Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig til ekstremt lite yteles på lav RPM


Anbefalte innlegg

Julian R skrev (15 timer siden):

Har sjekket wastegaten, og den åpner og lukker seg som den skal.. Når motoren står på tomgang får man ikke dytta på den men det er vel pga vakuumet. For del holder på vakuumet.. Jeg plugga ut MAF sensoren og da går den som den skal på tomgang. Men man hører ikke den typiske «sututututu» om jeg kobler den fra. Er det trygt å prøvekjøre den men denne av?

Det går helt fint å teste med MAF utkoblet. Da går motoren i et nødprogram med forhåndsprogrammerte verdier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iknutis skrev (1 minutt siden):

Det går helt fint å teste med MAF utkoblet. Da går motoren i et nødprogram med forhåndsprogrammerte verdier.

Da skal jeg gjøre det senere i dag. Om den går som den skal med sensoren utkoblet, hva vil det si da?  

Lenke til kommentar
Julian R skrev (2 timer siden):

Ja, da er det selve sensoren det er noe galt med. Skjønner. For min del kunne det vært en ledetråd til noe annet 😂

Nei, hvis du napper ut kontakten til MAF-sensoren er det en helt klar indikator på at den enten bør renses eller byttes. :)
Hvis du skal rense den kan du prøve med elektrorens eller tilsvarende, ikke inni med børste e.l.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (3 timer siden):

Nei, hvis du napper ut kontakten til MAF-sensoren er det en helt klar indikator på at den enten bør renses eller byttes. :)
Hvis du skal rense den kan du prøve med elektrorens eller tilsvarende, ikke inni med børste e.l.

Kjørte brake cleaner og hageslange 😂 Får se om den funker bedre når jeg monterer den tilbake. Venter såklart på at det tørker. Var mye olje der inne. Og derfor olje inn i turbin viftene. Vet ikke hvorfor det er dette..?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Olje i maf? Aner ikke.

Noe helt annet:
Har det kokset rundt injektorene?
Vet du om injektortettinger er byttet?

Alle oringer og tetninger er byttet nå nettopp. Vet ikke om det har kokset. Det er hvertfall renset. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Er silen i oljereturen fra turboen inspisert/rengjort/fjernet?

Har turboen noengang blitt byttet?

Turboen ble byttet på 170'000km. Og har ikke vært borti oljereturen fra turbo. 

MEN..! Bilen kjører som den skal da jeg tok ut MAF sensoren, rengjorde denne og satt den på igjen. Da gikk den som en kule igjen :DDD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 17.5.2023 den 2.29):

Da kan det være at sila ble byttet/rengjort/fjernet i forbindelse med dette.

Den nevnte sila samt koksingen tar fort knekken på turboen.

Ja, og dette resulterer i olje inn steder det ikke skal, og mye olje i intercooler? 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 timer siden):

Ja, mangel på oljesirkulasjon i turboen medfører slitasje og overoppheting med følge at turboen kan lekke olje inn i inntaksluften.

Ja, merker jo også at turboen blir grise varm. Ikke så det ryker noe, men usikker på hvor varme disse egentlig blir.

Lenke til kommentar
Julian R skrev (12 timer siden):

Ja, merker jo også at turboen blir grise varm. Ikke så det ryker noe, men usikker på hvor varme disse egentlig blir.

Helt normalt med oljefilm i slanger på trykksiden og intercooler, har enda ikke vært borti en brukt bil som ikke har hatt det i større eller mindre grad. Eksosen går jo gjennom turboen, så den blir god og varm.
Grunnen til at jeg skriver dette er for å på en måte avdramatisere det faktum at det er olje på trykksida i motoren.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (6 timer siden):

Helt normalt med oljefilm i slanger på trykksiden og intercooler, har enda ikke vært borti en brukt bil som ikke har hatt det i større eller mindre grad. Eksosen går jo gjennom turboen, så den blir god og varm.
Grunnen til at jeg skriver dette er for å på en måte avdramatisere det faktum at det er olje på trykksida i motoren.

Men om det nærmest renner olje da? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...