Gå til innhold

kjeder du deg i kirken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
reCaptcha_senior skrev (6 minutter siden):

Er i kirken kun når man tvinges a  familiære plikter som dåp, konfirmason etc. Heldigvis ikke så ofte. Kan gå flere år mellom begivenhetene. Finnes knapt noe kjipere, særlig dåp. Det er helt pyton. 

Er i samme kategori selv, sammen med svært mange andre.

Kirken har en stor utfordring hvis den skal appellere til et bredere lag av befolkningen. 
Avveiningen mellom skriftsteder, gammeldagse salmer, bønn, høytid , orgelmusikk , mystisisme osv signaliserer at regien er bestemt av gamle menn som drømmer om fordums storhet.

Hvorfor ikke legge bibelen og salmeboken litt på hylla og heller kjøre mer moderne musikk og relevante samtaleemner ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Er i samme kategori selv, sammen med svært mange andre.

Kirken har en stor utfordring hvis den skal appellere til et bredere lag av befolkningen. 
Avveiningen mellom skriftsteder, gammeldagse salmer, bønn, høytid , orgelmusikk , mystisisme osv signaliserer at regien er bestemt av gamle menn som drømmer om fordums storhet.

Hvorfor ikke legge bibelen og salmeboken litt på hylla og heller kjøre mer moderne musikk og relevante samtaleemner ?

Eller hva med å droppe gamle tradisjoner, kun for tradisjonens del? Tipper godt over 90% av foreldre som døper barna, ikke er religiøse, og kun er i kirken når det er nevnte begivenheter. Og tipper 99% av de som sitter i kirken i en gjennomsnits dåp, konf eller begravelse lengter etter å rømme ut fort som F. 

 

Endret av reCaptcha_senior
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 timer siden):

Er i samme kategori selv, sammen med svært mange andre.

Kirken har en stor utfordring hvis den skal appellere til et bredere lag av befolkningen. 
Avveiningen mellom skriftsteder, gammeldagse salmer, bønn, høytid , orgelmusikk , mystisisme osv signaliserer at regien er bestemt av gamle menn som drømmer om fordums storhet.

Hvorfor ikke legge bibelen og salmeboken litt på hylla og heller kjøre mer moderne musikk og relevante samtaleemner ?

Det er noen som proever.

Siste konfirmasjon, jeg var i. spilte presten slagverk og det var full rock and roll.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kristen, men jo eldre jeg blir jo mer liker jeg kirken. Jeg liker den sinnsroen jeg får i en kirke og samholdet jeg føler når hele kirken synger salmer (selv om jeg ikke er kristen).

Kirkenbesøk er ikke et underholdingsmedium, men en religiøs handling, så hvis man synes det er skikkelig kjedelig og vil ha rockemusikk i kirken, så kanskje bør man finne en annen menighet eller religion. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i kirke siden jeg sluttet å være kristen, utenom konfirmasjoner og begravelser. Konfirmasjonene er stort sett kjedelige, mens begravelsen handler om noe helt annet enn kjedelig/ikke kjedelig. 

Da jeg var kristen, var jeg sjelden i kirken da også, men syntes det stort sett hadde en fin høytidelighet over seg, i sær julegudstjeneste. 

Jeg kan ikke huske at jeg kjedet meg, jeg likte å høre det presten sa og assosiere videre fra det, og jeg likte å synge med på salmene. Etterhvert ble jeg jo mer kritisk til preknene, men likte allikevel å lytte og tenke mitt rundt det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...