Gå til innhold

Fjerne Ekstern Administrasjon fra iPhone?


Anbefalte innlegg

Har vært på bruktmarkedet og kjøpt en brukt iPhone. Den ser omtrent ny ut og prise var grei, men den er underlagt Ekstern Administrasjon fra selskapet selger jobbet for tidligere. Selger var ikke klar over dette og har tilbudt meg å heve kjøpet, så selger fremstår som ærlig og oppriktig i denne saken.

Finnes det noen måte å få fjernet dette greiene på? Ser at det finnes noen apper som påstår å kunne fjerne slikt midlertidig, men noen permanent løsning ser jeg ikke i de appene. Hvis appene som iMyFone LockWiper faktisk er legit, noe jeg ikke er sikker på. Vil ikke bruke masse penger på noe som ikke funker.

Noen som har noe erfaring med dette og kan dele en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.google.com/search?q=remove+external+administration+iphone&oq=remove+external+&aqs=chrome.2.69i57j0i512l14.6136j0j4&client=ms-android-samsung-gn-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Sitat

You can remove remote management iPhone free.

First, open the "Settings" app and then go to the "General Section".

Then scroll to the "Device Management" option and click on it.

Next, tap on the "MDM Profile".

Finally, tap on the "Remove Management" button.

 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (12 timer siden):

Har ikke telefonen blitt resatt, slik at du kan bruke din Apple id?

Jo, telefonen er blitt resatt og jeg kan bruke min egen Apple ID, men jeg antar at IMEI nummeret er linket til denne eksterne administrasjonen, så det er fortsatt der. Det kommer opp som noe av det siste i oppsettet av telefonen at nå vil den legge til ekstern administrasjon, og det er ingen måte å klikke avbryt eller noe. Det bare skjer.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Den er nok merka som company owned. Det er eigar som må fjerne den, dvs. firmaet. Eg hadde heva kjøpet.

Støtter denne.
Ettersom det er tidlegare arbeidsgivar til selgaren som har kontroll over telefonen så blir dette risikosport.
Det er sikkert mogleg å hacke telefonen for å fjerne eller blokkere slik tilgang, men det er ikkje meininga at brukaren sjølv skal kunne fjerne denne tilgangen. Hensikta med tilgangen er at arbeidsgivar skal kunne fjernslette telefonen for å hindre at bedriftssensitiv informasjon kjem på avvege. Då seier det seg sjølv at f.eks. ein mobil-tjuv ikkje sjølv skal kunne gå inn og hindre arbeidsgivar i å slette telefonen.

Løysinga her er å få arbeidsgivaren til å fjerne telefonen frå sitt administrasjonsverktøy, og det må nesten selgaren ta seg av. Det blir heilt feil om du som ein utfanforståande skal ta kontakt for å få fjerna ein administratortilgang.

 

Fallgruvene her er mange. Den største faren er nok at telefonen du har kjøpt på eit eller anna tidspunkt blir fjernsletta utan forvarsel. Det treng ikkje å være i ond hensikt heller, det er nok at ein administrator ser at jobbtelefonen til ein tidlegare tilsett fortsatt ligg inne i systemet og at telefonen blir fjernsletta for sikkerheitskuld.
Eller enda verre at den tidlegare arbeidsgivaren antek at telefonen er på avvege og i tillegg banner IMEI nummeret slik at telefonen blir heilt ubrukeleg.

Det er heller ikkje gitt at selgar har rett til å selge telefonen. Er du heilt sikker på at dette er ein telefon som selgar har fått lov til å beholde etter at han/ho slutta i jobben? Om selgare fekk lov til å behalde telefonen så er det merkeleg at telefonen ikkje har blitt omregistrert og at slike tilgangar har blitt fjerna i samband med oppseiinga.

 

Eg forstår at du har tatt i bruk denne telefonen og det kan være litt styret å heve kjøpet når du tross alt er fornøgd med telefonen og prisen, men mitt råd om du ikkje hever kjøpet er at du får selgar til å få ordna med å fjerne den eksterne administrasjonen og skaffar dokumentasjon på at det faktisk er selgaren som eig telefonen og dermed står fritt til å selge den vidare.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 5/11/2023 at 8:33 AM, Sharpings said:

Jo, telefonen er blitt resatt og jeg kan bruke min egen Apple ID, men jeg antar at IMEI nummeret er linket til denne eksterne administrasjonen, så det er fortsatt der. Det kommer opp som noe av det siste i oppsettet av telefonen at nå vil den legge til ekstern administrasjon, og det er ingen måte å klikke avbryt eller noe. Det bare skjer.

Ok. Da villa jeg kontakte Apple. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 11.5.2023 den 11.14):

Støtter denne.
Ettersom det er tidlegare arbeidsgivar til selgaren som har kontroll over telefonen så blir dette risikosport.
Det er sikkert mogleg å hacke telefonen for å fjerne eller blokkere slik tilgang, men det er ikkje meininga at brukaren sjølv skal kunne fjerne denne tilgangen. Hensikta med tilgangen er at arbeidsgivar skal kunne fjernslette telefonen for å hindre at bedriftssensitiv informasjon kjem på avvege. Då seier det seg sjølv at f.eks. ein mobil-tjuv ikkje sjølv skal kunne gå inn og hindre arbeidsgivar i å slette telefonen.

Løysinga her er å få arbeidsgivaren til å fjerne telefonen frå sitt administrasjonsverktøy, og det må nesten selgaren ta seg av. Det blir heilt feil om du som ein utfanforståande skal ta kontakt for å få fjerna ein administratortilgang.

 

Fallgruvene her er mange. Den største faren er nok at telefonen du har kjøpt på eit eller anna tidspunkt blir fjernsletta utan forvarsel. Det treng ikkje å være i ond hensikt heller, det er nok at ein administrator ser at jobbtelefonen til ein tidlegare tilsett fortsatt ligg inne i systemet og at telefonen blir fjernsletta for sikkerheitskuld.
Eller enda verre at den tidlegare arbeidsgivaren antek at telefonen er på avvege og i tillegg banner IMEI nummeret slik at telefonen blir heilt ubrukeleg.

Det er heller ikkje gitt at selgar har rett til å selge telefonen. Er du heilt sikker på at dette er ein telefon som selgar har fått lov til å beholde etter at han/ho slutta i jobben? Om selgare fekk lov til å behalde telefonen så er det merkeleg at telefonen ikkje har blitt omregistrert og at slike tilgangar har blitt fjerna i samband med oppseiinga.

 

Eg forstår at du har tatt i bruk denne telefonen og det kan være litt styret å heve kjøpet når du tross alt er fornøgd med telefonen og prisen, men mitt råd om du ikkje hever kjøpet er at du får selgar til å få ordna med å fjerne den eksterne administrasjonen og skaffar dokumentasjon på at det faktisk er selgaren som eig telefonen og dermed står fritt til å selge den vidare.

Takk og jeg er helt enig med deg. Det stemmer nok at den eneste som kan fjerne EA fra denne er en IT sjef i det selskapet selger jobbet for tidligere. Jeg har gått med på at selger kontakter denne på mandag og så får vi se. Selger har hele tiden opptrådt ryddig og innrømmer at telefonen var en firmatelefon som hun fikk beholde etter at hun skiftet jobb, men turen innom IT for å fjerne slikt ble dessverre ikke gjennomført. Håper på en god løsning på mandag, så tenker jeg selger og jeg blir enige. Takk for alle bidrag.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (13 timer siden):

Ok. Da villa jeg kontakte Apple. 

Apple kan/vil ikkje hjelpe ettersom dei ikkje kan vite om telefonen er lovleg kjøpt eller stjelt. 

Det som i følgje Apple er framgangsmåten for å låse opp organisasjonskopla telefonar med MDM løysing er at det er bedrifta som må ta kontakt med Apple, ikkje brukaren. 

Merk at det er også eit andre alternativ for bedrifter og det er å låse telefonen med brukartilkopla der telefonen er låst til den tilsette sin personlege Apple-ID og har "hvor er?" funksjonen aktivert. Også ved slik låsing er det arbeidsgivar som mp kontakte Apple for å fjerne sperringa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...