Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve tilbake penger med egeninkasso


Asculf

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med egeninkasso ordningen som Debet.no tilbyr? Jeg vurderer denne metoden for å kreve tilbake mere enn 5000kr som jeg ble svindlet for av en selger på Finn.no. Det gikk litt fort, og jeg betalte dessverre for en vare som ikke eksisterer.

Takker på forhånd :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med dette, men det må vel bli veldig er det verdt det å bruke ei slik teneste for ei innkreving? Ordninga som debet.no selg er retta mot små firma som skal fakturere ofte og innimellom har inkassosaker.

Å bruke denne tenesta vil koste deg 749 kr sidan beløpet er over 3000 kr, alternativt vil det koste deg 544 kr om tar månedsabonementet til 49 kr i måneden.

Å kreve inn pengane sjølv er ganske så enkelt, mal for å sende krav finn du på nett. Du må riktignok legge ut for rettsgebyret på 1504 kr, men dette legg du inn som ein del av kravet slik at du får igjen pengane det kostar deg.

Sjølv om du får tilgang på mal frå dette firmaet så er det nok ikkje verdt å betale over 500 kr som du ikkje får igjen for å kreve inn eit einsleg pengekrav? Det er fortsatt du som må gjere jobben.
 

Lenke til kommentar

Debet er ikke et inkassoselskap (dette til tross for at formålsangivelsen deres i Foretaksregisteret bl.a. er "oppkjøp av forfalte pengekrav", noe som er inkassovirksomhet etter inkassoloven § 2). 

Det Debet tilbyr i henhold til sine egne nettsider er mer eller mindre "hjelp til selvhjelp" - det vil si at du selv må legge inn relevante tall, og så hjelper Debets software deg med å regne ut relevante frister og produsere dokumenter. Du er selv ansvarlig for det du legger inn i Debets software.

Utfordringen med Debets egeninkasso er selvfølgelig den samme som Debet selv hevder at er utfordringen med inkassoselskaper - du bruker et fordyrende og forsinkende mellomledd. Hvis du er blitt svindlet, så vil ikke svindleren betale deg tilbake bare fordi du sender et brev som ser formelt ut og har lagt på et purregebyr. 

Inkassoselskapsmodellen er mer eller mindre Faktura - Purring - Inkassovarsel - Betalingsoppfordring - Salærdobling - Tvistevarsel - sak til namsmannen. 

Debets modell er mer eller mindre Faktura - Purring - Inkassovarsel - Betalingsoppfordring - Tvistevarsel - sak til namsmannen. 

Den korteste lovlige modellen er Faktura - Tvistevarsel - sak til namsmann/forliksråd. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

Det ble ikke til at jeg brukte noen form for inkasso siden det virker som det er et falskt navn og/eller adresse bak svindlerens telefon nummer. Men jeg anmeldte saken til Politiet og har fått bekreftelse på anmeldt forhold. 
Men det er en setning i brevet som er litt vanskelig å forstå:

"Har du et erstatningskrav i saken, kan påtalemyndigheten ta det med i den videre behandlingen. Kravet må dokumenteres snarest."

Menes det med dette noe annet krav enn pengene jeg ble svindlet for? Som for eksempel noen kroner som oppreisning for fornærmelse? Jeg har vært nokså deprimert etter at dette skjedde og det påvirker livet og min hverdag generelt.
 

Lenke til kommentar
Asculf skrev (1 time siden):

Menes det med dette noe annet krav enn pengene jeg ble svindlet for? Som for eksempel noen kroner som oppreisning for fornærmelse? Jeg har vært nokså deprimert etter at dette skjedde og det påvirker livet og min hverdag generelt.

Det meines andre tap som du kan dokumentere har samanheng med saka, kan f.eks være porto-kostnadar. I ei slik sak har du mest truleg ikkje ekstrakostnadar som kan gi grunnlag for erstatning. 

Oppreising vil ikkje være aktuelt i ei slik sak. 

Lenke til kommentar
Asculf skrev (1 time siden):

"Har du et erstatningskrav i saken, kan påtalemyndigheten ta det med i den videre behandlingen. Kravet må dokumenteres snarest."

Du spør ikke om dette direkte, men det er uansett greit å vite - det burde kanskje være en selvfølge at du ønsker pengene  du ble svindlet for erstattet som del av en eventuell straffesak, men det er det dessverre ikke. Hvis du ønsker å kreve erstatning for beløpet du tapte er du nødt til å skrive det eksplisitt, samt legge ved dokumentasjon, f.eks. skjermbilde av transaksjon e.l.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Om det dreier seg om nettsvindel kan du jo kreve pengene refundert gjennom nets - jeg gikk på en smell for en stund siden med falsk webshop som bare tok pengene mine uten å svare/sende noen produkter. Anmeldte bedrageriet til politiet og sendte inn en reklamasjon hos nets.no for å få pengene tilbakeført.

 

Snakk med banken din om hvordan dette kan gjøres og hva de vil ha av dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (2 timer siden):

Om det dreier seg om nettsvindel kan du jo kreve pengene refundert gjennom nets - jeg gikk på en smell for en stund siden med falsk webshop som bare tok pengene mine uten å svare/sende noen produkter. Anmeldte bedrageriet til politiet og sendte inn en reklamasjon hos nets.no for å få pengene tilbakeført.

 

Snakk med banken din om hvordan dette kan gjøres og hva de vil ha av dokumentasjon.

Forutsetter at det er betalt med kort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...