Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig til ekstremt lite yteles på lav RPM


Anbefalte innlegg

Jeg har en Mazda 3 Turbo diesel (Y6).

Jeg har nettopp byttet diesel filter, og byttet diesel rør som lakk. Hadde problemer med dårlig ytelse pga falsk luft. Men har fortsatt det problemet hvor bilen ikke har noe ytelse før 3500RPM. Da går den som den skal og går sunt. Når jeg gasser på tomgang så stopper den noen ganger på 2,5k RPM, før den plutselig fortsetter opp til redline. Opplevde her om dagen at det kom noe røyk ut av eksosen, men det har vel egentlig bare skjedd èn gang. Noen som har vært borti dette før eller kan hinte til noen eventuelle feil? Får ikke opp noe feilkoder på OBD2 scanner.

Takk på forhånd!  

Endret av Julian R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (16 minutter siden):

Verd å sjekke om det kan være luftlekkasje i slangene i turbotrykksreguleringen, tur&returslange på tcv(turbo control valve).

Konge! Da skal jeg gjøre det. Takker så meget.

 

Noen andre som har noen innspill?

 

Lenke til kommentar
Julian R skrev (6 timer siden):

Hvor er disse lokalisert på denne mazdaen?

Har ikke erfaring med mazda men på opel og volvo har de føringer delvis over og like fremfor toppdekselet på motoren. De ender opp i en trykkomformingsventil som er med på å regulere trykket i turboen. Ved lekkasje i disse slangene vil du tape betydelig motoreffekt. På opelen jeg hadde var det sprekk i slangen uten noen feilmeldinger. På volvoen var det derimot ventilen som var defekt og fikk feilmelding på den når jeg kjørte diagnose. Symptomene var derimot veldig like, betydelig tap av motoreffekt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Symptomene tyder på helt åpen wastegate ventil

Hvis den har wastegate ja, de fleste moderne motorer har nå VNT-turboer men feil på det systemet utarter seg ganske likt.

Julian R skrev (41 minutter siden):

Ja, så litt på symptomene på nett. Høres ikke umulig ut. Men hvorfor ''aktiveres'' boosten på 3500 når wastegaten eventuelt er åpen konstant?

Dersom du har VNT-turbo vil justeringsmekanismen som styrer ladetrykket kunne kokse fast, slik at den kun fungerer over 3500rpm.
Det kan også være en EGR-ventil som henger i åpen posisjon på lave turtall, det har jeg opplevd selv på en Rav4.

Det kan også være feil på en eller annen sensor (luftmengdemåler eller lignende), men erfaringen min er at feil på de ofte er litt mer sporadisk mens mekaniske feil som nevnt over kan oppleves som mer fast.
Sprekk i en luftslange gir gjerne tapt effekt over hele linja.
Svart dieselrøyk fra eksosen ved pådrag er ofte et tegn på luftlekkasje, eller EGR-ventil som henger åpen.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Hvis den har wastegate ja, de fleste moderne motorer har nå VNT-turboer men feil på det systemet utarter seg ganske likt.

Dersom du har VNT-turbo vil justeringsmekanismen som styrer ladetrykket kunne kokse fast, slik at den kun fungerer over 3500rpm.
Det kan også være en EGR-ventil som henger i åpen posisjon på lave turtall, det har jeg opplevd selv på en Rav4.

Det kan også være feil på en eller annen sensor (luftmengdemåler eller lignende), men erfaringen min er at feil på de ofte er litt mer sporadisk mens mekaniske feil som nevnt over kan oppleves som mer fast.
Sprekk i en luftslange gir gjerne tapt effekt over hele linja.
Svart dieselrøyk fra eksosen ved pådrag er ofte et tegn på luftlekkasje, eller EGR-ventil som henger åpen.

Super tilbakemelding! Skal se nærmere på dette, ta av EGR ventilen, og eventuelt rense den samt sjekke ag mekanismen funker som det skal. Kanskje sjekke MAF sensoren? Plugge den ut se hva som skjer. Denne har vek en integrert wastegate, så må bare se om ikke jeg får vrikka litt på den spaken. Om det er ille må jeg besten ha ny turbo. Men sjekker alt først uansett.

Lenke til kommentar

Poenget er at turbo i de fleste biler er alt for liten. Dette for å kunne produsere ladetrykk ved lavt turtall. Over et gitt turtall må derfor dyseringen stå helt åpen eller wastegate ventilen være helt åpen for at turbindelen ikke skal få for mye turtall og dermed gi for mye ladetrykk. Motsatt vil motoren være normal men man få effekt reduksjon når ladetrykk blir for høyt om wastegate er i minimalt areal posisjon eller wastegat er klogget stengt. Dette skjer ofte på biler som kun blir kjørt med lavt turtall og lav belastning. Egentlig vanligere enn tilfellet her. Minner om tiden da turboladere var machet til full belastning og ikke hadde wastegate. Da blir motoren slik. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Poenget er at turbo i de fleste biler er alt for liten. Dette for å kunne produsere ladetrykk ved lavt turtall. Over et gitt turtall må derfor dyseringen stå helt åpen eller wastegate ventilen være helt åpen for at turbindelen ikke skal få for mye turtall og dermed gi for mye ladetrykk. Motsatt vil motoren være normal men man få effekt reduksjon når ladetrykk blir for høyt om wastegate er i minimalt areal posisjon eller wastegat er klogget stengt. Dette skjer ofte på biler som kun blir kjørt med lavt turtall og lav belastning. Egentlig vanligere enn tilfellet her. Minner om tiden da turboladere var machet til full belastning og ikke hadde wastegate. Da blir motoren slik. 

Ja, så du tror fortsatt jeg burde sjekke wastegaten? ☺️

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (1 time siden):

Skjedde akkurat det samme på en bil jeg hadde, null bunndrag og kom som en kule rundt 3000 rpm. Da var det bare en vakuumslange som hadde løsnet, mener å huske at den gikk til wastegate. 

Ok, en vakumslange som går til wastegate. Skal se om det ikke er noe sprekk eller en slange som har løsnet.

Lenke til kommentar
Julian R skrev (11 minutter siden):

Ja, så du tror fortsatt jeg burde sjekke wastegaten? ☺️

Du må sjekke turboladeren din. Det er ofte en actuator og en arm som går til vtg eller wastegate. Aner ikke hva de bruker på din bil men virkningen er den samme. Du må sjekke om den kan bevege seg. Koble den i fra actuator og se om den kan bevege seg noen cm. Gjør den den må du sjekke actuator. Denne er enten styrt elektrisk eller med vacuum. Det er veldig vanskelig å se om den beveger seg fordi den kun åpner når du har ca 0.8bar ladetrykk. Det får du aldrig når bilen ikke er belastet. Har klart det på en ford mondeo ved å bruke brems cluch og gass samtidig. Den hadde hull i ladeluft røret eieren ikke oppdaget.  Actuatoren gikk som den skulle.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (58 minutter siden):

Du må sjekke turboladeren din. Det er ofte en actuator og en arm som går til vtg eller wastegate. Aner ikke hva de bruker på din bil men virkningen er den samme. Du må sjekke om den kan bevege seg. Koble den i fra actuator og se om den kan bevege seg noen cm. Gjør den den må du sjekke actuator. Denne er enten styrt elektrisk eller med vacuum. Det er veldig vanskelig å se om den beveger seg fordi den kun åpner når du har ca 0.8bar ladetrykk. Det får du aldrig når bilen ikke er belastet. Har klart det på en ford mondeo ved å bruke brems cluch og gass samtidig. Den hadde hull i ladeluft røret eieren ikke oppdaget.  Actuatoren gikk som den skulle.

Ja, skal få sjekka det. Om armen beveger seg fritt er det kanskje best å bytte selve actuatoren. I og med det blir knotete å se om den beveger seg. Glemte å nevne at rørene som går før dpf og etter dpf, hvor det røret før dpf var morkent og revna helt. Fikk byttet dette, men var ikke noe forskjell.. 

Det er så mange pipes (tenker på chargepipes osv), så utrolig vanskelig å skjønne hva som er hva. Lite å finne på nett. Finnes en full oversikt over dette på en Haynes bok f.eks?

Endret av Julian R
Lenke til kommentar
Julian R skrev (1 time siden):

Ja, skal få sjekka det. Om armen beveger seg fritt er det kanskje best å bytte selve actuatoren. I og med det blir knotete å se om den beveger seg. Glemte å nevne at rørene som går før dpf og etter dpf, hvor det røret før dpf var morkent og revna helt. Fikk byttet dette, men var ikke noe forskjell.. 

Det er så mange pipes (tenker på chargepipes osv), så utrolig vanskelig å skjønne hva som er hva. Lite å finne på nett. Finnes en full oversikt over dette på en Haynes bok f.eks?

Du har fått mye tips du må sjekke og komme med tilbakemelding på nå. :) Dessverre kjenner jeg lite til Mazda-motoren du har. På VW og årsmodellene som jeg har skrudd mest er det vakumklokke på turboene, på Land Rover Discovery 3 er den elektrisk. Uansett skal armen og dermed mekanismen i selve turboen gå helt lett. Er det mye motstand må du ut med snurra for å rengjøre den innvendig, eller rett og slett bytte den.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (15 minutter siden):

Du har fått mye tips du må sjekke og komme med tilbakemelding på nå. :) Dessverre kjenner jeg lite til Mazda-motoren du har. På VW og årsmodellene som jeg har skrudd mest er det vakumklokke på turboene, på Land Rover Discovery 3 er den elektrisk. Uansett skal armen og dermed mekanismen i selve turboen gå helt lett. Er det mye motstand må du ut med snurra for å rengjøre den innvendig, eller rett og slett bytte den.

Ja, har nok å tukle med nå 😂 Får se når jeg får gjort det. Tenker 17-18. mai får jeg starta på det. Takk for tipsene folkens! Settes stor pris på 😁

Endret av Julian R
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Starter den lett? Sjekket intercooler slangene?

Ja, selv med ''glow plug circruit'' feilkode starter den med èn gang. Har faktisk ikke sjekket intercooler slangene, da jeg for ikke lenge siden bytta intercooler. MEN, det er en GOD del olje i intercooler. 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Du har fått mye tips du må sjekke og komme med tilbakemelding på nå. :) Dessverre kjenner jeg lite til Mazda-motoren du har. På VW og årsmodellene som jeg har skrudd mest er det vakumklokke på turboene, på Land Rover Discovery 3 er den elektrisk. Uansett skal armen og dermed mekanismen i selve turboen gå helt lett. Er det mye motstand må du ut med snurra for å rengjøre den innvendig, eller rett og slett bytte den.

 

Musefella skrev (2 timer siden):

Starter den lett? Sjekket intercooler slangene?

 

Trestein skrev (4 timer siden):

Du må sjekke turboladeren din. Det er ofte en actuator og en arm som går til vtg eller wastegate. Aner ikke hva de bruker på din bil men virkningen er den samme. Du må sjekke om den kan bevege seg. Koble den i fra actuator og se om den kan bevege seg noen cm. Gjør den den må du sjekke actuator. Denne er enten styrt elektrisk eller med vacuum. Det er veldig vanskelig å se om den beveger seg fordi den kun åpner når du har ca 0.8bar ladetrykk. Det får du aldrig når bilen ikke er belastet. Har klart det på en ford mondeo ved å bruke brems cluch og gass samtidig. Den hadde hull i ladeluft røret eieren ikke oppdaget.  Actuatoren gikk som den skulle.

 

Emilsen skrev (5 timer siden):

Skjedde akkurat det samme på en bil jeg hadde, null bunndrag og kom som en kule rundt 3000 rpm. Da var det bare en vakuumslange som hadde løsnet, mener å huske at den gikk til wastegate. 

Har sjekket wastegaten, og den åpner og lukker seg som den skal.. Når motoren står på tomgang får man ikke dytta på den men det er vel pga vakuumet. For del holder på vakuumet.. Jeg plugga ut MAF sensoren og da går den som den skal på tomgang. Men man hører ikke den typiske «sututututu» om jeg kobler den fra. Er det trygt å prøvekjøre den men denne av?

Endret av Julian R
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...