke hatt bruk for på mange, mange år.  Ser at sist jeg brukte Excel var i 2009.   Google Sheets er mye bedre for de aller fleste er i al fall min mening.  MS Office er utdatert og vil man av spesielle grunde bruke en offline løsning, har Libre Office blitt veldig bra.  Fikk moren på 75 år til å gå over til det og det greide hun helt fint - ingen support nødvendig.  

Det forutsetter en google konto og det er det ikke alle som har / vil ha 

Endret av Sidekick
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proxmox er en egen distro som installeres på en PC og styres via en Webbrowser. Den brukes til å installere Virtuelle maskiner. Man kan også bruke et program som heter VirtualBOX til å gjøre den jobben bare at da bruker man samme PC`en og installerer programmet på den.

Virtuelle maskiner smart fordi at man da kan prøve nye enn det man er vandt til. Hvis man f. eks har installert Windows 10 på selve maskina, så kan man installere f. eks VirtualBOX på Windows PC`en også kan man installere andre OS i det programmet. Men utfordringa da med Virtuelle maskiner er at de trenger maskinkraften fra Windows PC`en. Man deler altså resursene til de Virtuelle maskinene.

Man deler altså CPU, RAM og lagringsplass med den Virtuelle maskina da. Derfor bør man ha både endel RAM og lagringsplass og en grei CPU er heller ikke dumt og ha.

Hvis man f. eks har en Intel i7 2600k, 32 GB RAM og en 500 GB SSD og Windows 10. Hvis man da skal bruke virtuelle maskiner så kan man sette av 2 kjerner av CPU`en, 8 GB RAM og 120 GB lagringsplass til en virtuell maskin. Så kan man installere f. eks Linux Mint i den Virtuelle maskina slik at Mint bruker den. Når den da kjøres og du vil i tillegg bruke selve maskina til andre ting så kan nok selve Windows 10 være treigere siden at den Virtuelle maskina kjører samtidig, men hvis man avslutter Linux Mint så går man tilbake til det gamle.

Det er både fordeler og ulemper med både Dualboot og Virtuelle maskiner.

Fordelen med Dualboot er at man kan ha to OS samtidig og bruke dem hver for seg. Ulempen er at man må restarte PC`en også boote det andre OS`et hvis man vil bruke det andre os`et.

Fordelen med Virtuelle maskiner er at man installerer OS i selve OS`et som man sitter i og kan da fremdeles brukes HOST OS`et. Ulempen med Virtuelle maskiner er at man bruker resursene til Host OS`et og det betyr igjen at hvis både Host og Guest OS kjøres samtidig så vil Host os`et føles treigere hvis Guest OS kjøres samtidig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Medlem skrev (På 18.6.2023 den 13.27):

Eller, kjøre Linux på Windows via feks. VirtualBox ?
https://www.virtualbox.org/

Eller, Installere fullversjon av Linux, sett opp Wine til kjøring av Windows progs man ikke har alternativ til i Linux
https://www.winehq.org/

Mange muligheter....

Jepp, MS leverer ulike linux-distro'er i deres appstore som kan kjøre i Windows. WSL2 heter det vel. Alle kall til os-kjernen mappes om og serves av nt-kjernen. Fungerer brillefint så langt jeg vet, men kan være litt fiklete å sette opp X11-server på Windows så man får gui. Dog ikke umulig i det heletattl

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (På 18.6.2023 den 20.52):

For de som har lyst til å surre rundt med Wine så feel free, men jeg synes ikke at programmer som Microsoft Office og Adobe Photoshop hører hjemme i Linux. Jeg føler at det å bruke Windowsprogrammer i Linux blir helt feil.

Næmmen så rart, for meg blir det helt riktig :grin:

Men spøk til side, alt funker ikke like bra i wine, så det riktige her er vel å si at det blir helt feil å kjøre windowsprogrammer i wine som ikke virker. 

For min del bruker jeg det til billig sky-aksess, istedenfor å leie en dedikert windows-vm med desktop kjører jeg et urgammelt vb-program som ikke kan dø riktig ennå på en superbilling linux sky-vhost med display under x11 på pc'en lokalt. Funker til sitt bruk. Det har sine fordeler og ulemper, alt settersom man ser det. 

MS Office og PS har alternativer, men av og til vil man kjøre "originalene". Tror ingen av dem støttes spesielt bra i Wine, så de kjører jeg i vmware.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 18.6.2023 den 21.05):

Windows virus gjennom Wine er også noe å tenke på om du driver å piratkopierer software og spill. Jeg har klart meg fint uten Wine.

Windows virus gjennom Windows er også noe å tenke på om du driver å piratkopierer software og spill. Jeg har klart meg fint uten Windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, quantum said:

Jepp, MS leverer ulike linux-distro'er i deres appstore som kan kjøre i Windows. WSL2 heter det vel. Alle kall til os-kjernen mappes om og serves av nt-kjernen. Fungerer brillefint så langt jeg vet, men kan være litt fiklete å sette opp X11-server på Windows så man får gui. Dog ikke umulig i det heletattl

Orginale WSL, retroaktivt kalt WSL1, gjorde det du beskriver. Mer eller mindre baklengs wine.

WSL2 gjør ikke det, den kjører en linux i et hypervisor-bassert VM, og distroene man ser er containerisert på toppen av den. I Windows 11 følger WSLg med som standard, da kjører grafiske apps ut av boksen også. Kom støtte for systemd også for ikke så lenge siden, så da funker det meste av deamons, inkl. snapd, som vanlig på linux, siden det er mer eller mindre det det er nå.

Ikke at jeg anbefaler det for noen som vil prøve desktop-linux. Det er ikke det den er til.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Orginale WSL, retroaktivt kalt WSL1, gjorde det du beskriver. Mer eller mindre baklengs wine.

WSL2 gjør ikke det, den kjører en linux i et hypervisor-bassert VM, og distroene man ser er containerisert på toppen av den. I Windows 11 følger WSLg med som standard, da kjører grafiske apps ut av boksen også. Kom støtte for systemd også for ikke så lenge siden, så da funker det meste av deamons, inkl. snapd, som vanlig på linux, siden det er mer eller mindre det det er nå.

Ikke at jeg anbefaler det for noen som vil prøve desktop-linux. Det er ikke det den er til.

Duverden, skal si det går framover med Windows, ble nesten fristet til å prøve dette selv :-) Men som du sier, det fins enklere måter å teste på, og definitivt ikke veien å gå om man vil kvitte seg med Windows. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Medlem: Jeg vet ikke hva du mener med at alle andre kjører Microsoft Office, men du kan åpne Microsoft Office prosjekter i Libreoffice. Iallefall .doc filer og kanskje de andre formatene også. Jeg vet ikke. Jeg har ikke brukt Microsoft Office på mange år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...