Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gammelt blandebatteri


Anbefalte innlegg

Blandebatteri av typen på bildet var vanlig på 1980-tallet, men er naturligvis ikke i salg lenger. Den ene plasthendelen er brukket. Noen som har en ide om hvor jeg kan få kjøpt en sliik? (Eventuelt en liknende type passer i samme feste) Hadde vært fint hvis det går an å fikse dette billig og enkelt, uten å bytte blandebatteri.

67283ECC-D91B-4DAA-B0BB-43938B46F94D.jpeg

ACD212C3-D338-4321-ACB5-E22EE88B4094.jpeg

036B0A5D-8D5C-4C16-A5B0-BDD5B5088107.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er ein litt annan variant. Eg tvilar litt på at hendelen er lik.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257639210

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=279314565

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117950100

Redigert: Hendelen til desse er ein del lenger enn til springen til trådstartar, så dette måtte evt. bli som naudløysing. Pent blir det iallefall ikkje!

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Barndomsminner. Jeg husker den tåpelige krana der, og lurte bestandig på hvorfor den billige plasten ikke knakk. Irriterende fordi men må løfte begge for å få lunkent vann.

Den ble byttet ut i barndomshjemmet for lenge siden ved oppussing. Nå har foreldrene mine en mer moderne kran, med en sånn joystick som gir mer vann hvis du løfter den, og justerer temperatur ved å svinge den venstre/høyre.

Det er ikke så dyrt. Du bør ha rørlegger for å gjøre det lovlig i henhold til forsikringen, tror jeg. Men det er en solid oppgradering. Den gamle slites jo også. Etter hvert kan den vel lekke, så trenger du enda mer reservedeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Nå har foreldrene mine en mer moderne kran, med en sånn joystick som gir mer vann hvis du løfter den, og justerer temperatur ved å svinge den venstre/høyre.

Moderne? Altså en kran fra 90-tallet, og ikke 80-tallet? 😁  (OK, ok, det er vel fortsatt den dominerende typen.)
(Jeg har nettopp byttet pakninger i en kjøkkenvariant av en sånn kran fra Gustavsberg; 1995-modell.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Barndomsminner. Jeg husker den tåpelige krana der, og lurte bestandig på hvorfor den billige plasten ikke knakk. Irriterende fordi men må løfte begge for å få lunkent vann.

Det var jo enklare enn alternativet på den tida, som var å skru på begge to.

images?q=tbn:ANd9GcTnSITC4XJu_ATpOlAtBmu

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Etter hvert kan den vel lekke, så trenger du enda mer reservedeler.

Sjølve kraninnmaten er nok enklare å få tak i. Då er det nok verre med gummiproppane i kjøkkenvaskane. Desse er forlengst utette, og er vel neppe mogeleg å skaffe. (Om nokon skulle ha fungerande proppar til "vintage" Evalet og/eller Ballingslöv kjøkkeninnreiing frå 60/70-talet kan det hende at eg er interessert).

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Jeg googlet gummipropp kjøkkenvask, og fikk masse treff. Men jeg vet ikke diameter. Prøvd å måle den gamle?

Eg tvilar på at det er noko uoriginalt som passar utan vidare. Om eg ikkje hugsar feil var det ein pigg i midten som skal passe i eit hol i vasken.

Lenke til kommentar

Du legger til grunn at trådstarter, eller et annet medlem av forumet, vil bruke tid på dette, og disponerer utstyr få har.

For all del, å designe 3D-printede reservedeler for å holde gamle ting i live er fascinerende, men ikke nødvendigvis verdt det. Lag gjerne hundre eksemplarer og selg dem på Finn for andre i samme situasjon.

Eller betal en rørlegger, og få det gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...