Gå til innhold

Kan man bli deprimert av Filosofi? Er det greit å være ignorant?


Anbefalte innlegg

arne22 skrev (6 timer siden):

Nå tilhører vi en kultur som er mange tusen år gammel der mange millioner mennesker har stilt seg de samme spørsmålene gjennom mange generasjoner. Det spørs om ikke det ikke er et bedre utgangspunkt å sette seg inn i filosofiens historie og det mennesker har tenkt før, i stedet for å forsøke å gjennomføre denne historiske utviklingen på egen hånd. Man er en person og en generasjon. Det blir jo sånn omtrent ingen ting.


Tilnærmer man filosofi på den måten som en ung person, blir man rett og slett forvirret. Man trenger egen livserfaring, også kan man se hvilke filosofer i fortiden appellerer mest til din fornuft. Dermed kan du diskutere i vei med andre for å teste kunnskapen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Hugin said:

Tilnærmer man filosofi på den måten som en ung person, blir man rett og slett forvirret. Man trenger egen livserfaring, også kan man se hvilke filosofer i fortiden appellerer mest til din fornuft. Dermed kan du diskutere i vei med andre for å teste kunnskapen.

Nå sier ikke trådstarter noe om alder, men for min del så må jeg vel si at jeg har gjort den motsatte erfaring. Interessen for faget filosofi, den vil jeg vel si tok av ved alder ca 17, og jeg vil nok si at jeg har hatt stor glede og praktisk nytte av dette "faget" gjennom mange år senere. Hva er nå ellers "fornuft"? Slik som jeg ser det så handler faget filosofi også om å gjennomskue at det vi kaller for "fornuft", også kan ha karakter av det som vi kanskje kan kalle for "tillært overtro".

En annen måte å frigjøre seg litt fra "tillærte sannheter", det er jo å reise litt rundt i verden og å besøke andre kulturer og å se på hvordan man ser på verden og virkeligheten i andre kulturer. 

Men det er klart at hvis man er i en slags krise eller hvis man er syk, så er ikke det, det rette valg. Man skal tvert i mot være ganske robust og ved god helse både fysisk og psykisk, for å bevege seg rundt i forskjellige kulturer, og å lære seg nye perspektiver ved tilværelsen.

Og tilbake til trådens overskrift: "Kan man bli deprimert av Filosofi? Er det greit å være ignorant?"

Hvis man er deprimert fra før av, så kan man helt sikkert bli mer deprimert av å sitte for seg selv og "overtenke" med tanker som "kjører i sirkel".

Skulle man bli mer deprimert av å for eksempel lese en roman med en litt filosofisk orientering, slik at man kan tenke på noe annet og å få litt andre perspektiver? Ville ikke tro det (??!) Det er vel heller ikke sikkert man blir så veldig deprimert over å studere kulturen på Kaniariøyene, eller ved å kombinere de to aktivitetene.

Det er nok også en god ide å slappe helt av når det er behov for det.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Er 27 år, så går ikke over med alder. Tror at det jeg går gjennom skal naturlig skje for tenåringer, men for meg skjedde det ikke før nå. 

Jeg blir faktisk deprimert av å lese romaner som er trist eller filosofisk, eller se filmer med trist slutt. Eneste som fungerer er å unngå.

Endret av Letterboxd
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Letterboxd said:

Er 27 år, så går ikke over med alder. Tror at det jeg går gjennom skal naturlig skje for tenåringer, men for meg skjedde det ikke før nå. 

Jeg blir faktisk deprimert av å lese romaner som er trist eller filosofisk, eller se filmer med trist slutt. Eneste som fungerer er å unngå.

Det er mye som skjer fra 27 og videre. For meg var 20-årene og godt opp i 30-årene komplett kaos. Slutten av 30 og utover 40 var mye bedre. Følelsene blir sterkere, men man blir også bedre til å håndtere dem. 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 9.4.2023 den 23.31):

At livet er uten mening betyr ikke at det er meningsløst.

Det betyr bare at det er en selv og ens interesser og hva som gir deg glede som gjør livet verdt å leve, og ikke noe arbitrært mål eller noen plan eller en vei man må gå.

Dette er en farlig logikk. Det betyr at andre mennesker kan skape trøbbel og kriminalitet og vold, hvis de selv synes det gir dem glede.

 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (57 minutter siden):

Dette er en farlig logikk. Det betyr at andre mennesker kan skape trøbbel og kriminalitet og vold, hvis de selv synes det gir dem glede.

Det er en farlig men viktig sannhet.

Lover, regler, normer, og forventninger er alle menneskeskapte, skapt av mennesker som deg og meg, våre likemenn.

Vi følger lover, regler, normer og forventninger av nøyaktig samme grunn: Vi frykter å møte negative reaksjoner og sanksjoner for å bryte dem.

Og de negative sanksjonene virker:
Ingen har lyst å sitte å tenke seg om -- spesielt ikke etter at de har erfart det, enten det er barneoppdragelse elle voksenoppdragelse etter lovbrudd.

Men det er bare lover man opplever livsendrende konsekvenser for å bryte: Hva andre mennesker mener om hva du gjør så lenge du følger lovene er likegyldig, det skader bare følelsene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 timer siden):

Det er en farlig men viktig sannhet.

Lover, regler, normer, og forventninger er alle menneskeskapte, skapt av mennesker som deg og meg, våre likemenn.

Vi følger lover, regler, normer og forventninger av nøyaktig samme grunn: Vi frykter å møte negative reaksjoner og sanksjoner for å bryte dem.

Og de negative sanksjonene virker:
Ingen har lyst å sitte å tenke seg om -- spesielt ikke etter at de har erfart det, enten det er barneoppdragelse elle voksenoppdragelse etter lovbrudd.

Men det er bare lover man opplever livsendrende konsekvenser for å bryte: Hva andre mennesker mener om hva du gjør så lenge du følger lovene er likegyldig, det skader bare følelsene dine.

Da velger jeg å snu meg vekk fra sannheten. Skal prøve en digital time med en som gjør filosofisk praksis men kommer ikke til å ha effekt.

Tusen hjertelig takk for alle seriøse svar, bortsett fra de som forandret tema til rus og doping.

Dessverre kan man ikke slette tråder selv.

Lenke til kommentar
On 4/12/2023 at 11:26 AM, Red Frostraven said:

Vi følger lover, regler, normer og forventninger av nøyaktig samme grunn: Vi frykter å møte negative reaksjoner og sanksjoner for å bryte dem.

I følge Aristoteles bok om etikk som ble utgitt nå for snart 2.400 år siden, så er det ikke akkurat slik. Forutsetningen for "det gode liv" og et liv med opplevelse av mening, det er vi innarbeider og tilpasser oss et sett med "etiske verdier". Når disse etiske verdiene er på plass så vil man (oftest) også overholde de lovgitte kravene.

Noen tusen år senere så gjennoppdaget man vel noen av de samme prinsippene og så kalte man dette for "eksistensialisme".

I motsetning til mange andre så utrykker Aristoteles seg i et forholdvis enkelt språk, selv om det riktig nok skjer på gresk, men oversatt til norsk.

https://www.ark.no/boker/Aristoteles-Den-nikomakiske-etikk-9788279901051

I følge Aristoteles så er det lurt å velge gode etiske verdier på grunn av at det leder fram til gode erfaringer og et godt liv. Da følger jo fraværet av bøter og fengselsdommer med på kjøpet. Og nei, etikk og religion det er to adskilte tema. Snakker man om etikk, da snakker man ikke samtidig om religion.

Det sies at vår kuturarv er "kristen". Jeg ville nå heller sagt at den er "gresk". Hvor kommer for eksempel ordet "rettferdighet" i fra, og hvor mange er det som vet hva dette betyr?

Tviler ellers på at "alminnelig sunn fornuft ala Aristoteles" kan være særlig skadelig eller belastende ved gjennomlesning. Jeg ville nok heller si tvert imot.

On 4/12/2023 at 9:12 PM, Letterboxd said:

Tusen hjertelig takk for alle seriøse svar, bortsett fra de som forandret tema til rus og doping.

Nå er det vel ikke sikkert at de som nevnte rus egentlig mente dette så veldig negativt. Selv om jeg selv holder meg unna alle typer rusmidler og medisiner, så må jeg da si at jeg har kjent mange trivelige folk som har ruset seg litt. Det kan jo også se ut som at det er mulig både å være litt filosofisk og å leve ganske lenge, selv om man tar seg en liten .. Link  ( .. og nei, ingen ting behøver å gå over ..)

Det kan vel være at det som gjelder er å "være seg selv" og "i balanse med den man er" og så kan det variere litt fra person til person hva det egentlig består i.

Ettersom jeg leste på Internett at avholdsfok er mer deprimerte og har flere problemer enn andre, så har jeg alltis hatt det som mitt så har mitt nyttårsforsett alltid vært å ruse meg litt mer enn forrige år, men så langt har det aldri blitt (..untatt for lenge siden, da man studerte, da fungerte det..)

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-bakgrunn-ntnu/bakgrunn-avholdsfolk-mer-syke-og-deprimerte/903543

Det er vel som gamlingen Aristoteles sier det, at det er "den gyldende middelvei" som gjelder.

https://snl.no/den_gylne_middelvei

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...