Gå til innhold

Lei av å jobbe som rådgivende ingeniør innen bygg (RIB). Noen andre i samme situasjon?


Gjest 8ccf2...385

Anbefalte innlegg

Gjest 8ccf2...385

Hei!

Jeg har jobbet som RIB i nærmere 7 år nå og kjenner at jeg begynner å bli ganske lei.

Jeg er lei den rutinepregede hverdagen på kontoret hvor man kommer til samme tid, ser de samme menneskene, spiser lunsj til samme tid med de samme menneskene og går hjem til samme tid. Lei av å sitte på samme plass dagen lang uke etter uke uten noe mer spennende som skjer enn å spise lunsj, ta en ny kaffe eller gå på do.  

Jeg er også lei arbeidsoppgavene som stort sett er de samme med noen små variasjoner. Jeg var vel strengt tatt lei etter 3-4 år. Har kolleger som har jobbet med mye det samme i over 20 år som fortsatt virker å trives med det og synes det er et mysterium egentlig.

I korte trekk hadde jeg vel en forventning om at det å jobbe som byggingeniør skulle være mye mer spennende og variert enn hva det har vært, men opplever det som en stressende bransje med stramme tidsfrister og hvor man typisk løser de samme problemene igjen og igjen innenfor en veldig definert boks/ramme som er satt av bransjekoder og prosjektets rammer med lite rom for kreativitet og nyskaping fra individet. Føles ofte som samlebåndsarbeid. 

Ikke meningen at dette skal være en sutretråd, men ønsker å høre hvilke erfaringer andre har og om noen har lignende eller til og med helt motsatte erfaringer? Har vurdert å bytte til et annet firma, men mistenker at det ikke hadde vært den store forskjellen, dog er det jo en sjanse for at jeg er i et firma hvor arbeidsoppgavene er mer spesialiserte (og dermed mer rutinepregede) enn hva som kan være tilfellet i andre bransjer. Har for eksempel lurt på om det kunne vært mer spennende å jobbe som RIB innen tre siden jeg har bakgrunn som tømrer. 

Har bakgrunn som håndverker og har faktisk vurdert å gå tilbake til å jobbe som det for en periode. Er vel der at jeg føler jeg må ta et valg om jeg skal satse videre på å jobbe som RIB og bli enda bedre og kanskje dermed få det mer interessant på jobb eller rett og slett finne noe helt annet.

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver i posten er realiteten i en bransje med relativt lite innovasjon og tydelige juridiske, fysiske og tekniske rammer. I tillegg er slike bransjer ofte ikke så interessante økonomisk sett pga relativt lave timepriser og (utenlandsk) konkurranse. Over et visst erfaringsnivå, kanskje der du er nå, flater videre utvikling ofte ut. Som du selv sier, burde du kanskje prøve noe nytt.

For deg vil det være naturlig å utforske prosjektledelse dersom du blir værende i bransjen. Når du blir mer erfaren innen dette kan du søke deg over i andre bransjer med mer spennende oppdrag. 

Dersom du ikke vil gå denne veien må du selv undersøke hvilke alternativer du har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385 skrev (På 23.4.2023 den 19.16):

Hei!

Jeg har jobbet som RIB i nærmere 7 år nå og kjenner at jeg begynner å bli ganske lei.

Jeg er lei den rutinepregede hverdagen på kontoret hvor man kommer til samme tid, ser de samme menneskene, spiser lunsj til samme tid med de samme menneskene og går hjem til samme tid. Lei av å sitte på samme plass dagen lang uke etter uke uten noe mer spennende som skjer enn å spise lunsj, ta en ny kaffe eller gå på do.  

Basert på denne fyrste delen av innlegget ditt så får eg heilt klart inntrykk av at du ønsker ei miljøforandring. Det du skriv om arbeidsoppgåvene ser ut til å kome i andre rekke. Det er ikkje sikkert at det er så veldig mykje annaleis i andre bedrifter, men eit godt arbeidsmiljø har mykje å seie for å trives. Du skriv ingenting om kor stort firma du jobbar hos i dag, men eit tips kan være å søke deg over til eit firma som er større eller mindre enn det du jobbar for i dag. For din utvikling så er forskjellen i grove trekk at eit stort firma med stort fagmiljø gir større muligheit for å finne gode kollegaer som du passer godt saman med, og det gir godt grunnlag for å diskutere faglege problemstillingar og på den måten få ei fagleg utvikling. Det som kan være ulempen med store firma er du fort kan ende opp med å spesialisere deg slik at arbeidet blir meir monotomt fordi du jobbar med nøyaktig det same kvar dag, fordelen igjen er då at du naturlegnok blir veldig god på det du har spesialisert deg i.
I eit lite firma er det mindre fagleg utvikling fordi det er færre å diskutere med, og du er meir prisgitt at dei få kollegaene du har er gode kollegaer som du trives med. Det som kan være ulempen i eit lite firma er at du må drive litt med alt utan at du får tid til å bli skikkeleg god på ein bestemt ting.

Når det gjeld sjølve arbeidsoppgåvene så vil eg også nemne at i tillegg til å gå tilbake som handtverkar så kan du også bruke RIB kompetansen din til å jobbe på andre sida av bordet med tredjepartskontroll, inspeksjon og tilsynsoppgåver. Det kan sikkert bli einsformig det også men du vil i mykje større grad være fysisk ute på bygga for å leite etter fysiske ting som ikkje er i samsvar med dokumentasjonen (eller omvendt).
Eg skal ikkje påstå at dette er kreativt og nyskapande arbeidsoppgåver, men det er ei heilt anna vinkling å bruke kompetansen din på å kontrollere det som andre RIB utfører og ikkje minst kva som skjer ute på byggeplassane, og du har kompetanse på begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385
logaritmemannen skrev (På 23.4.2023 den 19.32):

Det du beskriver i posten er realiteten i en bransje med relativt lite innovasjon og tydelige juridiske, fysiske og tekniske rammer. I tillegg er slike bransjer ofte ikke så interessante økonomisk sett pga relativt lave timepriser og (utenlandsk) konkurranse. Over et visst erfaringsnivå, kanskje der du er nå, flater videre utvikling ofte ut. Som du selv sier, burde du kanskje prøve noe nytt.

For deg vil det være naturlig å utforske prosjektledelse dersom du blir værende i bransjen. Når du blir mer erfaren innen dette kan du søke deg over i andre bransjer med mer spennende oppdrag. 

Dersom du ikke vil gå denne veien må du selv undersøke hvilke alternativer du har. 

Sukk, ja. Du har nok helt rett. Prosjektledelse kan være noe å vurdere, men virker veldig stressende. Usikker på om det er veien å gå.

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385
The Avatar skrev (På 25.4.2023 den 10.15):

Basert på denne fyrste delen av innlegget ditt så får eg heilt klart inntrykk av at du ønsker ei miljøforandring. Det du skriv om arbeidsoppgåvene ser ut til å kome i andre rekke. Det er ikkje sikkert at det er så veldig mykje annaleis i andre bedrifter, men eit godt arbeidsmiljø har mykje å seie for å trives. Du skriv ingenting om kor stort firma du jobbar hos i dag, men eit tips kan være å søke deg over til eit firma som er større eller mindre enn det du jobbar for i dag. For din utvikling så er forskjellen i grove trekk at eit stort firma med stort fagmiljø gir større muligheit for å finne gode kollegaer som du passer godt saman med, og det gir godt grunnlag for å diskutere faglege problemstillingar og på den måten få ei fagleg utvikling. Det som kan være ulempen med store firma er du fort kan ende opp med å spesialisere deg slik at arbeidet blir meir monotomt fordi du jobbar med nøyaktig det same kvar dag, fordelen igjen er då at du naturlegnok blir veldig god på det du har spesialisert deg i.
I eit lite firma er det mindre fagleg utvikling fordi det er færre å diskutere med, og du er meir prisgitt at dei få kollegaene du har er gode kollegaer som du trives med. Det som kan være ulempen i eit lite firma er at du må drive litt med alt utan at du får tid til å bli skikkeleg god på ein bestemt ting.

Når det gjeld sjølve arbeidsoppgåvene så vil eg også nemne at i tillegg til å gå tilbake som handtverkar så kan du også bruke RIB kompetansen din til å jobbe på andre sida av bordet med tredjepartskontroll, inspeksjon og tilsynsoppgåver. Det kan sikkert bli einsformig det også men du vil i mykje større grad være fysisk ute på bygga for å leite etter fysiske ting som ikkje er i samsvar med dokumentasjonen (eller omvendt).
Eg skal ikkje påstå at dette er kreativt og nyskapande arbeidsoppgåver, men det er ei heilt anna vinkling å bruke kompetansen din på å kontrollere det som andre RIB utfører og ikkje minst kva som skjer ute på byggeplassane, og du har kompetanse på begge deler.

Takk for grundig svar :) 

Jobber i et stort firma etter å ha blitt kjøpt opp hvor vi var et lite firma i utgangspunktet. Har dessverre ikke merket noe positivt ved det. Om noe savner jeg heller slik det var før. 

Tilsynsoppgaver høres mer forlokkende ut. Får gruble litt på det.

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
Gjest cbab6...457

Har du vurdert å prøve deg som driftssjef/leder?

Da kommer du innom alle fag innenfor bygg.

Veldig variert. Du kan en dag bli stående fast med kontorarbeid og en annen dag mer "hands-on".

Du legger opp dagene selv med møter og befaringer og du sitter på andre siden av bordet enn hva du gjør nå: du er en bestiller.

Anonymous poster hash: cbab6...457

Lenke til kommentar
Gjest 3ef1d...2e2

Hvorfor valgte du denne veien? Var det ditt valg eller oppfyller du andre forventninger til hvem du skal være? Det kan være du står ovenfor en eksistensiell krise og det er veldig vanskelig, det kommer til å ta tid, men er samtidig veldig vakkert. 

Lykke til. Ta tiden du trenger, ha tålmodighet med deg selv og finn den rette veien for deg. 

Anonymous poster hash: 3ef1d...2e2

Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385
Gjest cbab6...457 skrev (På 26.4.2023 den 23.02):

Har du vurdert å prøve deg som driftssjef/leder?

Da kommer du innom alle fag innenfor bygg.

Veldig variert. Du kan en dag bli stående fast med kontorarbeid og en annen dag mer "hands-on".

Du legger opp dagene selv med møter og befaringer og du sitter på andre siden av bordet enn hva du gjør nå: du er en bestiller.

Anonymous poster hash: cbab6...457

Kunne kanskje vært noe. Takk for tips :) 

Jobber du eller har jobbet med dette selv?

Variasjon og en god miks mellom kontor og "hands-on" høres helt perfekt ut. Er nok litt problemet med dagens jobb at det blir KUN kontor og at jeg egentlig er praktisk anlagt også. Samtidig vet jeg ikke om jeg ville gått til å være 100 % hands-on eller fysisk arbeid heller...

Gjest 3ef1d...2e2 skrev (På 26.4.2023 den 23.22):

Hvorfor valgte du denne veien? Var det ditt valg eller oppfyller du andre forventninger til hvem du skal være? Det kan være du står ovenfor en eksistensiell krise og det er veldig vanskelig, det kommer til å ta tid, men er samtidig veldig vakkert. 

Lykke til. Ta tiden du trenger, ha tålmodighet med deg selv og finn den rette veien for deg. 

Anonymous poster hash: 3ef1d...2e2

Den var dyp... :) 

Har alltid gått mine egne veier inkludert å bli håndverker når alle rundt meg ble akademikere og ikke forstod hvorfor en med mine karakterer og evner ikke skulle velge en akademisk karriere. Etter ti år som håndverker ønsket jeg imidlertid å prøve noe nytt. Holdt på med soul-searching og lange for/imot lister uten å egentlig helt finne mitt kall, så da endte jeg med byggingeniør som virket som det mest fornuftige gitt min bakgrunn. 

I tillegg trodde jeg vel oppriktig talt at det å være byggingeniør skulle være mye mer spennende enn det har vist seg å være.

Vet ikke om jeg vil si at jeg står ovenfor noen eksistensiell krise, men jeg føler vel helt klart at jeg ikke er der jeg burde være i livet rent profesjonelt. Og er usikker på om jeg noensinne vil finne mitt kall innen arbeidslivet og som arbeidstaker. Men tror nok jeg kan finne noe jeg trives bedre med enn det jeg gjør i dag. 

Har hatt noen prosjekter ved siden av jobb som jeg har tjent penger på også og som på sikt kan bli til noe mer, så det er nok kanskje litt av grunnen til at jeg ikke har hatt nok motivasjon/tid til å finne en ny dagjobb. Men årene går jo... :) 

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar

7 år er imponerande! Eg heldt ut litt over 1 år på di side av bransjen før eg søkte meg tilbake til byggeplassen igjen - og trives betre enn nokon gong. Kjenner meg godt igjen i skildringa frå konsulentkvardagen.

Vil tru at du har ein sterk CV til stillingar innan byggeleiing eller prosjekteringsleiing.

Lenke til kommentar
Gjest fcb8d...a29

Jeg opplever i alle fall at behovet for kompetent rådgiving i forbindelse med huskjøp og oppussing er stort. Vi huskjøpere skal ta vårt livs største økonomiske avgjørelse i løpet av kort tid og (ofte) med liten egen kompetanse. Meglere, takstmenn og forsikringsselskap er proffe aktører som ikke nødvendigvis har våre interesser i høysetet.

Jeg hadde gjerne betalt 1500,- pr time for en kompetent fagperson som kunne følge meg på et par visninger og forklare meg hva taksten betyr, hva som er utelatt i taksten, hva som er sannsynlige faremomenter framover, og om dette er et hus han ville ha gått for selv. Tilsvarende etter overtagelse, å gå igjennom huset og forklare meg at jeg må prioritere avløpsrør heller enn nytt kjøkken hadde vært gull.

Dette forutsetter selvsagt at du vet hva du snakker om og at jeg har tillit til dine vurderinger.

Anonymous poster hash: fcb8d...a29

Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385
Blåbær skrev (12 timer siden):

Hva med å bli takstmann?

Absolutt et alternativ. Takk for tipset :) 

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385
MKap skrev (10 timer siden):

7 år er imponerande! Eg heldt ut litt over 1 år på di side av bransjen før eg søkte meg tilbake til byggeplassen igjen - og trives betre enn nokon gong. Kjenner meg godt igjen i skildringa frå konsulentkvardagen.

Vil tru at du har ein sterk CV til stillingar innan byggeleiing eller prosjekteringsleiing.

Hehe. Så jeg er ikke den eneste? Etter 1 år var ting fortsatt noenlunde nytt og spennende, så det gikk litt lenger tid før jeg begynte å bli skikkelig lei.

Hva gjør du på byggeplassen da? Jobber du som ingeniør på plassen eller gikk du tilbake til å jobbe som håndverker?

Jeg har jo ikke prøvd det enda, men er usikker på hvor godt jeg ville trivdes med å jobbe for en entreprenør på byggeplass på store prosjekter innen stål og betong som er hva jeg jobber med nå. Tror jeg hadde trivdes bedre på mindre prosjekter og kanskje til og med så lite som eneboliger/flermannsboliger i tre som var det jeg holdt på med som tømrer.

 

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385
Gjest fcb8d...a29 skrev (5 timer siden):

Jeg opplever i alle fall at behovet for kompetent rådgiving i forbindelse med huskjøp og oppussing er stort. Vi huskjøpere skal ta vårt livs største økonomiske avgjørelse i løpet av kort tid og (ofte) med liten egen kompetanse. Meglere, takstmenn og forsikringsselskap er proffe aktører som ikke nødvendigvis har våre interesser i høysetet.

Jeg hadde gjerne betalt 1500,- pr time for en kompetent fagperson som kunne følge meg på et par visninger og forklare meg hva taksten betyr, hva som er utelatt i taksten, hva som er sannsynlige faremomenter framover, og om dette er et hus han ville ha gått for selv. Tilsvarende etter overtagelse, å gå igjennom huset og forklare meg at jeg må prioritere avløpsrør heller enn nytt kjøkken hadde vært gull.

Dette forutsetter selvsagt at du vet hva du snakker om og at jeg har tillit til dine vurderinger.

Anonymous poster hash: fcb8d...a29

Ikke dumt. Takk for innspillet :) 

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
Gjest 8ccf2...385 skrev (1 time siden):

Hva gjør du på byggeplassen da? Jobber du som ingeniør på plassen eller gikk du tilbake til å jobbe som håndverker?

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Administrasjon på byggeplass/anlegg. Har utdanning som ingeniør (ingen handverkarbakgrunn), og jobba i ein prosjektingeniør-type stilling hos entreprenør før konsulent. No jobbar eg med anleggsadministrasjon for byggherre, deriblant kvalitetssikring av entreprenør sitt arbeid, oppfølging av kontraktskrav, endringshandtering etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 8ccf2...385
MKap skrev (På 1.5.2023 den 14.45):

Administrasjon på byggeplass/anlegg. Har utdanning som ingeniør (ingen handverkarbakgrunn), og jobba i ein prosjektingeniør-type stilling hos entreprenør før konsulent. No jobbar eg med anleggsadministrasjon for byggherre, deriblant kvalitetssikring av entreprenør sitt arbeid, oppfølging av kontraktskrav, endringshandtering etc.

Skjønner. 

Takk for svar :) 

Anonymous poster hash: 8ccf2...385

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er byggingeniør selv. Har vært innom både byggherre, RIB og forskning. Fant ut at RIB ble for spesialisert for meg. Er prosjektleder for byggherre nå. Digger å kunne veksle mellom forskjellige verdener, og slippe å være superekspert på akkurat den konstruksjonsmetoden. Om du er redd for å miste fagfellesskapet, søk deg til en stor byggherre. Om du føler du står støtt på egne bein i faget, søk deg til en mindre. Ellers er alternativer offentlig forvaltning eller entrepenør. Prøv 1 år. De fleste rådgiverne tar deg gjerne tilbake om du finner ut at det er det som passer for deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...