Gå til innhold

Mva for ikke mva firma


Fishman1

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte et firma. og kommer ikke til og bli mva registrert det første og kanskje 2 året. 

jeg har arbeidet i et firma innen salg for et par år siden. og kommer til og selge lignende produkter til samme kunder, og kjenner derfor prisene jeg skal selge ting for. 

Mitt problem nå er at jeg vet ikke hva som er lov og ikke lov. 
eksempel. Kan jeg si til kunden at  skrujernet koster 30kr +mva 

men når jeg skal fakturere så blir jo faktaruaen merket med ikke mva pliktig. og beløpet blir da 37,5 ink mva. 

kan det firmaet jeg selger til fremdeles trekke av momsen på den varen jeg selger? 

eller må jeg si den koster 37,5 inkl mva til kunden?
alle kundene er vant til og få prisen oppgitt med +mva. Og det er mye lettere for meg og oppgi prisen til kundene i +mva 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Noe forenklet forklart bryr (mva-registrerte) firma seg lite om dette. For de er det summen uten mva som er interessant. Om de betaler 100 kr uten mva eller 125 kr med mva har ingen praktisk betydning.

1: De betaler 100 kr u/mva. Resultat: 100 kr mindre på konto etter kjøpet.
2: De betaler 125 kr m/mva og får 25 kr igjen på mva-meldingen. Resultat: De har 100 kr mindre på konto etter kjøpet.

Lenke til kommentar
Brulejus skrev (5 minutter siden):

Nei. Noe forenklet forklart bryr (mva-registrerte) firma seg lite om dette. For de er det summen uten mva som er interessant. Om de betaler 100 kr uten mva eller 125 kr med mva har ingen praktisk betydning.

1: De betaler 100 kr u/mva. Resultat: 100 kr mindre på konto etter kjøpet.
2: De betaler 125 kr m/mva og får 25 kr igjen på mva-meldingen. Resultat: De har 100 kr mindre på konto etter kjøpet.

Så det du sier.  

jeg kan oppgi priser til kunden +mva. 

men er nødt til og fakturere inkl mva. (velge ikke mva pliktig i faktura programmet. )

og kunden kan fremdeles trekke av mva på den fakturaen som blir sendt ut selv om jeg ikke er i mva registeret. 

 

Lenke til kommentar

Du skal si til kunden at prisen for skrujernet er 30 kr eks mva.

Når du fakturerer skal det ikke være mva på fakturaen. De betaler deg 30 kr, ikke 37,5 kr.

Kunden kan ikke "trekke fra" dette på mva-meldingen siden det ikke er mva på fakturaen.

For kunden er det likegylding om det er mva eller ikke på fakturaen, det er pris uten mva som betyr noe for dem.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar
Fishman1 skrev (12 timer siden):

Så det du sier.  

jeg kan oppgi priser til kunden +mva. 

men er nødt til og fakturere inkl mva. (velge ikke mva pliktig i faktura programmet. )

og kunden kan fremdeles trekke av mva på den fakturaen som blir sendt ut selv om jeg ikke er i mva registeret. 

 

Nei. Kunden kan selvfølgelig ikke trekke fra mva når du ikke har fakturert mva.

Du må oppgi priser eks mva, fakturere eks mva og så betaler ingen mva. Når du passerer 50 000 må du registrere deg. Når du er registrert må du begynne å fakturere mva. Selger du før du er registrert etter at du har fakturert 50 000 må du etterfakturere mva. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg har forstått regler rundt mva for bedrifter riktig, virker det jo som en vesentlig ulempe med å drive med kjøp og salg når du ikke er mva-registrert, fordi du må betale mva for varer du skal omsette, men kan ikke kreve fradrag for mva når du skal selge varen videre. Er markedet du selger til, privatkunder, kan du selvfølgelig hente inn noe av dette i utsalgsprisen, da det ikke spiller noen rolle for en privatperson om skrujernet koster 24kr + 6 kr i mva, eller 30 kr + 0 i mva. For en bedriftskunde har det noe å si, fordi det kun er nettoprisen som betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikke spesifisere merverdiavgift om du ikke er registrert i merverdiavgiftregisteret. Hva dine kunder gjør med tanke på merverdiavgift angår ikke deg.

Pass bare på å følge med på når du passerer grensen for registrering. Når registreringen er fullført, skal du spesifisere merverdiavgift. For perioden i mellom passering og fullført registrering, bør du eventuelt varsle kundene dine om etterfakturering av merverdiavgift. Om kunden ikke faktureres, men betaler kontant, kan du bare sette prisen lik det den hadde vært med merverdiavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...