Gå til innhold

Hjelp, Hvordan ta skjermbilde på pc/Windows11? Har prøvd


Anbefalte innlegg

Hei, hvordan tar jeg skjermbilde på pcn min? Det funker ikke tryke på "print screen" på tastatur, har prøvd print screen alene og windows logo + printscreen. Søkeresultat på google nevner at man kan bruke "utklippsverktøy", men jeg hadde håpet å kunne ta skjermbilde bare ved noe enkelt tastetrykk på tastaturet. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Fungerer helt fint for meg 🤷‍♂️

Ughh, heldig. For når jeg først trakk print screen + windows logo, så kom det opp et eller annet, men jeg greide trykke på "ikke spør meg igjen" så jeg tror jeg fucka det til på en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Du kan vel trykke PrintScrn og lime inn i f.eks. Paint?

Tusen takk det funket! men det er likevel mindre effektivt, hadde vært mer effektivt om jeg trakk print sceen + windows logo og det bare dukket opp i en mappe eller på skrivebordet 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, dr pepper55 said:

Ughh, heldig. For når jeg først trakk print screen + windows logo, så kom det opp et eller annet, men jeg greide trykke på "ikke spør meg igjen" så jeg tror jeg fucka det til på en eller annen måte. 

Om jeg skulle tippe på denne så maste den om "vil du at vi automagisk skal lagre utklippene dine til onedrive"

Om du da samtidig har satt opp systemet til å ha lokale filer/ikke sync av onedrive så vil de ikke nødvendigvis være synlig direkte under mappen bilder men kun ligge i "Onedrive --> Bilder" mappen.

 

Men den tar ihvertfall bilder siden de er mulig å lime inn i paint.

Lenke til kommentar
horrorr skrev (3 minutter siden):

Om jeg skulle tippe på denne så maste den om "vil du at vi automagisk skal lagre utklippene dine til onedrive"

Om du da samtidig har satt opp systemet til å ha lokale filer/ikke sync av onedrive så vil de ikke nødvendigvis være synlig direkte under mappen bilder men kun ligge i "Onedrive --> Bilder" mappen.

 

Men den tar ihvertfall bilder siden de er mulig å lime inn i paint.

Det var sikkert det som dukket opp, et eller annet med "onedrive", også greide jeg trykke ikke spør igjen eller nei. 

uansett, i one drive mappen ligger det heller ikke skjermbilder. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, dr pepper55 said:

 hadde vært mer effektivt om jeg trakk print sceen + windows logo og det bare dukket opp i en mappe eller på skrivebordet 

Rekkefølgen på tastetrykkene er viktig her:
Du skal trykke Windows-knappen først og holde den nede mens du så trykker på PrtScr-knappen.

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (4 minutter siden):

Windows+Shift+S så kan du klippe ut akkurat hva du vil fra skjermen. Kan lime inn med ctrl+v eller åpne utklippet fra varsler og lagre derfra. Veldig fint verktøy som jeg bruker ekstremt mye. 

skjer ingenting når jeg trykker windows+shift + s heller 😕 

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (3 minutter siden):

Dette høres jo veldig rart ut. Har du prøvd utklippsverktøy/snipping tool? Bare søk opp i startmenyen.

Det funker etter at jeg har åpnet utklippsverktøy via startmenyen. Da trykker jeg på "nytt" og peker med musen hvor jeg vil ta skjermbilde. Det funker noenlunde effektivt, greit nok. Ikke det optimale jeg håpet på, men det funker som en god nummer to. 

Takk til alle som har svart for å forsøke hjelpe meg !

Lenke til kommentar

Kanskje det er noe du må "slå av og på igjen" for å få det til å virke?

How to change what the Print Screen key does on Windows 11
  1. Open Windows Settings.
  2. Select the "Accessibility" category in the left-hand sidebar.
  3. Select the "Keyboard" setting.
  4. Scroll down until you find the "Use the Print screen key to open Snipping Tool" setting.
  5. Toggle the setting on or off.

En liste over alle keyboard shortcuts i Windows 11 (og 10) finnes forøvrig her:
https://support.microsoft.com/en-gb/windows/keyboard-shortcuts-in-windows-dcc61a57-8ff0-cffe-9796-cb9706c75eec

(Så kan du sjekke hvilke som virker, om du har lyst ...)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Kanskje det er noe du må "slå av og på igjen" for å få det til å virke?

How to change what the Print Screen key does on Windows 11
  1. Open Windows Settings.
  2. Select the "Accessibility" category in the left-hand sidebar.
  3. Select the "Keyboard" setting.
  4. Scroll down until you find the "Use the Print screen key to open Snipping Tool" setting.
  5. Toggle the setting on or off.

En liste over alle keyboard shortcuts i Windows 11 (og 10) finnes forøvrig her:
https://support.microsoft.com/en-gb/windows/keyboard-shortcuts-in-windows-dcc61a57-8ff0-cffe-9796-cb9706c75eec

(Så kan du sjekke hvilke som virker, om du har lyst ...)

Det hjalp slik at jeg kan ta skjermbilde ved å  trykke på print screen, at jeg får åpnet utklippsverktøy ved å trykke på print screen.

tusen takk

 

Endring: Det funket litt, men ikke helt. Dersom det fins andre der ute med innspill som kan hjelpe er det bare å skyte ut i kommentarfeltet

Endret av dr pepper55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...