Gå til innhold

Hvordan behandles mva og skatt ved private solcelleanlegg ved salg til nettet


HW1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å installere sollcelleannlegg hvor det vil være en del salg til nett og privat forbruk. 

jeg har søkt litt rundt og har sett mange som påstår at dette er skattefritt uten at jeg har sett noen gode kilder på dette. 

Jeg tror jeg har anledning til å sette opp anlegg som vil produsere mer enn hva jeg bruker av strøm i løpet av året. 

Jeg gjetter på at jeg vil bruke ca 25 000 kwh i løpet av året, og produsere 40 000 kwh, 

Fordi solcelleanelgget ikke vil produsere hele tiden så forventer jeg at jeg fremdeles kommer til å kjøpe 10 000 kwh, at jeg kommer til å bruke 15 000 kwh fra eget anlegg i løpet av året, og at jeg kommer til å selge 25 000 kwh ut på nettet i løpet av året

Når jeg kjøper anlegget så vil 20% av det jeg betaler for anlegget være mva som jeg ikke får fradrag for. 

Vil strømselskapene utbetale mva til meg på strømmen jeg selger? gitt att jeg er privatkunde og ikke er mva registrert 

Altså når jeg kjøper 1000 kwh og selger 1000 kwh til samme pris, vil dette gå i null, eller vil strømselskapet kreve inn mva fra meg, og ikke gi meg mva på strømmen jeg leverer ut på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (12 timer siden):

Private anlegg vil ligge under grensen på 100kWp. Du må inngå en Plusskunde avtale med en kraftleverandør. 
Du får betalt spotpris uten MVA. Ingen skatt.
https://www.otovo.no/blog/strom/selge-strom-fra-solceller/

Takk for svar. 

Jeg leste egentlig artikkelen du siterer før jeg postet innlegget. Vet du om noen andre kilder som sier at anlegg under 100 kWp er skattefritt.  (helst skatteetaten)

Dette er tross alt en investering som jeg vil forvente at kommer til å gå med overskudd, og anlegget er tydelig overdimensjonert i forhold til mitt private forbruk. 

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Sannsynligvis kan du ikke innstallere solcelleanlegg med makseffekt høyere enn tilsvarende hovedsikringen.

Skal man montere solsellepanel som er større en hovedsikringen må man ha myyyyye solceller.
40KWt pr år er langt under maks sikring i et normalt hus om man fordeler dette over en sommer.
Kanskje ca10-12kw maks effekt.
Da er mang fremdeles under en normal hovedsikring.

63 amp er vanlig og gir 25kw i 3fase som er normalen i dag. edit: (om du har 230v inn, har du 400v inn som begynner å bli mer vanlig i dag gir dette deg 43kw)
Selv har jeg 63amp 3fase og vil ha overdimensjonert solceller om jeg monterer 6kw. 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
9 hours ago, Eskove said:

Skal man montere solsellepanel som er større en hovedsikringen må man ha myyyyye solceller.

Rundt 180 kvadratmeter med solcellpaneler som produserer samtidig kan gi 40kW. Et slikt anlegg regner man med kan produsere 40000 kWh per år sør i Norge.

Nei, hus har ikke 63A hovedsikring på 400V. Det brukes 40A og 50A.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 timer siden):

Rundt 180 kvadratmeter med solcellpaneler som produserer samtidig kan gi 40kW. Et slikt anlegg regner man med kan produsere 40000 kWh per år sør i Norge.

Nei, hus har ikke 63A hovedsikring på 400V. Det brukes 40A og 50A.

Jeg er ikke elektriker og jeg vet ikke hvordan det elektriske anlegget skal dimensjoneres, men hovedsikring vil sannsynligvis byttes for å tilpasses anlegget. 

Når jeg sier at anlegget er overdimensjonert så mener jeg ikke i forhold til hovedsikring, jeg mener at anlegget vil være av en størrelse som gjør det åpenbart at det ikke egentlig er ment for å dekke eiendommens eget forbruk, men at anlegget er overdimensjonert med vilje med det formålet å tjene penger på å selge strøm.

Anlegget er idag ikke planlagt i detalj, og det er mye mulig at det er bedre å installere ett litt mindre anlegg, men jeg ønsket å vite hvordan MVA/skatt vil bli behandlet. 

Jeg husker så vidt en påstand som jeg hørte for et par år siden. at salg fra private anlegg var skattepliktig, men at det ikke var fradrag for installasjonskostnader. jeg husker ikke lenger begrunnelsen eller hvem jeg hørte det fra, jeg husker bare at jeg synes det var en rar påstand.  

 

Lenke til kommentar

De fleste solcelleanlegg som monteres på eneboliger kan produsere mer strøm enn forbruket i eneboligen. Dette er helt normalt.

Grunnen til at man ikke trenger å tenke på skatt og mva er at slike anlegg ikke er egnet til å generere nok inntekter til å bryte omsetningsgrensen for mva, de er heller ikke lønnsomme (regnes som tapsprosjekt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...