Gå til innhold

Mistet passord gammel W2003 server


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt donert en gammel W2003 server. Den kan neppe brukes til noe som helst, men bare for å "leke" meg litt så prøver jeg å få liv i den.

Etter en god del om og men for i det hele tatt å få den startet så har jeg omsider kommet meg inn i os. Da kommer jeg til et påloggingsvindu hvor en bruker er ferdig utfylt, men passordet mangler selvsagt. Videre er det et tredje felt "Log on to:" Dette feltet er også ferdig utfylt. Er det dette som er et "Domene"?

Jeg har startet opp serveren med en passord recovery cd. Da finner jeg en bruker, "Administrator". Men det er en helt annen bruker som er ferdig utfylt i påloggingsvinduet. Denne brukeren finner ikke recovery programmet. Jeg har fått satt nytt passord på "Administrator" brukeren, men jeg får ikke logget på med denne heller.

Jeg er ikke 100% sikker på om recovery programmet kan gjøre noe med "Domene", så det kan kanskje være ei begrensning der, i det programmet altså. Det sto at det skulle kunne behandle domene og, men ikke legge til nye brukere. Men programmet kan faktisk legge til nye brukere så jeg lurer på om beskrivelsen av hva programmet kan og ikke kan er feil...

Hvordan kommer jeg videre, hva annet kan jeg prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skal leke deg med serveren så er det vel bare å reinstallere så lenge du har lisensen og har / får tak i installasjonsmedia. Du kan jo ta vare på OS-disken som står i og prøve en nyinstallasjon på en ny disk hvis du vil ha muligheten til å prøve og redde det nåværende systemet senere.

Husker jeg la inn Windows NT Server en gang og la inn ekstra passordbeskyttelse som en patch til den, og da var det ikke så enkelt å fikse et glemt adminpassord. Nå vet jeg ikke noe inngående om 2003-modellen, men den har vel gått bort i fra den patetisk dårlige LAN-manager 2-hash splitt passord greia som USA fikk banket igjennom for å ikke gjøre det for vanskelig å komme seg inn i beslaglagte servere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

I min ungdom slettet jeg SAM-filen(e) med linux-CD men vet ikke om det funker på W2003?

The Security Accounts Manager (SAM) is a database file in the Microsoft Windows operating system (OS) that contains usernames and passwords.

Edit..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

En tanke bare, aner ikke om det er helt på jordet...

Os ligger på et HW raid med 4 stk SCSI disker.

Om jeg koblet til en ny gammel snurredisk på en av sata portene, installere en gammel xp som jeg har medie til og på den måten kunne navigere frem til registeret og lete seg fram til hvor passordene er lagret?

Nå har jeg kun 32 bit xp medie og vet ikke om server os er 32 eller 64 bit.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede prøv med to varianter av Spower, men de finner kun standard "Administrator" bruker, og den funker det ikke å logge på med. Spower finner ingen bruker med navnet som kommer ferdig utfylt i påloggingsboksen.

Nå finnes det selvsagt mange andre verktøy, men vil ikke kjøpe programmer for flere tusen kroner heller 😀

Lenke til kommentar
process skrev (1 minutt siden):

Etter du har resatt passordet på lokal admin, forsøker du da å logge på local admin/pc ved å endre domeneinnloggingen? (Siste feltet)

Jeg har prøvd å logge inn med lokal admin (Administrator) og det nye passordet det så ut som jeg fikk satt på den brukeren. Jeg har prøvd både med utfylt domenefelt (det tredje feltet nederst) og med det feltet blankt. Kommer ikke inn i noen av tilfellene.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, SteinarN said:

Jeg har prøvd å logge inn med lokal admin (Administrator) og det nye passordet det så ut som jeg fikk satt på den brukeren. Jeg har prøvd både med utfylt domenefelt (det tredje feltet nederst) og med det feltet blankt. Kommer ikke inn i noen av tilfellene.

Har du forsøkt .\Administrator som brukernavn?

Alternativt This Computer som domene, i motsetning til blankt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...