Gå til innhold

Konvertere til Linux? Par Windows spørsmål først


Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha lekt litt med linux mint nå nylig, og behovet for en formatering nærmer seg da det er mye dritt på denne pc'en - kom jeg på tanken, hva med noe nytt?

Liker tanken med økt sikkerhet, åpen kildekode med god programvare i et bredt utvalg -> frihet! Og sist men ikke mist linux benytter hardwaren på en bedre måte! Data er vel tilbake fra år 2014. 2 GZ, 8 GB ram & 500 GB SSD – holder massevis til mitt bruk.

Har vært windowsbruker i alle år. Må helt tilbake til win95 der eventyret startet. Har idag win10 home, er egentlig fornøyd, men igjen se punkter over.

Har Linux Mint kopien klar liggende på USB. Lurer bare på om Windows 10 Home også har en slik løsning, om det viser jeg at jeg må tilbake til Windows? Har ikke CD-rom ei heller windows CD, men har original kjøpt lisens medfølget pc.

Har fisket ut produktnøkkelen i command med: wmic path softwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey XXX-XXX-........

Er det noe annet jeg trenger om jeg plutselig snur å må tilbake til Windows?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er mye mer programmer til Windows. Så du må tenke på om det er ett eller flere programmer du bruker på Windows som kanskje ikke finnes på Linux.

Et alternativ er å ha dual boot. Altså ha både Windows og Linux installert og velge under hver oppstart. Men det gjør at en må fordele diskplass til begge systemene og gjør installasjonen mer komplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, tigerdyr said:

Tror nok de fleste i dag kun bruker ett program, en nettleser.  

Njaaaaaaa! Tror man får en liten aha opplevelse på lik linje som man glemmer hvor mye man faktisk har og bruker mobiltelefonen til :) Når det er sagt er det kult at folk forsøker ut nye ting, så er jo bare å kjøre på og se om dette er noe som passer trådstarter og hans bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Poenget her er ikke hva andre folk bruker PC`en sin til og hvilke programmer de bruker. Poenget her er hva TRÅDSTARTER bruker PC`en sin til og hvilke programmer vedkommende trenger.

Det aller meste av det man vil bruke PC`en til går fint an å gjøre på Linux.

Det man må huske på er jo at Linux er jo ikke akkurat noe nytt. Det er jo veldig mange som har brukt Linux som desktop i MANGE år uten problemer, men joda. Jeg skjønner poenget hvis man kommer fra Windows og bare har holdt på med det i sin tid. Det er jo en overgang.

Med åra så har det jo blitt endel Nybegynnervennelige Linuxdistroer som er enkle og installere. Det blir på en måte slik at kan man å installere Windows, så kan man også å installere Linux Mint og Ubuntu. Det er bare litt annerledes.

Forøvrig, så trenger du ikke Produktnøklen om du vil tilbake til Windows 10 igjen. Det er bare og slette alle patisjoner og installere Windows på nytt igjen. Bare husk og velg at du ikke har Produktnøkkel. Det er nemmelig sånn at Windows 10 og Windows 11 for den del finner ut alt det der selv. De aktiverer seg automatisk når man kommer til Desktopen og har Internett tilkoblet.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Morsomt å se at dette innlegget skapte debatt :)

Ideen kom jeg på etter tidligere forumpost om Linux Mint. Det fungerte «out of the box» og vil påstå maskinen fikk nytt liv tross noe gammelt hardware, iht hvordan den kjørte windows.

Ser det diskuteres programvare iht operativsystem. Klart Windows har et bredt utvalgt programmer, men dog mye overpriset etter min mening. Har veldig sansen for «Gratis-Åpen-kildekode-programvare» selvsagt har begge operativsystemene dette utvalget, men følger Linux er mer bygget opp rundt dette.

Er veldig konservativ i mitt databruk. Bruker for det meste chrome til browsing mail, youtube, podcaster, netflix, spotify, open office, VLC eller stream til Tvskjerm. Gaming er lagt på hylla.

Har bare en stor oppgave før jeg kan begynne med prosjektet. Lagre viktige dokumenter og fiske fram alle passord etc. Samt vet ikke hvordan det er å lage ISO avd win10 på USB.

Lenke til kommentar

Vel. Nå har han jo installert Linux Mint da og om jeg forstod det riktig så hadde ting fungert out of box, så da er vel ikke det noe problem lenger.

Jeg er litt usikker på om Windows bruker noe særlig FAT32 lengere. Jeg tror det er mere ExFAT som brukes nå. Hvis man har EFI Partisjon så bruker den FAT32. Iallefall gjør den det på Linux.

Angående Officepakken du har valgt trådstarter. Du bør gå over til Libreoffice istede. Det er den som er mest brukt nå. Den fungerer selvfølgelig på både Windows, Linux og OSX, og den støtter .doc filer. Om jeg ikke husker helt feil så bruker Libreoffice .odf som standard, men det er ingen problem og lagre filene som noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Svein M said:

Av mye bruke Windows programmer kan nevnes:

 

5 hours ago, Svein M said:

Microsoft Office

Libre Office. Dette følger med de fleste Linux-distroer.

5 hours ago, Svein M said:

Microsoft Teams

Har vært tilgjengelig for Linux siden 2019 <link>

5 hours ago, Svein M said:

Adobe programmer

Adobe sin forretningsstrategi og målsetninger inkluderer ikke Linux.

5 hours ago, Svein M said:

Programmer for bilder

De aller fleste distroer kommer med preinstallert bildevisningsprogram. Alternativt kan Xnview MP benyttes - tilgjengelig for både Windows og Linux. Selv foretrekker jeg å installere via Flatpak.

5 hours ago, Svein M said:

Programmer for video

Her er det masse å velge i. De fleste distroer har uansett enelleranna programvare for avspilling av videoer, VLC pleier jeg å installere uansett.

Hvis det er redigering, så har man Shotcut (enkel) og Kdenlive (avansert) som gode valg.

5 hours ago, Svein M said:

Spill

Hm, tja PC'en til OP er fra 2014 :hmm:

 

13 hours ago, afixy said:

Har Linux Mint kopien klar liggende på USB. Lurer bare på om Windows 10 Home også har en slik løsning, om det viser jeg at jeg må tilbake til Windows?

Hvis du har en ekstern hdd med minst like mye ledig plass som du har brukt på den disken (partisjonen) som du har windows installert på, så kan du klone dagens oppsett slik at du kan gå tilbake slik det var på tidspunktet da du utførte kloninga.

Til det så kan du bruke f.ex. Clonezilla. Selv om det i utgangspunktet er en egen Linux distro, så støtter den både NTFS og exfat slik at du er ikke forhindret i å bruke disse filsystemene på en harddisk som du skal lagre backupen på.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som trådstarter har skrevet så har han installert Linux Mint allerede. Dualboot er sikkert fint og flott det. Kjørte det veldig mye før i tiden, men som en slags regel da er at man installerer Linux ETTER Windows og ikke før, for å slippe unødvendig krøll. Dessutten så er det litt stress med partisjoneringen når man skal gjøre plass til Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (55 minutter siden):

Selv bruker jeg ONLYOFFICE, har vist bedre støtte for Microsoft Office filer etter det jeg har lest

Jeg bruker bare LibreOffice så jeg kjenner ikke alternativene. Det har fungert fint til mitt relativt enkle bruk.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, afixy said:

Lagre viktige dokumenter og fiske fram alle passord etc.

Du kjenner vel til google docs/sheets/osv.?  Alt at dokumenter, regneark og presentasjoner har jeg der og da er det altid up-to-date og tilgjengelig fra telefonen i de sjeldne tilfelle jeg trenger det.  En gang i året bruker jeg deres "eksporter alt" fra google kontoen og lagret det på en usb disk. 

Word, Excel, osv. har jeg ikke hatt bruk for på mange, mange år.  Ser at sist jeg brukte Excel var i 2009.   Google Sheets er mye bedre for de aller fleste er i al fall min mening.  MS Office er utdatert og vil man av spesielle grunde bruke en offline løsning, har Libre Office blitt veldig bra.  Fikk moren på 75 år til å gå over til det og det greide hun helt fint - ingen support nødvendig.  

Lenke til kommentar

Da har jeg brukt litt tid gå gjennom hele pcen å hentet ut viktige dokumenter og slikt, var noe tidskrevende. Denne maskinen trenger uansett en formatering og nyinstallasjon. Så om Linux ikke skal være tingen for meg, vil jeg bare gå tilbake til en fresh win10 igjen.

Ser det diskuteres dual-boot, ikke en dårlig ide i utgangpunktet. Prøvde dette i 2007/2008 med ubuntu. Problemet var da at jeg hadde satt av for lite diskplass til Linuxen, samt at jeg heletiden foretrakk Windows. Men med kun tilgjengelig Linux vil det ikke være noe valg! Denne gang var pc-bruken hovedsakelig gaming, noe Linux ikke var greia den gang. Ser de har Steam nå, men er ikke viktig da som nevnt over er min PC bruk noe konservativ. 

germanwhip skrev (11 timer siden):

Det er også ett spørsmål om Mint har alle driverne til trådstarters maskinvare klar til bruk, eller om en må gjøre noe egeninnsats.

Enkleste må vel være å lage til en Live USB og se hva som skjer.

Dette var et veldig godt forslag!

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Proxmox og tester ut diverse linux distroer gjennom den. Litt offtopic kanskje siden det trengs en ekstra PC for jobben. Uansett har det gjort at jeg kan bruke Windows og Linux side ved side og vil gjøre en svitch til Linux lettere ettersom jeg nå kjenner mer til Linux og hva jeg kan forvente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...