Gå til innhold

Løfter frem norske kvinner i spillbransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (På 4.4.2023 den 7.45):

Burde en ikke få på plass en liv laga bransje før en fokuserer på den slags...? 

Litt det som slo meg og. Må samtidig innrømme at jeg over hodet ikke kjenner norsk spillbransje godt, men har hatt inntrykk av at det er et såpass lite og ustabilt miljø at det kanskje burde på plass først?

Lenke til kommentar
Jarde skrev (På 4.4.2023 den 14.43):

Burde man ikke basere dette på meritter istedenfor kjønn? Hvis man skal ha spill utviklere så vil man gå for de som er best egnet til å gjøre jobben fremfor kjønn, så "mangfold" er ikke akkurat en god begrunnelse.

Med mindre en tror en kan treffe noen nisjer bedre slik. Kvinner er om jeg forstår det riktig mer aktive på mobilspill og lignende så kanskje det er et potensial for stor inntjening for mindre innsats ved å spisse mot dette.

Lenke til kommentar
Jarde skrev:
Burde man ikke basere dette på meritter istedenfor kjønn? Hvis man skal ha spill utviklere så vil man gå for de som er best egnet til å gjøre jobben fremfor kjønn, så "mangfold" er ikke akkurat en god begrunnelse.
Tenkte slik før. Men så slo det meg at meritter og resultater ikke er alt her i verden. Kjør tankeeksperiment! Spillbransjen består av roboter. Den siste modellen av RoboDev-9000 er KJEMPEFLINK og har tatt over 100 % av både leder- og utviklerstillinger. De produserer kjempeunderholdende spill, alltid på planlagt budsjett og aldri blir et eneste spill utsatt! Merittlisten til alle disse robotarbeiderene er strålende. En dag tenker jeg, menneske-Alex: "Fy søren jeg er lei alle disse robotspillene. Det er jo bare samme oppgulpet som før, og jeg identifiserer meg ikke med robot-problemstillingene som tas opp, og engasjeres ikke lenger av robot-fantasiene jeg må utspille." Menneske-Alex skulle ønske det var flere mennesker i spillbransjen som kunne komme inn med nye perspektiver - perspektiver han kan relatere til. Men, mennesker er feilbarlige. De sløser med tiden, kommuniserer dårlig, er følelsedrevne og trenger tre spill under beltet før det de lager i det hele tatt begynner å ligne på noe bra. Nei, disse menneskene kan definitivt ikke måle seg mot merittene til RoboDev-9000. Men kanskje merittene og standarden RoboDev-9000 ikke er den eneste måten å gjøre ting på? Hva om noen andre - kanskje noen litt særere og spontane - fikk anledning å jobbe med spillutvikling? Burde vi si oss fornøyd med at RoboDev-9000 alltid klare å levere underholdende produktet på tida, eller burde vi strebe etter å inkludere flere mennesker i spillbransjen for å få spill som treffer oss bedre?
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 4.4.2023 den 7.45):

Burde en ikke få på plass en liv laga bransje før en fokuserer på den slags...? 

Kanskje er nettopp høyere andel kvinner noe som vil bidra til å hjelpe bransjen opp og frem.

Dette har fungert strålende for filmbransjen, så her kan spillbransjen hente mye lærdom.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (17 timer siden):

🤔

Sjørøver skrev (12 timer siden):

Kan du utdype? 

Klabert! I min bransje, altså filmbransjen, har kjønnskvotering vært en kjempesuksess. Store deler av bransjen var svært mannsdominert tidligere, men nå er det blitt en mye bedre balanse og et sunnere miljø som flere passer inn i.

Dette er jeg som mann og erfaren i bransjen svært glad for fordi den generelle kompetansen er blitt hevet og den irrasjonelle skepsisen som hersket blant noen menn om at kvinner ikke kunne gjøre alle de samme arbeidsoppgavene nå er blitt nærmest helt borte. Det eksisterer selvfølgelig fortsatt noen weirdos med utdaterte holdninger, men det blir stadig færre, og de fleste er ganske oppe i åra. Alle burde ha like muligheter ut fra evne, men slik var det ikke før man begynte med kvotering i min bransje, da kvinner ikke fikk jobber spesielt i tekniske roller rett og slett fordi de er kvinner. Men nå er dette i stor grad blitt løst.

Som et resultat av dette er det nå mange flere kvinner som utdanner seg og ønsker å jobbe i bransjen, så det er mye lettere å finne flere godt egnede til jobbene. Så min opplevelse av kvotering som mann er på ingen måte negativt, men noe som har hevet kompetansenivået, gjort arbeidsmiljøet bedre og samtidig vært svært nyttig i en bransje som er i stor vekst. Det er fortsatt en vei å gå før man har ca. full likestilling i bransjen, men utviklingen de siste 4-5 årene har vært god og man har i stor grad nådd målet om 40% kvinner eller menn i nøkkelposisjoner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Klabert! I min bransje, altså filmbransjen, har kjønnskvotering vært en kjempesuksess. Store deler av bransjen var svært mannsdominert tidligere, men nå er det blitt en mye bedre balanse og et sunnere miljø som flere passer inn i.

Dette er jeg som mann og erfaren i bransjen svært glad for fordi den generelle kompetansen er blitt hevet og den irrasjonelle skepsisen som hersket blant noen menn om at kvinner ikke kunne gjøre alle de samme arbeidsoppgavene nå er blitt nærmest helt borte. Det eksisterer selvfølgelig fortsatt noen weirdos med utdaterte holdninger, men det blir stadig færre, og de fleste er ganske oppe i åra. Alle burde ha like muligheter ut fra evne, men slik var det ikke før man begynte med kvotering i min bransje, da kvinner ikke fikk jobber spesielt i tekniske roller rett og slett fordi de er kvinner. Men nå er dette i stor grad blitt løst.

Som et resultat av dette er det nå mange flere kvinner som utdanner seg og ønsker å jobbe i bransjen, så det er mye lettere å finne flere godt egnede til jobbene. Så min opplevelse av kvotering som mann er på ingen måte negativt, men noe som har hevet kompetansenivået, gjort arbeidsmiljøet bedre og samtidig vært svært nyttig i en bransje som er i stor vekst. Det er fortsatt en vei å gå før man har ca. full likestilling i bransjen, men utviklingen de siste 4-5 årene har vært god og man har i stor grad nådd målet om 40% kvinner eller menn i nøkkelposisjoner.

Snakker du her om dine erfaringer fra norsk eller internasjonal bransje? Om vi snakker Norge høres det bra ut, da jeg synes kvaliteten på norsk film og serie har blitt veldig mye bedre de siste årene.

Internasjonalt så har det vært mye rart. Denne tendensen til å lage remakses med kvinner hvor orginalen hadde men. Samt en del forsøk på å dytte inn "sterke" kvinner overalt, hvor eneste "styrke" er å være kvinne og veldig høylytt proklamerer dette. Heldighvis er det flere eksempler på gode sterke og velskrevene kvinner også i moderne film, enn disse våsete post post moderne feminist fremstillingene, men der drukner litt i media bilde og skriking på internet. Men ikke helt ubegrunnet da det er en tendens som er ganske irritetende. Trekker frem Ghost busters som negativt eksempel og mad max fury road som et posetivt eksempel på fremstillingen av velskrevene sterke kvinner i film.

Men så er jo spørsmålet om grunnen til dette. Er det kvotering av kvinner i bransjen som dytter en agenda, eller dagens generasjon uanhengig av kjønn? 

Samt kanskje det viktigste poenget helt til slutt.... jeg og mine meninger er ingen fasit. Hva jeg anser som negative fremstillinger og en "irriterende" agenda, er for andre bare positivt. 

Mange bra kvinner foran, bak og i produksjon i internasjonal film. Men er kvotering veien å gå? Om erfaringene dine er fra Norge, kanskje svaret overaskende nok (for meg) er ja? 🤔😊😬🤯

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...