Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bod rundt strømskap


Anbefalte innlegg

Kan man bygge en ulåst uisolert enkel bod for oppbevaring av puter og utemøbler, rundt utvendig tilknytningsskap? Det inneholder hovedsikringen og strømmåleren vår og ingen ting annet. Enebolig.det står intill carportvegg 

IMG_20230401_130845.thumb.jpg.8b6805a04a80ca13d90beec57f929c27.jpg


EDIT: Svaret fra netteier var nei, det er ikke lov. Ikke pga skapet, det var visst ikke noe problem.
Men skapet har en inntakskabel, og Elvia ønsker å kunne grave den opp uhindret til enhver tid.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker vel at

1. netteier kommer aldri til p merke det

2. så lenge boden er ulåst, og skapet ikke stablet ned, så er det tilgjengelig.

Lovligheten vet jeg ikke, men det hadde ikke bekymret meg. 

Kjipt om en får tilfeldig kontroll neste år og en får beskjed om å rive det.

Jeg hadde heller gjort som sagt over, forhøre om hvordan de stiller seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Larzen_91 skrev (På 7.4.2023 den 12.51):

Få en skriftlig tillatelse fra netteier før du gjør noe, men jeg ser ingen grunn til at de skal ha noe imot det, så lenge det forblir en ulåst bod.

Sånn tenkte jeg også, men svaret var nei. Ikke pga skapet, det var visst ikke noe problem.
Men skapet har en inntakskabel, og Elvia ønsker å kunne grave den opp uhindret til enhver tid.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg av sikkerhetsgrunner å merke skapet utvendig med at hovedstrømskapet er der. Det har vært hovedankepunktet mot det norske opplegget er tilgjengeligheten til hovedsikringer . Tenk brannvern og muligheten for å koble ut i tilfelle brann.  

Det er for mye skjerming og tildekking av strømskap i Norge. Det er farlig. For når det gjelder varmgang så er det tidsspørsmålet som teller når det gjelder om å sørge for å få ting strømløst. 

Lenke til kommentar

Det var heller ikke lov å sette en flyttbar bod, hundehus eller lekestue stående løst på steinheller i det skraverte området. De tillater ingen bygging over kabelen overhodet uavhengig av hva og størrelse, selv om man kan flytte det for hånd... området må ligge "brakk"

bod1.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det hørtes jo helt latterlig firkantet ut om du spør meg. At de skal ha lett tilgang til skapet kan jeg skjønne, men at de skal ha fri luft og helt uhindret tilgang til bakken over der kabelen ligger høres jo helt merkelig ut. Men godt man spurte på forhånd da. Netteiere har en tendens til å ha en del sære krav, så var godt du spurte før du gjorde noe.

Lenke til kommentar

Det var da en meget streng strømleverandør. De skal nok ha lett tilgang. Men husk da på at før så førte de hovedkabelen helt inn i huset og sikringene stod like innenfor veggen. Kabelen kunne kobles fra i oppe i stolpen hvor det var sikret eller i fordelingsboksen ute i gaten hvor flere bygninger hadde sikringene. De var sikret med 100 Ampere og sikringene inne var på 63 ampere slik at de inne gikk først. I begynnelsen av 50 tallet og 60 tallet var sikringen innenfor husveggen gjerne på 25 ampere. Nå har de begynt å bruke 400 V inntil hus og fordeles ut slik som ellers i Europa. 400V TN nett. Da er det viktig at folk ikke graver av slike kabler så det er nok grunnen til den forsiktighet med å sette ting over kablene . De ligger jo på ca 50cm dybde med rød/hvit bånd  over seg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...