Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avrevet brystmuskel - tolking av MR-bilder


coffeee

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig tatt MR og venter på svar på grunn av at jeg for noen dager siden mest sannsynlig har revet av høyre pectoralis major, enten i overgangen muskel->sene, eller så har sena har blitt revet av beinet. 

Kort fortalt, dersom sena er revet av beinet blir det operasjon, dersom rupturen har skjedd mellom muskel og sene blir det ingen operasjon.

I forbindelse med dette har jeg sett på MR-bilder av slike skader, og ønsker hjelp til å forstå forskjellen på disse to bildene. Det øverste bildet viser en "retracted pectoralis major tendon". Her er altså sena revet av overarmsbeinet

 

T2-axial-MRI-image-of-pectoralis-major-t

 

På bildet under, som jeg synes ser ganske likt ut, står det i teksten at 

  • there is no evidence of intra tendinous tear of the pectoralis tendon and no edema is seen extending to the humerus to indicate a tendon-bone junction injury. The long head biceps tendon is normally positioned.

Her er det altså ingenting som tyder på at sena har blitt revet av beinet.

Uten-navn123.jpg

 

Det som bekymrer meg er at det kan være lett å se feil på disse bildene, og at jeg kanskje får beskjed om at det ikke blir noen operasjon (selv om jeg kanskje ville hatt nytte av det). Er det noen som har innspill i denne sammenhengen?

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
coffeee skrev (19 minutter siden):

Det som bekymrer meg er at det kan være lett å se feil på disse bildene,

 

Kan gå ut fra at kirurgen og operasjonsavdelingen kan skille dette. Det er ikke opp til vanlige folk å tolke - her beskrives det at mange nå har ultralydapparater som de skal tolke bilder fra. Og de sender inn bilder som de har lest feil. 

https://www.nrk.no/ytring/alt-kan-ikke-sjekkes-1.16375503

Senen på det nederste bildet ditt ser muligens litt helere ut, men som sagt vanskelig å se for en vanlig person. 

Endret av Nepa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
coffeee skrev (1 time siden):

Hei, jeg har nylig tatt MR og venter på svar på grunn av at jeg for noen dager siden mest sannsynlig har revet av høyre pectoralis major, enten i overgangen muskel->sene, eller så har sena har blitt revet av beinet. 

Kort fortalt, dersom sena er revet av beinet blir det operasjon, dersom rupturen har skjedd mellom muskel og sene blir det ingen operasjon.

I forbindelse med dette har jeg sett på MR-bilder av slike skader, og ønsker hjelp til å forstå forskjellen på disse to bildene. Det øverste bildet viser en "retracted pectoralis major tendon". Her er altså sena revet av overarmsbeinet

 

T2-axial-MRI-image-of-pectoralis-major-t

 

På bildet under, som jeg synes ser ganske likt ut, står det i teksten at 

  • there is no evidence of intra tendinous tear of the pectoralis tendon and no edema is seen extending to the humerus to indicate a tendon-bone junction injury. The long head biceps tendon is normally positioned.

Her er det altså ingenting som tyder på at sena har blitt revet av beinet.

Uten-navn123.jpg

 

Det som bekymrer meg er at det kan være lett å se feil på disse bildene, og at jeg kanskje får beskjed om at det ikke blir noen operasjon (selv om jeg kanskje ville hatt nytte av det). Er det noen som har innspill i denne sammenhengen?

Både totale rupturer og partielle rupturer over 50% krever operasjon så jeg håper for din del at de har tolket bildene rett. Mindre muskelbrister og små partielle senerupturer krever ikke operasjon.

Lenke til kommentar

 

Powertrainer skrev (23 timer siden):

Både totale rupturer og partielle rupturer over 50% krever operasjon så jeg håper for din del at de har tolket bildene rett. Mindre muskelbrister og små partielle senerupturer krever ikke operasjon.

Fikk nettopp vite at sena er helt reven av beinet, så det var positivt. Da blir det i hvert fall operasjon. Spørsmålet da er vel om de rekker det innen 2 uker fra skadedato, som er det som ifølge forskningen gir best resultat. 

Lenke til kommentar
coffeee skrev (7 minutter siden):

 

Fikk nettopp vite at sena er helt reven av beinet, så det var positivt. Da blir det i hvert fall operasjon. Spørsmålet da er vel om de rekker det innen 2 uker fra skadedato, som er det som ifølge forskningen gir best resultat. 

Bra du fikk en avklaring på det, håper for din del at ventetiden ikke blir for lang. Hvis du har privat helseforsikring bør du benytte den for å få fart på sakene. God bedring og lykke til, håper det ordner seg for deg👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...